هورمون های چربی سوز

هورمونهای چربی سوز

هورمونهای چربی سوز، شامل: هورمون رشد، ترشحات تیموس و تیروئید و هورمونهای ادرنالین و برخی پپتید ها میباشد، ولی در این بحث، میخواهیم از یک هورمون پپتیدی که شامل 167امینو اسید است و از خود بافت چربی ترشح میشود، صحبت کنیم. نام این هورمون (که جزو هورمونهای چربی سوز است)، لپتین است. این هورمون از بافت چربی به خون ترشح شده و به گیرنده های مغز رسیده و موجب کاهش اشتها میشود و برخی از ترشحات هیپوتالاموس را مهار میکند، لپتین سیستم عصبی سمپاتیک را تحریک میکند و موجب افزایش فشار خون، کالری سوزی بیشتر،افزایش ضربان قلب و در نتیجه چربی سوزی میگردد و درنهایت به بدن اعلام میکند که ذخیره چربی کافیست . لپتین موجب افزایش دمای بدن شده و کاهش جذب چربی را موجب میشود. زینک و چای سبز ، موجب افزایش ترشح لپتین میشود. در این سیستم، التهاب سلولی نیز نقش مهمی ایفا میکند، بطوریکه التهاب سلولی موجب میشود تا سلولهای چربی، نسبت به لپتین مقاوم شوند، در عوض، مصرف کارتنوئیدها، امگا سه، فلاونوئیدها موجب افزایش حساسیت سلولی به لپتین میگردد. مواد غذائی دیگر که بروی اثر بخشی این هورمون موثر هستند عبارتند از :

  • روغن زیتون
  • هویج: مقدار فراوانی کاروتنوئید و آنتی‌اکسیدان طبیعی دارد و به همین علت به عنوان یک ضدالتهاب در بدن عمل می‌کند. مصرف روزی نصف فنجان هویج خام با ۲ قاشق چای خوری روغن زیتون میتواند بسیار موثر باشد.
  • تخم کتان :این ماده غذایی دارای مقدار زیادی  امگا ۳ بوده و به همین علت این ماده نیز به عنوان یک ضد التهاب عمل می‌کند‌. تخم کتان حاوی لیگنان است که خواص زیادی مانند زیاد شدن سرعت متابولیسم کبد و نابود کردن توکسین‌ها یا چربی‌های کبد را دارد. مصرف روزانه دو قاشق چای‌خوری از تخم کتان آسیاب شده به‌صورت خالی و‌یا در سوپ و سالاد‌، میتواند تاثیر خوبی داشته باشد.
  • چای: یکی از در دسترس ترین مواد خوراکی که به تحریک هورمون های چربی سوز کمک می‌کند، چای است. مصرف روزانه سه فنجان چای، مقاومت مغز به سیگنال‌های لپتین را کاهش می‌دهد و در نتیجه سبب افزایش سوخت‌وساز می‌شود و می‌تواند در کنترل اشتها نقش بسزایی داشته باشد.
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید