ماه رمضان

ماه رمضان و روزه

با فرا رسیدن ماه رمضان، سوالات بسیاری در مورد چگونگی تغییر برنامه های ورزشی و غذائی و حتی مصرف مکملها و .. می شود که امید است این مقاله کمکی به دوستان کند، مهمترین مسئله و هدف در ماه رمضان، انجام فریضه دینی روزه و در درجه بعدی، سلامتی است ،

روزه گرفتن برای افراد بالغ و سالم مفید است و امیال انسان را تعدیل میکند اما برای ورزشکاران حرفه ای که تمرینات حرفه ای انجام میدهند باید بیشتر بررسی شود .

روزه گرفتن برای ورزشکاران سالم و حتی حرفه ای در ماه رمضان ، تحت نظر پزشک میتواند مورد اهمیت باشد بطوریکه موجب استراحت برخی از اندامهای داخلی، ایجاد مواد بخصوص در بدن ، تنظیم تعدادی از اعمال مهم داخلی بدن و … می شود که عده ای معتقدند روزه بدن را نسبت به بعضی از بیماریها ایمن میکند .

در روزه گرفتن خصوصا در ماههای گرم تابستان ، ورزشکاران باید نکات بسیار مهمی را رعایت کنند که فرزین جباری در زیر به آن اشاره میکند: در وعده افطار ، حجم غذا باید کم و سبک باشد و تشنه کننده باشد، بهترین پیشنهاد شامل : چای سبز رقیق همراه عسل مرغوب ، نان سنگک ، نمک و پنیر و گردو میباشد. و حدود دو ساعت بعد از اتمام افطار، تمرین ورزشی (که 3 الی 4 بار در هفته مناسب است) .

در حین تمرین ، مصرف آب (جرعه جرعه و آرام آرام) و بلافاصله بعد از تمرین ، مصرف مواد قندی با حجمی متعادل که بهترین آنها شامل انگور ، خرما، موز و.. میباشد . برای حفظ و ذخیره آب در بدن ،(در فصل تابستان خیلی مهم است) مصرف نمک بعد تمرین و در وعده افطاری (1 تا 5 گرم) توصیه میشود و از این زمان تا دو ساعت قبل از وعده سحری، مصرف آب و آب میوه ( تا 8 لیوان) الزامیست، ماهیت میوه ها، نباید ملین یا مسهل باشد و خیلی بهتر است میوه فصل باشد و متعلق به همان محل زندگی.

وعده سحری باید شامل غذاهائی باشد که فرد را تشنه نکند و ادرارآور نبوده و موجب ترشح انسولین نشود و هضم غذا را تسریع نکند (مصرف ماهی، جگر، گوشت قرمز ، پیاز ، نمک و ادویه ، چای ، قهوه ، شکلات ، کاکائو ، کله و پاچه و شیرینی،  ممنوع است ). همچنین غذاهای وعده سحر، باید  ساعتها بعد در بدن تجزیه و جذب شود (همانند :آجیل خام ، حبوبات آبپز ، گوشت مرغ ، ماست و کشک بی نمک).

غذاهای سحری نباید مشکلات گوارشی ( نفخ ) ایجاد کند . همچنین همراه یا بعد وعده سحری، هیچگاه نباید نوشیدنی بیش از یک استکان میل کرد.بهترین مواد غذائی در سحر (بسته به عادات گوارشی فرد) شامل : کمی برنج ، خورشت سبزی کم نمک با گوشت کم ، ماست ، نان سبوسدار ، حبوبات آبپز همراه روغن زیتون ، مرغ ، آجیل خام ، زرده تخم مرغ (بسته به سن و فعالیت فرد 1 الی 4 عدد در هفته) ، مصرف میوه ها، مواد قندی، نیز همراه یا بعد وعده سحری بدلیل مشکلات گوارشی منع میشود .

در مورد مصرف مکملها نیز ورزشکاران بهتر است از استفاده این مواد به کل ،پرهیز کنند زیرا متابولیسم این مواد در حضور آب میسر و سودمند میشود و اگر این مواد در بدن باشند و بدن با کم آبی روبرو شود ، کلیه ها دچار نارسائی و تخریب میشوند (مصرف برخی مکملها که به سرعت جذب میشوند را میتوان بعد از تمرین به مقدار محدود میل کرد به شرط آنکه تا دو ساعت قبل از وعده سحری، آب زیادی بنوشند) مصرف چربی سوزها نیز بدلیل افزایش بیش از حد مواد حاصله در بدن که موجب افزایش غلظت خون ، کم آبی وبی خوابی میشود ، شرایط نامطلوب و ناسالمی را برای روز بعد ایجاد میکند .

بهتر است در طول روز دوش آب سرد گرفت (2 الی 4 بار ) و مدت زمان استراحت و خواب روزانه را بیشتراز پیش کرد ، حتی افراد سعی کنند کارهای خود را شبها انجام دهند و صبح ها تا عصر استراحت کنند . در طول روز به جای راه پیمائی از وسایل نقلیه استفاده کنند و خود را در معرض استرس قرار ندهند.

و اما در مورد تمرین، بهتر است یک یا حداکثر سه بار در هفته انجام شود و بهترین زمان آن، بعد از وعده افطاری است، که بهتر است مدت زمان تمرین خیلی کم باشد و از انجام تمرین، هدف خاصی مد نظر نباشد و بیشترین هدف، انجام فریضه دینی باشد تا پیشرفت بدنی.

علارقم عقیده بعضی از مردم، روزه گرفتن موجب کاهش وزن و تناسب اندام نمیشود زیرا یکی از سیستمهائی که در این ماه در بدن افراد فعال میشود، انبار کردن و ذخیره مواد در بدن است و کاهش وزن به ندرت اتفاق میافتد ، جباری اضافه کرد ، روزه دقیقا نقطه مقابل آن رژیمی است که هر سه ساعت بایستی غذا خورد (این سیستم برای لاغر شدن می باشد).

یکی از بهترین کارهائی که افراد باید قبل ماه رمضان انجام دهند تست های پزشکی میباشد، انجام تست خون و ادرار و .. تحت نظر پزشک میتواند بسیاری از مشکلات داخلی را که ممکن است با روزه گرفتن تشدید شود را شناسائی میکند و یا اینکه با اجرای دستوراتی ساده می توان بهتر روزه گرفت.

 

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید