سرما خوردگی

سرما خوردگی ، از پیشگیری تا مقابله ، خصوصا برای ورزشکاران

سرما خوردگی یک بیماری ویروسی است که تشخیص آن با آنفولانزا و آلرژی دشوار است . ویروس سرماخورده گی ممکن است پس از ورود به بدن ، بلافاصله موجب بیماری نشود و هر وقت فرد دچار استرس ، کم خوابی ، خستگی حاصل از کار روزمره یا تمرین شدید ورزشی  و یا احساس سرما (خصوصا وقتی که بدن عرق دارد و در معرض باد یا هوای خنک قرار میگیرد مثلا رختکن باشگاهها که جریان هوای سرد دارد)  میکند، فعال شود . این ویروس در فصل پائیز و زمستان به دلیل وجود بیشتر رطوبت هوا و حضور مردم در فضاهای بسته عمومی که دمای نسبتا گرم و مرطوبتر از هوای آزاد را دارد بیشتر منتقل میشود . در فصول سرد که هوای سرد ، سنگین تر از هوای گرم است حجم بیشتری از غبار و آلوده گی ناشی از سوختهای فسیلی را در پی دارد بنابراین حضور ویروسها در این فصل در هوا بیشتر از تابستان است .

تا کنون بیش از 200 نوع ویروس سرماخوردگی شناخته شده و هر ساله به انواع آن اضافه میشود هر فرد فقط یکبار به هریک از این ویروسها مبتلا به سرماخوردگی میشود زیرا بعد از بهبودی از سرماخوردگی، آنتی بادی آن را در بدن میسازد جالب اینجاست که اگر نوعی از ویروس وارد بدن شود ، ممکن است خود بدن با انجام واکنشهائی روی ساختمان ویروس تاثیر بگذارد و هنگام خروج ویروس از بدن، شکل و تاثیرات ویروس کاملا تغییر کند و نوع جدیدی از ویروس به وجود آید که یا خطرناکتر میشود یا ساده تر !

برای آنکه سرما نخوریم باید به نکات زیر توجه کنیم ، رعایت این نکات موجب تقویت سیستم دفاعی بدن میشود :

رقیق نگهداشتن ترکیبات خون ، استراحت و خواب منظم ، دوری از استرس ، مصرف میوه و سبزیجات تازه ، عدم تماس دست و صورت با افراد دیگر ، عدم اجرای تمرینات شدید خصوصا تمرینات قدرتی ، عدم ایجاد احساس سرما و  حضور نیافتن در مکانهائی با فضای بسته با هوای گرم و مرطوب و ..

مصرف ماست ، سیر ، ترکیبات حاوی امگا سه و میوه و سبزیجاتی که شامل ویتامین آ و سی و ائی و ب6 و اسید فولیک و پانتوتنات و زینک هستند .

اگر سرما خوردیم چه کنیم ؟ 1- خوابیدن زیاد 2- مصرف غذاهای سبک مثل سوپ مرغ 3- نوشیدن زیاد آب و آبمیوه 4- عدم مصرف موادی که حساسیت زا هستند (مثل خربزه – انگور – طالبی ) و مواد شیرین و تند و ترش و سرخ کردنی ها و اجیل5- غرغره کردن محلول اب و نمک .

یک راه دیگر بالا بردن دمای بدن است زیرا ویروس سرما خوردگی نمیتواند در محیط گرم توسعه یابد به همین جهت یکی از راههای کنترل این بیماری ، سیستم تب است ، چه بسا دیده ایم افرادی با رفتن به سونا یا زیر چند پتو خوابیدن، با تعریق شدید ، موجب بهبودی خود شده اند .

مصرف دم کرده ریشه زنجبیل همراه دارچین و عسل مرغوب و لیمو تازه ، مصرف پیاز و شلغمی که داخل سوپ مرغ پخته شده باشد و استفاده از کمی سیر با ماست شیرین کم چرب ، شما را در درمان سریع سرماخوردگی یاری میکند .

مصرف آنتی بیوتیکها : بسیار دیده شده که مردم بعد از مشاهده عوارض ابتدائی سرما خوردگی ، آنتی بیوتیک مصرف میکنند ، که این خیلی اشتباه است ، هر گاه ویروس در بدن توسعه یابد و سیستم ایمنی را تضعیف کند تا میکروبهای فرصت طلب موجب وجود چرک در مخاط بینی – گلو  و سینه شود ، به تشخیص پزشک ، نوعی از انواع آ نتی بیوتیک برای شما تجویز میکند ولی توجه داشته باشید که ویروسها با انتی بیوتیک از بین نمیروند بلکه پس از سپری شدن دوره ای سه تا 8 روزه ، خود از بدن خارج میشوند .

اشتباه ورزشکاران: بسیار دیده ام ورزشکاری که دچار سرما خوردگی میشود و قرار است مثلا 4 روز استراحت کند ، بعد از یکی دو روز ، احساس بهبودی میکند و بلافاصله به تمرینات ورزشی خود ادامه میدهد که باید بگویم این بهبودی در اکثر موارد حقیقی نیست و فرد را به شدت مریض احوال خواهد کرد.

مصرف آمینو اسید ، گلوتامین ، ویتامینها ، زینک و امگا سه، در طی سرماخورده گی با مقدار مناسب ، میتواند بسیار سودمند باشد .

شروع تمرین ؟ احساس بهبودی 1 تا سه بار پس از دچار شدن به سرما خوردگی برای شما اتفاق میافتد، پس از احساس سوم بهبودی ، تمرینات را در زمان کم و شدت ملایم انجام دهید و سعی کنید در روز تمرین ،بیشتر بخوابید ، اگر دیدید که علائم سرما خوردگی در شما آغاز شد ، باید برای چند روز دیگر استراحت کنید زیرا تمرین موجب تضعیف سیستم دفاعی بدن شما شده و اگر به این توصیه گوش ندهید ممکن است مریضی شما هفته ها ادامه یابد .

توصیه به ورزشکاران : به هیچ عنوان با دوستان خود روبوسی نکنید و دستهایتان را نزدیک صورتتان نکنید (ویروس سرما خوردگی تا 18 ساعت میتواند روی دستگیره دستگاهها و دمبل و .. به شکل فعال باقی بماند.. دستها را چند بار قبل و بعد تمرین ، با صابون و آب گرم بشوئید . با لباسهای دو لایه تمرین کنید . بعد تمرین ، در گوشه ای از باشگاه که دمای سرد ندارد و باد در آنجا نمیوزد بنشینید تا عرق بدنتان خشک شود ، سپس لباستان را عوض کنید، از نوشیدن آب یا ابمیوه خیلی خنک بپرهیزید .هنگام تمرین ، از گوشی تلفن همراه استفاده نکنید زیرا ممکن است انگشتان شما به ویروس موجود در لوازم ورزشی آلوده شده باشد و حتی اگر بعد تمرین دستهایتان را خوب شسته باشید ، بعد از استفاده مجدد از گوشی همراه ، دستهایتان دوباره آلوده گردد .

[تعداد: 1   میانگین:  5/5]
به اشتراک بگذارید