هورمون رشد و تحریک ترشح آن با داروئی ارزان ولی...

هورمون رشد و تحریک ترشح آن با داروئی ارزان ولی…

اصل مطلب

کلونیدین (آلفا -2- آدرنرژیک آگونیست) به عنوان یک ترکیب تحریک کننده هیپوفیز (خیلی قویتر از آرژنین) میباشد که با تحریک تولید GHRH در کل به ترشح بیشتر هورمون رشد منجر میشود . افزایش بافت چربی دور کمر کودکان و عدم رشد قدی طبق نمودار رشد سالانه (حدود 5 سانتیمتر در سال ) از نشانه های تنبلی هیپوفیز برای تولید هورمون رشد است .کلونیدن در معده جذب میشود سپس حدود یک ساعت بعد در مغز شروع به تحریک ترشح هورمون رشد میکند و کارش، 2 تا 4 ساعت ادامه میابد . (معمولا 60 الی 90 دقیقه پس از مصرف، به اوج اثر میرسد) .

شرایط لازم برای تست هورمون

ورزشکاران دلخوش نشوند !! : برای اینکه این دارو بتواند موجب ترشح هورمون رشد شود شرایطی لازم دارد : 1- قبل مصرف، باید 12 ساعت ناشتا باشید . 2- هیچ نوشیدنی جز آب در این 12 ساعت میل نکنید (حتی جویدن آدامس هم ممنوع است) 3- در این 12 ساعت نباید استرس داشته باشید (خواب کافی و عدم مصرف کافئین و …) 4- مصرف کلونیدین موجب افت فشار خون ، سرگیجه ، خواب آلوده گی و حتی احساس عدم تعادل میگردد .

چگونگی انجام تست هورمون 

کلونیدین فقط برای تشخیص میزان کفایت هیپوفیز در ترشح این هورمون بچه ها نوجوانان به همراه تست خون

( گرفتن نمونه ، چهار بار و هر بار به فاصله نیم ساعت پس از مصرف دارو ) میباشد.

 

از آنجائیکه کلونیدین باعث افت فشار خون، سرگیجه (dizziness) و خواب آلودگی (drowsy) می شود و معمولأ بعد از یک ساعت به حد نرمال خودش می رسد. گاهی اوقات بچه ها تا پایان روز احساس عدم تعادل داشته باشند. بنابرای از ورزش کردن و رانندگی تا پایان آنروز خودداری کرده. کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به کم کاری آدنوهیپوفیز بیشتر از افراد نرمال است. کلونیدین باعث افزایش جزیی قند خون در افراد نرمال و کاهش جزیی قند خون در افراد مبتلا به کم کاری آدنوهیپوفیز می شود.

نتیجه

1. نرمال به صورت افزایش هورمون رشد (به حدود 7 برابر میزان پایه طی 4-2 ساعت بعد از مصرف کلونیدین) نشان داده می شود. هر چند در بچه ها طی واکنش به هیپوگلیسمی می تواند سبب افزایش این هورمون شود.

2. عدم تغییر سطح هورمون رشد نسبت به سطح پایه طی مراحل آزمایش می تواند غیر طبیعی محسوب شده و نشانه کم کاری آدنوهیپوفیز (hypopituitarism) می باشد. باید یک تست تأییدی قبل از شروع درمان انجام شود.

درمان

درمان جایگزینی با هورمون رشد (مثل Nutropin, Genotropin Norditropin, Saizen, Humatrope, Tev-tropin, Omnitrope که مستقیم به چربی پوست تزریق می شود.

http://behdasht.gov.ir

[تعداد: 7   میانگین:  4.1/5]
به اشتراک بگذارید