افزایش عمر قهرمانی

عمر قهرمانی ورزشکاران پرورش اندام هرچه بیشتر باشد، شکل عضلات به اصطلاح پخته‌تر، حجیم‌تر و  توام با کات عمیق و خطوط عرضی بیشتر می‌شود بطوریکه رقابت با حریفان جوانتر آسانتر از قبل میشود . اولین موردی که عمر قهرمانی یک فرد را تعیین میکند مسئله سلامتی و خطراتی است که او را تهدید میکند ؛خطرات برای هر ورزشکاری نسبت به ژنتیک آن فرد متفاوت میشود عده ای به استروئیدهای آنابولیک پس از مدتی مصرف ، دچار امراض میشوند و عده ای دیگر با مصرف پپتیدهائی نظیر سوما، مصرف مکملها نیز ممکن است موجب آسیب به برخی اندامها شود مثلا مصرف آمینو اسید بدون توجه به نوشیدن آب کافی، خطر نارسائی کلیه را میافزاید خصوصا در سیکل پایانی (آبگیری ) که برخی از ورزشکاران مصرف مکملها و داروها را با محدودیت مصرف آب استفاده میکنند!!

بسیاری از داروها در بدن آنتی بادی تولید میکند و یا بدن به ماکزیمم تاثیرات آنها ، عادت میکند و ورزشکار مجبور است مقدار مصرف دارو را چند برابر کند، بدیهی است تاثیر دارو کم کم به حداقل میرسد ولی مصرف آن همچنان بالاست به همین جهت ضرر و زیان آن ، دو چندان میشود . استفاده نا بجا از داروهای مقلد سمپاتیک، داروهای تیروئیدی، چربی سوزهای حاوی کافئین و آمفتامین ، استروئیدها ، برخی گلیکوپروتئینها و .. جزو همین دسته های داروئی هستند . برای فرار از این اتفاقات و افزودن به عمر قهرمانی باید به شدت تمرینات و رژیم غذائی منظم و متناسب با خصوصیات فردی ورزشکار اهمیت بیشتری داد . فرزین جباری از دوران آماده گی خود اینگونه میگوید : من در آن زمان با تمرین شدید تر و رژیم پلکانی تا دو ماه به مسابقه مانده ،خود را اماده میکردم و تنها در هفته های پایانی مبادرت به مصرف مکملها و .. میکردم . جباری میگوید بعضی از مکملهائی که بدن به مصرف انها عادت نمیکند را میتوان از ابتدای رژیم با مقدار بیشتری استفاده کرد ولی مواردی که با مسئله آداپته شدن همراه هستند را باید در هفته های آخر مصرف کرد . شناخت بدن به نحریکات ورزشی و غذائی و داروها نیز برگ برنده ای برای ورزشکاران حرفه ای است که ورزشکاران کم تجربه در رقابت با بزرگترها ، کم فروغ هستند . (البته ژنتیک و تفاوتهای فردی میتواند موجب ایجاد منطقی ،غیر از مطلب فوق باشد) . در مقابل این نظر ، استفاده از انواع داروهای چربی سوز و .. از چند ماه مانده به مسابقه با مقادیر زیاد ، مشکلات زیادی برای ورزشکار ایجاد میکند بطوریکه اغلب عمر قهرمانی را کم  و احتمال بروز آسیب های  جبران ناپذیر را زیاد میکند .

انجام تست های دوره ای بعد از سیکل بازسازی (به قول عده ای :دوره پاکسازی) نیز از عواملی است که ورزشکار را از آسیب احتمالی آگاه میسازد .

تشخیص صحیح : ورزشکارانی که در تشخیص نوع دارو یا مکمل موثر بر بدنشان آگاهند طول عمر قهرمانی بیشتری خواهند داشت.

مقدار مصرف : مقدار مصرف دارو و مکملها نیز حائز اهمیت است مثلا مصرف بیش از حد پروتئین و محدودیت در مصرف کربوهیدارتها در دوره های نا مربوط ، به کلیه و کبد آسیب رسانده و عمر قهرمانی را کاهش میدهد .

تکمیل کننده ها : بسیاری از داروها و مواد دیگر میتوانند تاثیرات مثبت استروئید و …را افزایش داده و تعدادی دیگر تاثیرات منفی داروها را کم کند و اجرای برنامه های داروئی خاص زیر نظر برخی پزشکان مسلط به علم ورزش بسیار سودمند است.

غلظت خون : مصرف بسیاری از مکملها و .. در پرورش اندام ، خون ساز هم هستند و اگر به غلظت خون و تست CBC بی اهمیت باشیم ضمن اینکه پیشرفت کمی در سیکلهای مسابقه دارند در معرض خطر مرگ هم قرار میگیرند و در این شرایط بسیاری از پزشکان فصد خون را تجویز میکنند .

انجام تمرینات ریسک دار : مثلا تمرینات تکرار کم و بسیار سنگین که از چند جهت برای کنترل حرکت احتیاج به صرف انرژی است بسیار خطرناک است (همانند تمرین اسکوات پا و لیفت کمر و پشت پا ،در هفته های پایانی مسابقه)

مصرف متناسب مکمل و دارو با عضلات : مصرف مکملها و داروهای انرژی زا (مثل پمپ ، کافئین، افدرین و ..) قبل تمرینات عضلات پا ، احتمال ایجاد عوارض قلبی را بیش از پیش افزایش میدهد بطوریکه عمر قهرمانی را کاهش میدهد.

فرزین جباری 20 تیر 1393

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید