کتل بل

تقریبا اکثر بدنسازان به این موضوع واقف هستند که بکارگیری وزنه آزاد در تمرینات در جهت رسیدن به حداکثر قدرتو حجم عضلات میتواند سودمند واقع شودواین در حالیست که اخیرا محققین علوم بیومکانیکتمرینات کار با وزنه طی آزمایشات پی در پیبه تاثیرات مثبت این ابزار یعنی کتل بل در رسیدن به افزایشقطر عضلات همانند هالتر و دمبل پی برده اند و هم اکنون استفاده درست و نحوه اجرای حرکات با کتل بل در بسیاری از کالج های که به صورت تخصصی رشته پرورش اندام و فیتنس را ارائه میدهند اموزش داده میشود . در مجموع کتل بل به شما اجازه میدهدکه حرکات متعددی که کارائی در خور توجهی دارند را اجرا نمود و در نهایت وجود این موضوع منتهی به بهبود عملکردتاندر حین تمرینو افزایش قدرت بدنی شما میشود درست است که کتل بل نوعی از تمرینات با وزنه ازاد محسوب میشود اما به نظر اصلا منطقی نمی آید که استفاده از ابزاری همچون هالتر مخصوصا با تناژ زیاد که کارائی فوق العاده ای در تقویت و حجم عضلات خواهد داشت را از جدول تمرینی خود حذف کرد و فقط با کتل بل کار کرد .(منبع : فلکس/ ترجمه : هومن داداش زاده) فرزین جباری در ادامه این مطلب اضافه کرد : در سال ۱۳۷۷، دمبلهائی طراحی کردم که دستگیره آن بلند بود و وزن هر طرف دمبل را میتوانستیم خودمان انتخاب کنیم و برای انجام بسیاری از تمرینات که باید سر دمبل را رو به پائین یا رو به بالا بگیریم به کمکان میامد مثلا در حرکت نشر دمبل طرفین برای سرشانه ها ، که باید سر دمبل رو به جلو خمیده باشد تا فشار بیشتری به دلتوئید میانی وارد شود از همین دمبل استفاده میکردیم و هیچگاه حجم غیر عادی سرشانه بسیاری از ورزشکاران باشگاه تهرانپارس (که قهرمان استان تهران و کشور شدند) را فراموش نمیکنم .