گلوتن

رابطه رژیم غذایی گلوتن دار و دیابت نوع دو

رژیم های غذایی کم گلوتن با خطر بیش تر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط هستند!
با توجه به تحقیقات ارائه شده در اپیدمیولوژی و پیشگیری، و همچنین جلسات علمی سبک زندگی و سلامت کاردیومتابولیک 2017 در انجمن قلب آمریکا، خوردن بیش تر گلوتن ممکن است با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط باشد. گلوتن، پروتئینی که در گندم، گندم سیاه و جو یافت می شود، باعث خاصیت کشسانی در طول فرآیند پخت و بافت جویدنی محصولات به پخت کامل رسیده در نان و سایر محصولات پخته شده می شود. درصد کمی از جمعیت به دلیل بیماری سلیاک یا همان حساسیت به گلوتن، نمی توانند این ماده را تحمل کنند، اما با وجود فقدان شواهد مبنی بر این موضوع که کاهش مصرف گلوتن مزایایی برای سلامت طولانی مدت افراد فراهم می کند، رژیم غذایی فاقد گلوتن هم در بین افرادی که فاقد این شرایط و حساسیت ها هستند محبوب شده است.
دکتر Geng Zong محققی در دپارتمان تغذیه مدرسه بهداشت T.H. Chan در دانشگاه هاروارد در بوستون، گفت: “ما می خواستیم ببینیم که آیا مصرف این ماده سلامت افرادی را که بدون هیچ دلیل واضح پزشکی از مصرف گلوتن خودداری می کنند، تحت تاثیر قرار می دهد یا خیر.” او گفت غذاهای فاقد گلوتن اغلب حاوی فیبر کمتری در رژیم غذایی هستند و دیگر میکرو المان های آن ها موجب می شود تا کمتر مغذی باشند. همچنین آن ها پر هزینه تر نیز می باشند. افراد بدون بیماری سلیاک می توانند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمنی به ویژه دیابت، در محدود کردن مصرف گلوتن خود تجدید نظر کنند.

میکرو المان ها اجزایی از رژیم غذایی مانند ویتامین ها و مواد معدنی هستند.
در این مطالعه با مشاهدات طولانی مدت، محققان دریافتند که اکثر شرکت کنندگان گلوتن زیر 12 گرم در روز مصرف کرده اند و در این محدوده کسانی که بیشترین مقدار ازین ماده را خوردند، در طول سی سال پیگیری، کمتر دچار دیابت نوع 2 شدند. شرکت کنندگان در مطالعه که گلوتن کمتری خوردند به دنبال آن به کمتر خوردن فیبر غلات (یک عامل شناخته شده محافظ در برابر ابتلا به دیابت نوع 2) تمایل پیدا کردند. پس از مطالعات بیش تر پیرامون اثر بالقوه فیبر غلات، مشخص شد که افرادی که میزان مصرف گلوتن بالای 20 درصدی داشتند، در مقایسه با کسانی که کمترین میزان مصرف گلوتن روزانه (حدود کمتر از 4 گرم) را داشتند، 13 درصد کمتر دچار خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شدند.
محققان مصرف روزانه گلوتن برای 199794 شرکت کننده ( 69276 نفر از مطالعه سلامت پرستاران (NHS)، 88610 نفر از مطالعه دوم روی سلامت پرستاران (NHSII)؛ و 41908 نفر از مطالعه ای دیگر روی متخصصان سلامت (HPFS))، در سه مطالعه حول سلامت طولانی مدت افراد را از روی پرسشنامه خوراک مصرفی آن ها که توسط شرکت کنندگان در هر دو سال یا هر چهار سال تکمیل شده بود تخمین زدند. متوسط مصرف گلوتن روزانه به واحد گرم: 5.8 گرم در روز برای NHS، 6.8 گرم در روز برای NHSII و 7.1 گرم در روز برای HPFS بود، و منابع عمده غذایی پاستا، غلات، حبوبات، پیتزا، کلوچه، چوب شور، و نان بودند. در طول دوره مطالعه، که شامل 4.24 میلیون نفر از سال 1984-1990 تا 2010-2013 بوده است، 15947 مورد دیابت نوع 2 تایید شد. شرکت کنندگان در مطالعه مصرف گلوتن خود را گزارش داده و این تحقیق مشاهده شد. بنابراین یافته ها نشان از تاییدی بر تحقیقات دیگر است. همچنین، بسیاری از شرکت کنندگان در این مطالعه قبل از اینکه رژیم های غذایی فاقد گلوتن محبوب شوند، به این تحقیق ملحق شدند.

ترجمه از ساینس دیلی

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید