گاما گلوتامیل ترانسفراز Gamma GT

گاما گلوتامیل ترانسفراز Gamma GT چیست ؟

گاما گلوتامیل ترانس پپتیداز Gamma-glutamyl Transpeptidase که گاما گلوتامیل ترانسفراز Gamma GT نیز خوانده می‌شود، نوعی آنزیم است که گروههای عامل* گاما گلوتامیل را منتقل می‌کند. این آنزیم در بسیاری از بافت‌ها یافت می‌شود، ولی کارکرد آن در کبد چشمگیرتر است. این آنزیم دارای اهمیت تشخیصی نیز می‌باشد.

واکنش کلی که این آنزیم کاتالیز می‌کند به شکل زیر است:

(5-L-glutamyl)-peptide + an amino acid ⇌ {\displaystyle \rightleftharpoons } {\displaystyle \rightleftharpoons } peptide + 5-L-glutamyl amino acid

این آنزیم به عنوان یکی از شاخص‌های بیماری کبدی کاربرد دارد. در هپاتیت ویروسی مزمن، افزایش بدون گاما گلوتامیل ترانسفراز Gamma GT  علامت دیده می‌شود. این افزایش معمولاً پس از ۱۲ ماه تظاهر می‌کند. در بیماری‌های کبد، مجاری صفراوی و پانکراس فعالیت، سطح آنزیم بالا می‌رود. افزایش سطح این آنزیم در موارد زیر دیده می‌شود:

  • هپاتیت ویروسی مزمن
  • بیماری‌های مجاری صفراوی
  • بیماری‌های قلبی-عروقی (افزایش خفیف)
  • مصرف مقادیر زیاد الکل
  • داروهای گوناگون، مانند باربیتورات ها و فنی توئین(داروی ضد تشنج)
  • مصرف داروهایی ضد التهاب غیر استروئیدی NSAID
  • نارسایی احتقانی قلب
  • سرطان

اگر سطح غیر طبیعی بیشتر باشد بیشتر احتمال آسیب کبدی وجود دارد. سطوح طبیعی  گاما گلوتامیل ترانسفراز Gamma GT در حدود ۹ – ۴۸ واحد در لیتر می باشد.

توضیحاتی در مورد آزمایش گاما گلوتامیل ترانسفراز Gamma GT

مخفف انگلیسی تست
GGT
نام فارسی تست
گاما گلوتامیل ترانسفراز، گاما گلوتامیل ترانس پپتیداز
نام های متعارف دیگر
Gamma-glutamyl Transpeptidase; GGTP; Gamma GT
آمادگی بیمار
8 ساعت ناشتا
علت درخواست تست
این آزمایش معمولا در موارد زیر درخواست میگردد.
تشخیص بیماریهای کبدی
تعیین علت افزایش آنزیم آلکالن فسفاتاز
افتراق بین بیماریهای کبدی و بیماریهای استخوانی
تشخیص سوء مصرف الکل

توضیح راجع به تست
این آزمایش اندازه گیری سطح گاما گلوتامیل ترانسفراز Gamma GT در خون است. GGT آنزیمی است که در بسیاری از ارگانها ، از جمله کلیه ، کبد ، طحال و لوزالمعده یافت می شود ، با این حال ، منبع اصلی آن کبد بوده و در مقابل تغییرات عملکرد کبدبسیار حساستر از آلکالن فسفاتاز است. GGT به میزان کمی در بدن وجود دارد ، اما زمانی که کبد دچار آسیب شود (انسداد مجاری صفراوی بدلیل وجود تومورها و سنگ ها و یا علل دیگر) اولین آنزیم های کبدی که در خون افزایش یابد GGT است .این تست برای افتراق بیماریهای کبدی از یکدیگر کمک کننده نیست ولی در کنار افزایش آلکالن فسفاتاز برای افتراق بیماریهای کبدی و استخوانی از یکدیگر مفیداست .این تست دربیماریهای کبدی بالا میرود ولی در بیماریهای استخوانی تغییری نمیکند. در حالیکه آلکالن فسفاتاز در هر دو مورد افزایش می یابد .لذا برای تعیین علت افزایش آلکالن فسفاتاز میزان GGT اندازه گیری میشود.

تست های تکمیلی
AST; ALT; ALP; Bilirubin; Liver panel ; Ethano

تداخلات دارویی
داروهایی که باعث افزایش سطح GGTمیشود شامل:
فنی توئین
کاربامازپین
باربیتورات ها به عنوان فنوباربیتال
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID ها)
داروهای پایین آورنده چربی خون
آنتی بیوتیک
مسدود کننده های گیرنده هیستامین (مورد استفاده برای درمان بیش از حد تولید اسید معده) ،
عوامل ضد قارچ
ضد افسردگیها
هورمونهایی مانند تستوسترون
داروهایی که باعث کاهش سطح GGTمیشود شامل:
کلوفیبرات
قرصهای ضد بارداری

منبع :

http://www.amosbat.com

www.persianlab.com

fa.wikipedia.org

*در شیمی آلی، به گروه‌های معینی از اتمهای یک مولکول گفته می‌شود که در واکنشهای ویژه آن مولکول شرکت می‌کنند و دلیل اصلی رفتارهایی هستند که یک مولکول از خویش در طول واکنش نشان می دهد. گروه‌های عاملی یکسان در مولکول های مختلف به واکنش شیمیایی یکسان در آن مولکول ها می‌انجامند و حتی برخی خواص فیزیکی مشابه در مولکولها را نیز سبب میشوند. برای نمونه گروه عاملی آلدهید می‌تواند واکنش کاهش و اکسایش بدهد و تمام مولکول های دارای این گروه عاملی، در چنین واکنش هایی شرکت می کنند (البته با برخی تفاوت ها).

 

فرزین جباری هیچگونه تائیدی بر تاثیرات مثبت این دارو ها و محصولات ندارد و این مطالب از سایت های خارجی ترجمه شده است. شرکت های سازنده پاسخگوی سوالات ما در مورد دوپینگ تست آن و عوارض بر روی بدن انسان نبوده اند و این مطالب فقط در جهت مطالعه و تحقیق می باشند.

[تعداد: 2   میانگین:  4.5/5]
به اشتراک بگذارید