کبد

پست جامع در مورد کبد و بیماری های کبدی

کبد نقش مهمی در ذخیره سازی و سوختن چربی ها دارد. این عضو به شکل طبیعی کمتر از حدود 5 گرم چربی در 100 گرم وزن خود دارد که ازین مقدار، 14% تری گلیسیرید،64% فسفولیپید،8 % کلسترول و 14% اسید چرب است. از علل مهم بیماریهای کبدی می توان هپاتیت ویروسی بی و سی، هپاتیت خود ایمنی، عوارض داروها، مصرف الکل، چاقی و کم تحرکی و بالا بودن قند خون است. کبدچرب از شایعترین علل بیماریهای کبدی بوده که شیوع آن در حال افزایش است. چربی کبدی حالتی است که در این عضو بیش از 5 گرم چربی دارد که در این شرایط، بیش از نیمی ازین چربی ها،تری گلیسیرید هستند. این بیماری در اغلب موارد، چاقی، اختلال در چربی های خون و کم تحرکی موجبات آن را فراهم می کند. موارد دیگری نیز هستند که در ابتلا به کبد چرب موثرند مانند : مصرف مشروبات الکلی، بدغذایی، سوتغذیه، مصرف داروهای ضد تشنج و بیماری های مزمن. چون کبد نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارد، در صورت بروز اختلال در این فرآیند،چربی بیشتری در کبد رسوب می کند. در عین حال، این تجمع چربی،موجب اختلال در یکی از چرخه های گردشی بین سلولهای کبد و بافت چربی می شود.

در واقع چهار چرخه داریم که در کنار هم و یا جداگانه موجب ابتلا به بیماری کبد چرب می شوند:

  • افزایش تحویل اسیدهای چرب آزاد
  • افزایش تولید اسیدهای چرب آزاد
  • کاهش بتا اکسیداسیون اسیدهای چرب
  • کاهش تولید و ترشح VLDL

آنچه امروز توجه مارا به کبد چرب جلب می کند،تاثیر آن در ابتلا به هپاتیت ناشی از چربی و بروز فیبروز کبدی و پیشرفت به سمت بیماری مزمن  است.در کنار دلایلی که در بالا ذکر شد، دیابت، بالا بودن چربی خون ،عمل جراحی روده، کاهش سریع وزن، سو جذب پروتئین و کالری،بیماری های التهابی کبد مانند هپاتیت سی، کبد چرب حاملگی،مسمومیت با مواد سمی مانند تتراکلرید کربن، تری کبرواتیلن، فسفر و فیالوریدین، مصرف برخی داروها مانند تترا سایکلین، اسید والپروئیک، آمیودارون، و ترکیبات کورتن دار از علل و بیماری های همراه با کبد چرب هستند.

کبد نرمال در سمت چب و کبد چرب در راست

چاقی و کبد چرب

بین 60 تا 100% بیماران مبتلا به کبد چرب، چاق هستند. شیوع زیاد چاقی به دلیل عواملی چون :عدم تحرک جسمانی،توسعه تکنولوژی،زندگی ماشینی،شهرگرایی و مصرف بی رویه ی مواد غذایی چرب است.بر اساس قد و سن افراد می توان وزن ایده آل آنها را از جدول بررسی کرد و نسبت وزن به قد و اندازه ی دور کمر نیز برای این تشخیص می تواند کمک کننده باشد.وقتی کالری ای که وارد بدن می شود، بیشتر از کالری مصرفی باشد،انباشت چربی صورت می گیرد در بلند مدت، تبدیل به چاقی می شود.افراد چاق به بو و مزه ی غذا واکنش بیشتری نشان می دهند تا افراد لاغر.زیاد خوردن علت عمده ی چاقی است اما تنها دلیل نیست. دلایل دیگری نیز وجود دارند مانند دلایل محیطی،فرهنگی و ژنتیکی.چاقی بالا تنه ینی شکم برجسته، در افرادی که BMI یا شاخص توده ی بدنی طبیعی دارند و اندامهای دیگر آنها چاق نیست،خطر جدی کبد چرب غیر الکلی را به همراه دارد.شایان ذکر است که برخی روشهای سریع کاهش وزن مانند جراحی و یا رژیمهای بسیار سخت، می تواند سبب تشدید کبد چرب و بیماری کبد چرب شود.

اصر رضایی‌پور دستیار تخصصی طب سنتی ایران درباره کبد چرب اظهار داشت: بروز بیماری‌های کبدی با خواب ارتباط مستقیم دارد. به گفته وی خواب اول شب و پرهیز از خوابیدن در طول روز برای پیشگیری از بیماری‌های کبدی توصیه می‌شود. در مطالعه میان ۶۴۳۸ نفر از نظر ارتباط کبد چرب و طول خواب روز مطالعه شدند و مشخص شد که خواب روز طولانی ارتباط مستقیمی با بروز کبد چرب دارد. دستیار تخصصی طب سنتی بیان داشت: زنانی که در محیط روشن می‌خوابند بیشتر در معرض چاقی قرار دارند.

راه‌های درمان کبد چرب

• پرهیز از چربی‌ها

• پرهیز از غذاهای کربوهیدراتی که کیموس لزج غلیظ تولید کنند مانند ماکارونی، سالاد الویه، قارچ، سس سفید، پیتزا و…

• پرهیز از مبرّدات معده و کبد (موادغذایی که مصرف آن‌ها موجب سرد شدن طبع معده و کبد می‌کند مانند ترشی‌ها همراه با غذا و…)

• پرهیز از خوراکی‌های قابض

مواد غذایی تقویت‌کننده کبد

نخود، سیب، به، انگور، کرفس، دارچین، بالنگ، زعفران، ماش، شقاقل، زیتون، زنجبیل، زردچوبه، انجیر، کاهو، اسفناج، هویج، زرشک و کدو.

قند موثرتر است یا چربی؟

متهم اصلی این داستان شاید در نگاه اول چربی به نظر بیاید اما حقیقت این است که چربی مقصر اصلی نیست!در عوض رژیمهای غذایی غنی از نظر قندی،به صورت مخفیانه، چربی را ذخیره می کنند و موجب افزایش دور کمر می شوند.مصرف چربی های سالم مانند اسیدهای چرب اشباع نشده، در روغن زیتون و آجیلها، می تواند چربی های مضر را از بین ببرد.منابع دیگر چربیهای اشباع نشده، اسیدهای چرب ماهی و روغن آن است که بدن را در مقابل اسیدهای چرب اشباع،محافظت می کند.

اگر به شکلات علاقمند هستید،در هنگام انتخاب دقت کنید که قند آن کم باشید و درصد کاکائوی آن بالا.کاکائو حاوی مقادیر زیاد آنتی اکسیدان است که در حفظ سلامت بدن موثر است. از لبنیات کم چرب استفاده کنید و در ماست می توانید،نوع پروبیوتیک آن را برگزینید.

نشانه هایی که می‌گویند کبدتان نیاز فوری به سم زدایی دارد

علائم عملکرد نادرست کبد

زمانی که کبد مجبور است بیش از ظرفیت خود به فعالیت بپردازد، امکان بروز مشکل در این اندام افزایش می یابد. پس اگر با هر یک از علائم زیر مواجه هستید ممکن است به ارائه هشدار از سوی بدن برای پاکسازی کبد اشاره داشته باشد.

https://gottliebgi.com/wp-content/uploads/2017/09/Stages_of_Liver_disease.jpg

نفخ و یبوست: زمانی که کبد با فشار مضاعف برای رسیدگی به رژیم غذایی ضعیف، داروهای تجویزی یا سموم محیطی ورودی به بدن مواجه می شود، این شرایط می تواند بر گوارش شما تاثیرگذار باشد. به خاطر داشته باشید که کبد همانند مرکز کنترل گوارش بدن عمل می کند و زمانی که آهنگ فعالیت آن کند شده یا آسیب می بیند، با علائم گوارشی مانند نفخ و یبوست مواجه خواهید شد.

خستگی: احساس خستگی بین افرادی که با آسیب کبدی مواجه هستند، شایع است. پژوهش ها نشان داده اند که این شرایط به دلیل ایجاد تغییراتی در انتقال تکانه های عصبی در مغز رخ می دهد. و زمانی که مواد سمی به واسطه عملکرد ناقص کبد در خون افزایش می یابند، شما ممکن است برخی مشکلات شناختی مانند سردرگمی و تغییرات خلق و خو را تجربه کنید.

ادرار تیره و پوست زرد: بیماری زردی که موجب تغییر رنگ پوست به زرد و تیره شدن ادرار می شود، زمانی رخ می دهد که سطوح بسیار بالای بیلی‌روبین در جریان خون وجود دارد، که ممکن است در نتیجه عملکرد نادرست سلول های کبدی شکل گرفته باشد. زمانی که کبد نمی تواند سلول های خون را متابولیز کند، این شرایط موجب افزایش بیلی‌روبین می شود، که در نهایت ابتلا به بیماری زردی را در پی دارد.

اختلالات هورمونی: کبد مسئولیت تجزیه و حذف هورمون های اضافی را بر عهده دارد، که به تعادل هورمون های موجود در بدن شما کمک می کند. اما زمانی که کبد عملکرد درست خود را ارائه نمی دهد، احتمال مواجهه با اختلالات هورمونی افزایش می یابد، که به مشکلات سلامت مانند نوسانات خلقی، کلسترول بالا، و قاعدگی های نامنظم منجر می شود.

شش اقدام برای پاکسازی کبد

اگر با هر یک از علائم مذکور آسیب کبدی مواجه هستید یا در معرض برخی دلایل عملکرد نادرست کبد، مانند مصرف دارو، آلودگی، و سموم محیطی قرار داشته اید، شما می توانید روند زیر را برای پاکسازی کبد مد نظر قرار دهید:

حذف مواد غذایی سمی از رژیم غذایی

غذاهای فرآوری شده، غذاها و نوشیدنی های شیرین، فست فودها، روغن های هیدروژنه، مصرف الکل، غلات پالایش شده، و میوه ها و سبزیجاتی که مواد شیمیایی روی آنها اسپری شده است، کبد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. به عنوان بخشی از روند پاکسازی کبد، مصرف مواد غذایی سالم مانند سبزیجات برگدار ارگانیک، گیاهان دارویی تازه، سبزیجات چلیپایی، روغن نارگیل، و سرکه سیب را مد نظر قرار دهید.

نوشیدن آب سبزیجات خام

نوشیدن آب سبزیجات مختلف کمک می کند تا از مصرف سبزیجات مورد نیاز برای تقویت سلامت کبد اطمینان حاصل شود. گرفتن آب سبزیجات گوارش آنها را نیز تسهیل می کند، تنش کمتری به کبد وارد شده و مواد مغذی راحت‌تر جذب می شوند.

مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم

پتاسیم به پاکسازی کبد کمک می کند. بر همین اساس، افزایش مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم اقدامی کلیدی است. از جمله منابع غذایی خوب برای پتاسیم می توان به سیب زمینی شیرین، اسفناج، آووکادو، ماهی سالمون، موز، و لوبیا سفید اشاره کرد.

انجام تنقیه قهوه

تنقیه قهوه به سمزدایی و تسکین علائم عملکرد نادرست کبد، مانند خستگی و یبوست، کمک می کند. برای انجام تنقیه قهوه، دو قاشق غذاخوری پودر قهوه ارگانیک را با سه فنجان آب تصفیه شده ترکیب کنید و آب را به جوش آورید. اجازه دهید 15 دقیقه به جوشیدن ادامه دهد، سپس آن را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید خنک شود. این ترکیب را از صافی عبور دهید و در کیت تنقیه استفاده کنید.

مصرف مکمل های پاکسازی کبد

برخی از بهترین مکمل ها برای پاکسازی کبد شامل خار مریم، زردچوبه، و ریشه قاصدک می شوند. این مکمل ها به حفظ سلامت بافت کبد کمک می کنند، دیواره های سلولی در کبد را تقویت می کنند، و سمزدایی را بهبود می بخشند.

مصرف جگر یا قرص های جگر گاو

جگر گاو یا مرغ ارگانیک سرشار از مواد مغذی مهمی است که سلامت کبد انسان را تقویت می کنند. اگر به مصرف مواد غذایی سرشار از این مواد مغذی تمایلی ندارید می توانید استفاده از قرص های جگر گاو را مد نظر قرار دهید.

باز سازی (پاکسازی) کبد

یکی از مهمترین اندامهای بدن که کارائی ورزشکاران را تحت تاثیر قرار می دهد، کبد است، فرزین جباری قصد دارد در مقاله زیر شواهد مهمی را مطرح کند که طی تجربه چندین ساله از مراجعه کننده گان خود، بدست آمده و از افکار رایج بعضی مربیان که به علم پزشکی تسلط ندارند و عقاید غیر قابل تغییر و اشتباه خود را رواج میدهند و به ورزشکاران هم منتقل می کنند ، مطلب بنویسد: آن تعداد ورزشکارانی که از داروهای غیر مجاز (استروئید ها و هورومونهای جنسی) در دوره ای استفاده میکنند باید بعد از چند هفته داروهای مصرفی را قطع کنند تا سطح تولید هورمونهای بدن ، به حالت نرمال برگردد و فشاری که بر کبد آمده جبران و بررسی شود . برخی از اشکال داروهای بدنسازی (اغلب به شکل خوراکی) و برخی از انواع آنها (استانازول یا وینسترول ، اکسی متالون ،دیانابول یا متاندینون، متیل تستسترون، خصوصا نوع حیوانی آن که کاملا خالص نیست (به همین دلیل ارزانتر است) ) برای کبد سمی تر هستند و از هنگام مصرف ، برای متابولیته شدن ، سلولهای کبد را دچار زحمت میکنند و به همین جهت فشار زیادی به سلولهای کبد وارد میشود . یکی از خصوصیات سلولهای کبدی اینست که وقتی بیش از حد فعالیت میکنند، دیواره خارجی آنها پاره شده و میمیرند ،البته  ساخت سلولهای جدید کبدی امکان پذیر است یعنی ساخت سلولهای جدید و مرگ آنها ، طبیعی است . با پاره شدن و مردن سلولهای کبدی ، مقادیری از انزیمها به خون وارد میشود پس با آزمایش خون، سطح این آنزیمها در خون،تعیین و میتوان میزان نابودی و تولد سلولهای کبد را تخمین زد .تست خون و تعیین SGOT  و خصوصا SGPT در هنگام مصرف داروهای غیر مجاز میتواند به فرد این آگاهی را دهد که مصرف آن داروها تا چه حد برای کبد او زیان بار است ، البته عامل سن، جنس، تفاوتهای فردی، نوع فعالیت، نوع رژیم غذائی، مصرف برخی مواد (دارو و مکمل یا حتی عرقیجات سنتی و ..) هم موثرند. تعدادی از ورزشکاران بعد از مصرف یک دوره دارو، یک دوره بازسازی (به اصطلاح مربیان : پاکسازی) اجرا میکنند تا به اصطلاح خودشان ، کبدشان را پاک کنند و بعد از اجرای آن دوره ، تست خون میدهند تا اندامهای داخلی خود را چک کنند (متاسفانه رعایت این سیستم توسط همه مربیان اجرا نمیشود!!!) در موارد دیگر که ورزشکار مایل به مصرف داروهائی است که به کبد فشار میاورد ، استفاده از برخی داروها مثل LIVERGOL و ،HEPATOHEAL،LIVERIL، LIVERSUPORT، LIVE52 و .. مقاومت سلولهای کبدی را در برابر فشار داروها ، بیشتر میکند یعنی آنزیمهای کبدی موجود در خون را میکاهد . البته عده ای از دوستان معتقدند که هنگام مصرف داروها، کبد شور مصرف نکنید زیرا دارو را از بدنتان پاک میکند بلکه تقویت سلولهای کبد به متابولیسم داروها بیشتر کمک میکند و عده ای معتقدند مصرف همزمان کبد شور با داروها ، کبد را بد عادت میکند (یعنی کبد به مصرف کبد شورها برای بهتر کارکردن عادت میکند). عده ای تصور میکنند اجرای رزیمهای چربی سوزی برای کبد مفید است در حالیکه چربی سوزی به فعالیت سلولهای کبد می افزاید ، حتی میزان تحرک فرد روی کبد تاثیر میگذارد، تمرینهای شدید از یک طرف و بی تحرکی از طرف دیگر موجب تغییر در اعمال کبد شده تا جائیکه بی تحرکی و مصرف غذاهایی از قبیل سرخ کردنی ها ، شیرینی ، لبنیات ، فست فود ها، مشروبات الکلی  موجب تجمع بافت چربی در کبد میگردد (عارضه کبد چرب)، عده ای با مشاهده انزیمهای کبدی میگویند کبد شما چرب است ، در حالیکه با بالارفتن انزیمهای کبدی نمیتوان عارضه کبد چرب را تشخیص داد، (کبد چرب را فقط با سونوگرافی میتوان مشخص کرد) البته اگر کبدی چرب باشد و آنزیمهای ان نیز بالا باشد ، میتوان حدث زد که کبد در حال تخریب شدید است. موارد بی شماری نیز دیده شده که آنزیمهای فرد از حد نرمال هم کمتر است ولی کبد چرب است . کارکرد کبد میتواند به مانده گاری برخی داروها در بدن ربط داشته باشد ، تست دوپینگ افرادی که کبد قوی و فعالتری دارند زودتر منفی میشود . مصرف مکملهای پروتئینی و امینو اسیدها نیز به کبد حساس ، فشار میاورد زیرا متابولیت پروتئینها در کبد است و حاصل این عملیات ” آمونیاک است که ماده ای بسیار سمی برای کبد و بدن بشمار میرود ، سلولهای کبد وظیفه دارند آمونیاک را به اوره تبدیل کنند تا کلیه ها اوره را دفع کنند . وقتی هیچگونه چربی در رزیم غذائی وجود نداشته باشد ممکن است به انسداد مجاری صفراوی مبتلا شد. هر فردی که روی پوستش جوش میبینند میگویند کبدت چربه یا آنزیمهایش بالاست، که این تحلیل کاملا صحیح نیست .

اعمال دیگر کبد : سم زدائی – متابولیت کربوهیدراتها و پروتئینها – تبدیل امینو اسیدها به امینو اسیدهای دیگر – تبدیل امینو اسیدهای غیر ضروری از امینو اسیدهای ضروری در غذا- ساخت صفرا و عمل هضم چربیها  -ساخت پروتئینهای خون-متابولیت داروها- ساخت فاکتورهای انعقادی خون و ..

جالب اینجاست که 29 درصد انرژی پایه انسان در کبد مصرف می شود. در ادامه فرزین جباری رژیم غذائی خاصی را مطرح میکند که خیلی زود موجب ترمیم بافت کبد میشود و اغلب پزشکان نتایج اعجاب انگیز این رژیم را در بیماران خود دیده اند :

*ناشتا : یک تا دو لیوان آب ولرم به همراه کمی لیمو تازه

*صبحانه: نان چاودار / عدسی یا لوبیا یا ماهی / سماغ 5 گرم / سبزی خوردن 50 گرم / قهوه سبز

* بین وعده : سیب درختی / خیار / خیسانده زرشک

*30 دقیقه قبل ناهار : عرق کاسنی به همراه خیسانده خاکشیر : یک لیوان

* ناهار : برنج بدون روغن / ماهی بخار پز / ماست طبیعی یک استکان / سبزی خوردن 50 گرم / مقداری ابغوره و سرکه سیب/  پودر تخم کتان 3 گرم

*عصرانه : سیب درختی / خیار / انار / قهوه سبز

*عصرانه دوم : چای قرمز با کمی عسل مرغوب / گردو تازه یک عدد/ پرتقال یا سیب درختی / خیار

* 30 دقیقه قبل شام : عرق بید مشک و عرق کاسنی به همراه خیسانده خاکشیر : جمعا یک لیوان

*شام : نان سنگک / مرغ محلی یا ماهی/ سماغ 3 گرم / سالاد بدون سس که یک حب سیر خام و کلم و لیمو ترش تازه هم به آن اضافه شده باشد .

*وقت خواب شب : هندوانه با قسمت سفید پوست آن یا انار یا خیسانده آلبالو و گیلاس یا آناناس تازه یا سیب درختی/ شیر خشت (به اندازه یک لوبیا که در نصف استکان آب گرم حل شده باشد)

مصرف مکملهائی نظیر سلنیوم، ویتامین ائی و کوانزیم کیوتن برای کبد مفید است . **** رژیم بالا ممکن است برای کلیه افراد مناسب نباشد زیرا این رژیم برای افراد کاملا سالمی است که فقط مشکل کبدی دارند .

 

مارتیغال یا خار مریم برای درمان کبد چرب

یکی از پرفایده‌ترین گیاهانی که در طبیعت وجود دارد،گیاه ماریتیغال است که در فارسی به آن «خار مریم» هم گفته می‌شود. این گیاه با برگ‌هایی سبز و پوشیده از خار از دیرباز در مناطق مدیترانه ای، اروپا و آمریکا برای درمان بیماری‌های مرتبط با کبد و مبارزه با غدد مخرب که امروزه به نام سرطان شناخته می‌شوند، مورد استفاده قرار گرفته است.

گیاه ماریتیغال یک درمان بسیار مؤثر برای کبد چرب محسوب می‌شود. کبد چرب یکی از بیماری‌های شایع در کشور ما است که به دلیل تجمع چربی‌ها در بافت‌های کبدی به وجود می‌آید. زمانی که حجم این چربی‌ها به بیشتر از حد مجاز برسد، در فعالیت کبد اختلال ایجاد شده و نارسایی کبدی به وجود می‌آید که اصطلاحاً سیروز کبدی نامیده می‌شود.

گیاه ماریتیغال از طریق تولید سلول‌های جدید به از بین بردن چربی کبد و درمان بیماری‌هایی مانند یرقان و انواع هپاتیت A و B و C کمک می‌کند. این گیاه هم‌چنین خواص ضد سرطان دارد و مانع از تکثیر نادرست سلول‌ها در چرخه‌ی تقسیم سلولی و ایجاد تومورهای بدخیم می‌شود.

به دلیل آن که دسترسی به گیاهان دارویی برای همگان ممکن نیست و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها در برخی از موارد مشکل است، بهتر است از عصاره‌های طبیعی این گیاه‌ها که در بازار تولید می‌شود استفاده نمود. به تازگی برای گیاه ماریتیغال محصولی به نام عصاره سیلیمارین تولید و روانه‌ی بازار شده است.

عصاره‌ی سیلیمارین توسط شرکت دارویی زردبند تولید شده و یک محصول کاملاً طبیعی است. این محصول برای کلیه‌ی افرادی که از کبد چرب رنج می‌برند مفید بوده و التهابات مربوط به کبد را کاهش می‌دهد. التهاب کبدی باعث از بین رفتن غشای سلولی و مرگ آن‌ها می‌شود؛ عصاره‌ی سلیمارین با کاهش التهاب کبدی به تثبیت غشای سلولی کمک کرده و در درمان بیماری هایی مانند کبد چرب، سیروز کبدی و یرقان تأثیر بسزایی دارد.

این عصاره هم‌چنین تمام خواص آنتی‌اکسیدان گیاه ماریتیغال را در خود دارد و با بهبود عملکرد چرخه تقسیم سلولی، از ایجاد سلول‌های بدخیم جلوگیری می‌کند. به همین خاطر در پیشگیری از انواع سرطان‌های پروستات، مثانه، ریه، تخمدان، صفرا و کولون مؤثر بوده و از ابتلا به سرطان‌های پوستی نیز جلوگیری می‌کند.

هم‌چنین مصرف چند قطره از عصاره‌ی سیلیمارین به صورت مداوم، احتمال ابتلا به سنگ صفرا را کاهش داده و با افزایش ترشح صفرا به روده کوچک، باعث تسهیل در خروج سنگ، بهبود عمل هضم و جلوگیری از سوء هاضمه می‌گردد.

تحقیقات پزشکی ثابت کرده است که مصرف عصاره سیلیمارین عوارض ناشی از گونه‌های مختلف هپاتیت را در افراد مبتلا به این بیماری به صورت موثری کاهش داده است.

شرکت زردبند یکی از معتبرترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌ی تولید و فرآوری گیاهان دارویی است که محصولات متعددی را بر اساس گیاهان دارویی به بازار عرضه کرده است. عصاره‌ی سیلیمارین زردبند را می‌توان به همراه آب، چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌ها مصرف کرد. شما می‌توانید چند قطره از این عصاره را در نوشیدنی مورد علاقه خود حل کرده و از خواص اعجاب انگیز آن بهره مند شوید.

چگونگی تشخیص بیماری های کبدی

نمونه برداری

اولین بار نمونه برداری از کبد به وسیله پائول ارلیش در سال ۱۸۸۳انجام شد. در جنگ جهانی دوم، از این روش به منظور بررسی و تحقیق در رابطه با هپاتیت ویروسی که نیروهای درگیر در جنگ را مبتلا ساخته بود، استفاده شد. نمونه برداری یا اصطلاحاً بیوپسی کبد یک شیوه تخصصی برای بررسی ضایعات کبدی و میزان وخامت آن است. نمونه بدست آمده از این روش در حد چند میلی متر تا سانتی متر بوده و توسط آزمایشگاه پاتولوژی مورد بررسی قرار می گیرد. جهت انجام بیوپسی کبد بررسی آزمایشات انعقادی و هموگلوبین خون ضروری است. انجام نمونه برداری از کبد یک روش تهاجمی است ومی تواند در موارد نادر با خاطرات و عوارض برای بیماران همراه باشد. امروز از نمونه برداری کبدی تنها و تنها در موارد ضروری استفاده می شود .

مراحل بیماری کبدی

در مراحل اولیه فقط التهاب کبدی وجود دارد و در صورت عدم درمان صحیح و در طی فاصله زمانی متغییر چند ساله ،فیبروز کبدی تشدید می شود و بالاخره سیروز(تنبلی کبد) بروز می

فیبرواسکن، وسیله ای نوین در تشخیص شدت ضایعات کبدی

امروز با استفاده از تکنولوژی پرتاب امواج با فرکانس پایین ( ماوراء صوت) بر داخل کبد می توان به میزان سفتی آن پی برد . میزان کبد نیز با میزان فیبروز و آسیب پایدار کبد ارتباط مستقیم دارد، این روش غیر تهاجمی است. تقسیم بندی میزان فیبروز کبدی به صورت نمره ای F0تاF4 تقسیم بندی میشود و به همین میزان نیز می توان از سنجش میزان سفتی کبد که با کیلو پاسکال (kpa) گزارش میشود استفاده کرد .روش انجام فیبرواسکن عینا مانند سونوگرافی میباشد و نیاز به ناشتایی نیست.

میزان سفتی کبد که با کیلو پاسکال شناخته می شود نشان دهنده میزان آسیب پایدار کبدی است.

از این روش می توان در پی گیری درمان بیماران هپاتیت ویروسی، کبد چرب و بیماری خود ایمنی استفاده کرد و با تکرار آزمون می توان به سیر بیماری و تغییر در شدت آن پی برد.

تحلیل یافته ها توسط نرم افزاری پیچیده صورت می گیرد و با سنجش میزان سرعت سیر امواج و با استفاده از فرمول های آماری میزان آسیب پایدار کبد (فیبروز) مشخص میشود. انجام این کار هیچ دردی ندارد. میزان بررسی کبد هنگام نمونه برداری ۵۰۰۰۰/۱ واحد کبد می باشد ولی در فیبرو اسکن یک در ۵۰۰ واحد کبدی است و این نشان دهنده ی دقت بیشتر فیبرو اسکن در بررسی آسیب های کبدی است.

اندازه گیری CAP چیست؟

استفاده از CAPدر واقع یک پارامتر تقویت شده و کنترل شده که نشاندهنده ی میزان ارتفاع (Amplitude)امواج سونوگرافی هنگام عبور از کبد می باشد که در واقع می توان به وسیله ی آن به میزان رسوب چربی درکبد و آسیب آن پی برد. هرچه میزان رسوب چربی در کبد بیشتر باشد میزان CAP بالاتر خواهد بود و واحد آن dB/m می باشد. این روش در تشخیص میزان رسوب چربی در کبد از روش سونوگرافی حساس تر است.

قابل توجه است در صورت انجام دقیق و صحیح مراحل استفاده از دستگاه فیبرو اسکن می توان نقش اپراتور و ماشین را در تحلیل نتایج نادیده گرفت. در خاتمه باید تاکید کرد که تفسیر دقیق یافته ها با در نظر گرفتن وضعیت بیمار، وجود یا عدم وجود بیماری های غیر کبدی مثل بیماری های قلبی توسط متخصص بیماری های کبد (هپاتولوژیست) ضروری است.

مقایسه فیبرو اسکن با بیوپسی کبد

بیوپسی

تست فیبرواسکن

تهاجمی بودن

غیر تهاجمی بودن

محدوده کوچک مورد بررسی

محدوده وسیع مورد بررسی(۲۵۰ برابر بزرگتر)

نیاز به بی حسی

عدم نیاز به بی حسی

نیاز به آمادگی قبلی

عدم نیاز به آمادگی قبلی

وجود ریسک بالا در تکرار تست

تکرار پذیری تست بدون ایجاد خطر

احتمال بستری شدن

عدم بستری شدن

وجود درد و ناراحتی در حین و پس از انجام عمل

عدم وجود هرگونه درد و ناراحتی در حین و پس از انجام تست

استرس و ترس و دلهره قبل از عمل

آرامش و خونسردی قبل از انجام تست

زمانبر بودن انجام عمل و آماده شدن جواب آن

مدت زمان کوتاه انجام تست و آماده شدن جواب آن

هزینه بالا

هزینه پایین تر

نیاز به وجود همراه بیمار

عدم نیاز به وجود همراه بیمار

 

 

منبع : ایسنا،گفتگو با رییس شبکه هپاتیت کشور
کلینیک مسعود

فرتاک نیوز

اتاق خبر ۲۴

[تعداد: 1   میانگین:  3/5]
به اشتراک بگذارید