افسردگی

پست جامع افسردگی و نکات درمانی آن

افسردگی یک بیماری روانی است که موجب احساس غم و ناراحتی مداوم و از دست‌دادن علاقه می‌شود. اکثر افراد بعضی از مواقع احساس نارحتی، افسردگی و غم می‌نمایند. احساس افسرده و ناراحت بودن واکنشی طبیعی بدن به مشکلات زندگی و از دست‌دادن چیزها و کسانی که به آنها علاقه داریم، می‌‌باشد. اما وقتی این احساس غم و اندوه شدید، ناامیدی، بی‌چارگی و بی‌ارزشی بیشتر از چند روز یا چند هفته طول بکشد، شما دچار بیماری افسردگی شده‌اید.

بیماری افسردگی بر طرز فکر، احساس و رفتار شما تاثیر می‌گذارد. افسردگی می‌تواند، باعث ابتلای به انواع بیماری‌های جسمی و روانی شود. افراد افسرده ممکن‌است در انجام وظایف روزانه ناتوان بوده و حتی احساس کنند، زندگی ارزش زندگی کردن ندارد. برخلاف تصور افراد افسردگی فقط یک ضعف و ناتوانی نیست و نمی‌توان آنرا به سادگی نادیده گرفت، بلکه یک بیماری مزمن مانند دیابت، فشارخون و … است که باید برای درمان آن اقدام کرد. اکثرافراد مبتلا به بیماری افسردگی بعد از مصرف دارو، جلسات مشاوره و یا سایر اشکال درمان، بهبود می‌یابند.

علایم بیماری افسردگی

برطبق انستیتوی ملی سلامت روانی آمریکا، افرادیکه درچار اختلال افسردگی هستند، علایم و نشانه‌های یکسانی ندارند. بعضی از علایم معمول و متداول افسردگی شامل:

مشکل در تمرکز، یادآوری جزئیات و تصمیم‌گیری
خستگی و کاهش انرژی
احساس گناه، بی‌ارزشی و یا درماندگی
بدون امید به آینده و بدبینی
بیخوابی، بیدار شدن صبح زود و یا خواب زیاد
بیقراری و نا‌آرامی
ازدست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت بخش، شامل رابطه جنسی و …
از دست دادن لذت به زندگی
پرخوری عصبی و یا کاهش اشتها
سردرد، گرفتگی عضلات و یا مشکلات گوارشی
کاهش میل جنسی
گریه کردن بدون هیچ دلیل خاصی

علایم معمول افسردگی در کودکان و نوجوانان ممکن است کمی با علایم بزرگسالان متفاوت باشد، نشانه‌های افسردگی در کودکان و نوجوانان می‌تواند، شامل:

در کودکان نشانه‌های افسردگی شامل، ناراحتی، بیقراری، نگرانی و ناامیدی باشد.
نشانه‌های افسردگی در نوجوانان شامل، اضطراب، عصبانیت و دوری از اجتماع باشد.
تغییر در طرز تفکر و برنامه خواب هم یکی دیگر از علایم معمول هم در نوجوانان و هم در کودکان می‌باشند.
در کودکان و نوجوانان، افسردگی در کنار سایر بیماریها شامل اضطراب و یا اختلال کم توجهی و بیش‌فعالی رخ می‌دهد.
کودکان دچار بیماری ممکن‌است در انجام وظایف مدرسه دچار مشکل شوند.

برای بعضی از افراد علایم افسردگی آنقدر شدید است، که فهمیدن آن به سادگی ممکن می‌باشد، اما بعضی دیگر بدون اینکه بدانند، چرا احساس غم و ناراحتی می‌کنند.

دلایل ابتلا به افسردگی

معمولا دلیل ابتلا به افسردگی، ترکیبی از عوامل ژنتیکی، جسمی، محیطی و روانی می‌باشد. بعضی از این عوامل شامل:

انتقال دهنده های عصبی. این مواد شیمیایی طبیعی مغزی با حال و حوصله شما ارتباط مستقیم داشته و نقش کلیدی در افسردگی ایفا می‌کند.
هورمون‌ها. تغییر در سطح هورمون‌های بدن، می‌تواند عامل ابتلا به افسردگی باشد.
عادات ارثی. افسردگی در افرادیکه در خانواده‌شان سابقه افسردگی دارند، شایع‌تر است.
حوادث زندگی. حوادثی خاص همچون مرگ یا از دست‌دادن کسانی‌که دوستشان دارید، مشکلات مالی و استرس شدید، می‌تواند باعث ابتلای شما به افسردگی شود.
آسیب‌ها و مشکلات کودکی. آسیب‌های و حوادثی شامل، از دست دادن والدین، تجاوز جنسی و … می‌تواند تاثیرات دائمی بر مغز گذاشته و خطر ابتلای به افسردگی را افزایش دهد.

چه کسانی در خطر ابتلا به افسردگی هستند؟

معمولا افسردگی در افراد در سنین نوجوانی و یا بین دهه دوم و سوم زندگی رخ می‌دهد، اما محدودیت برای آن وجود نداشته و افراد در همه سنین دچار ممکن است، دچار افسردگی شوند. تعداد زنان مبتلا به افسردگی معمولا دوبرابر مردان می‌باشد، اما این آمار دقیق نبوده و شاید بخاطر مراجعه بیشتر زنان به پزشک به وجود آمده باشد. افرادیکه هریک از شرایط زیر درباره آنها صدق می‌کند، خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی آنها را تهدید می‌کند:

زنان
کسانیکه در خانواده‌شان سابقه افسردگی وجود دارد.
تجربیات آسیب زننده در کودکی
افرادیکه دوستانشان افسرده هستند.
کسانیکه اعضای خانواده و یا کسانیکه دوست داشته‌اند را از دست داده‌اند.
کسانیکه به تازگی زایمان کرده‌اند (افسردگی پس از زایمان)
کسانیکه سابقه افسردگی دارند
کسانیکه به بیماریهای خطرناک از قبیل سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی، آلزایمر و یا اچ آی وی/ ایدز
کسانیکه عادات شخصیتی و رفتاری خاصی دارند، مثلا افراد بسیار وابسته، بدون عزت نفس، بدبین و …
معتادان به الکل و موادمخدر
افرادیکه داروهای خاصی از جمله، داروی فشارخون، قرص خواب و یا سایر داروهای خاص

انواع بیماری افسردگی

انواع مختلفی از بیماری افسردگی وجود دارد، که در ادامه فقط آنها را نام می‌بریم:

افسردگی اساسی
افسردگی مزمن (dysthymia)
افسردگی دو قطبی (اختلال دوقطبی)
افسردگی فصلی
افسردگی روانی
افسردگی پس از زایمان
اختلال خلقی ناشی از مواد (SIMD)

عوارض بیماری افسردگی

افسردگی یک بیماری جدی و مهم است که می‌تواند باعث اثرات وحشتناکی برروی فرد و خانواده‌ی وی شود. افسردگی درمان نشده، می‌تواند باعث بوجود آمدن مشکلات عاطفی، رفتاری و جسمی‌ شود. این عوارض می‌توانند شامل:

اعتیاد به الکل
اعتیاد به مواد مخدر
اضطراب
مشکلات درسی و یا کاری
مشکلات خانوادگی
منزوی شدن
خودکشی
آسیب رساندن به بدن، مثلا زخم کردن خود
مشکلات جنسی

شیوع بیماری افسردگی

در ایالات متحده آمریکا حدود ۱۴٫۸ میلیون نفر از بزرگسالان از افسردگی اساسی رنج می‌برند. نرخ خودکشی در بیماری افسردگی نسبت سایر انواع بیماری روانی بالاتر است. متاسفانه بیشتر افرادیکه دچار بیماری افسردگی می‌باشند، بدنبال درمان نمی‌روند. بدون شناسایی و درمان بیماری، افسردگی می‌تواند شدیدتر و سخت‌تر شود.

راههای پیشگیری از ابتلا به افسردگی

هنوز راه قطعی و قابل اتکایی برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی وجود ندارد، اما با برداشتن قدم‌هایی همچون کنترل استرس، برقراری روابط اجتماعی و دوستی، ورزش، رژیم غذایی سالم و درمان بموقع و اولیه بیماری از بهترین روشهای پیشگیری از افسردگی شدید و ناتوان‌کننده می‌باشد.

برای بررسی میزان افسرده خویی تا افسردگی حاد میتوانید از آزمون افسردگی بک (Beck) از طریق لینک زیر بهره مند شوید. برای اجرای آزمون‌ به صورت رایگان بر روی لینک زیر کلیک کنید👇

سایت منطق من

آنچه می توانید برای درمان افسردگی استفاده کنید

برای درمان انواع افسردگی، سالیان درازی است که از انواع داروهای ضد افسردگی شیمیایی استفاده می‌شود ولیمصرف‌کنندگان این داروها همیشه از عوارض جانبی آن ناراضی و نگران هستند. به همین دلیل، به تازگی تحقیقات وسیعی روی گیاهان دارویی ضد افسردگی و آرام‌بخش صورت گرفته و تعدادی داروی گیاهی موثر و دارای حداقل اثرات جانبی به بازارهای جهانی عرضه شده است؛ البته مصرف این گیاهان هم، بدون عارضه نیست و خواندن این مطلب نباید باعث شود داروهایی را که پزشک برایتان تجویز کرده، به طور ناگهانی قطع کنید اما شاید با مشورت و تحت نظر پزشک‌تان بتوانید کم کم آنها را جایگزین داروهای شیمیایی کنید. در این مطلب به معرفی تعدادی از این گیاهان می‌پردازیم که باعث درمان طبیعی افسردگی می‌شوند:

سنبل الطیب
سنبل الطیب یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است که در ایران و جهان از آن برای مصارف گوناگون دارویی، غذایی و بهداشتی استفاده می‌شود. این گیاه به صورت وحشی در جنگل‌های کم درخت در حاشیه جویبارها و گودال‌ها می‌روید.

قسمت مورد استفاده این گیاه، ریشه آن است و معمولا از ریشه گیاهی که بیش از 3 سال عمر دارد، استفاده می‌شود. سنبل الطیب پس از خشک شدن به رنگ قهوه‌ای در می‌آید و طعم آن تلخ ولی خوشبو و معطر است و عطر آن پس از خشک شدن، بیشتر می‌شود. بوی مطبوع این گیاه به قدری است که گربه آن را از فواصل دور هم تشخیص می‌دهد و به طرف آن می رود؛ به همین علت، به این گیاه علف گربه نیز می‌گویند.

تاثیر دارویی ریشه تازه این گیاه، 3 برابر خشک شده آن است. سنبل الطیب باید در حرارت کم، خشک شود زیرا حرارت بالا تمام اثر دارویی آن را از بین می‌برد. یکی از مهم‌ترین خواص دارویی این گیاه خاصیت آرام بخش بودن آن است. سنبل الطیب با داشتن خاصیت ضد تشنج در رفع ناراحتی‌های عصبی و کاهش صرع نیز مفید است. دلهره، تشویش و نگرانی را تا حد زیادی از بین می‌برد و جایگزین خوبی برای قرص‌ها و داروهای آرام بخش است.

نحوه مصرف:

مقدار 2 تا 4 گرم سنبل الطیب را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی 3 بار، هر بار یک فنجان میل کنید. این نوشیدنی معالج تمام حالات عصبی، سرگیجه، نا‌آرامی‌های عصبی، ضد ترس شبانه اطفال و آرام بخش بسیار خوبی برای کارهای فکری زیاد است.

علف چای
یکی از بهترین داروهای گیاهی ضد افسردگی که خاصیت دارویی و خواص ارزنده دیگری نیز دارد، علف چای است. قدمت مصرف این گیاه بیش از 2 هزار سال است و نزد بیشتر اقوام و ملل جهان به عنوان بهترین داروی بیماری‌های عصبی مورد استفاده بوده است. اکنون بیش از 50 کارخانه داروسازی جهان از گیاه علف چای، داروهای مختلف ضد افسردگی تهیه می‌کنند. این گیاه در ایران با نام‌های دیگری نظیر گل راعی، علف هزار چشم و هوفاریقون شناخته می‌شود.

قسمت مورد استفاده این گیاه، سرشاخه گلدار گیاه تازه یا گیاه خشک شده و نیز گل‌های تازه گیاه است. علف چای در درمان افسردگی‌های خفیف عصبی همچون افسردگی‌های دوران یائسگی و درمان خستگی‌های عصبی موثر است. خاصیت این گیاه در درمان افسردگی به اثبات رسیده است. ماده موثر این گیاه هایپریسین است. این گیاه را نیز می‌توانید به صورت چای، دم کرده و نوش جان کنید.

زعفران
بومی نواحی مختلف آسیا، به ویژه جنوب غرب آسیا، جنوب اروپا و خوب اسپانیاست. قسمت مورد استفاده این گیاه که به نام زعفران در بازار تجارت موجود است، انتهای خامه و کلاله گل است. زعفران حاوی مواد چرب، املاح معدنی، موسیلاژ و اسانس‌های فراوانی است. رنگ زعفران مربوط به ماده‌ای به نام کرویسن است. مهمترین خاصیت زعفران که از قدیم مورد توجه بوده درمان افسردگی است.

زعفران بوی قوی و طعمی تلخ دارد، باعث تحریک اعصاب شده، اثر مسکن دارد و دارای خاصیت آرام بخشی و خواب آوری است و بالاخره اگر می‌خواهید همیشه شاد و خندان باشید، زعفران بخورید. زعفران را باید در شیشه‌های دربسته و دور از تور نگهداری کنید زیرا عطر و رنگ خود را در اثر نور از دست می‌دهد. اسانس زعفران تبخیر‌شدنی است و در صورت نگهداری نامناسب به مرور زمان اسانس آن تبخیر، از اثرات دارویی و طعم مزه آن کاسته شده و مرغوبیت خود را نیز از دست می‌دهد.

با توجه به اینکه مواد معطر گیاه در حالت پودر شده، بسیار سریع‌تر از پودر نشده آن تبخیر می‌شود پس بهتر است زعفران را تا موقع مصرف پودر نکنید یا در صورت پودر کردن، در ظرف دربسته نگهداری کنید. از مضرات زعفران این است که روی سیستم تولید مثل اثر دارد؛ بنابراین زنان حامله باید از خوردن زیاد آن اجتناب کنند. در ضمن خوردن زیاد زعفران برای کلیه‌ها مضر است و اشتها را نیز کم می‌کند.

گل سرخ ایرانی دشمن افسردگی
موثرترین گیاه موجود در این نوشیدنی گل سرخ است. این گل بوته‌ای از شرق و به ویژه ایران نشات گرفته و پس از جنگ‌های صلیبی به همراه بسیاری از دستاوردهای دیگر جوامع مسلمان به اروپا رفت اما همچنین بهترین گل سرخ موجوددر جهان در ایران یافت می‌شود. رومیان باستان خاصیت دارویی برای رز قائل بودند و ابوعلی سینا که برای اولین بار از گل سرخ، گلاب گرفت از خواص درمانی آن بهره می‌برد. ساکنان اولیه آمریکای شمالی نیز برای تسکین سوزش سر معده و ناراحتی‌های معده چای دم شده با گلبرگ‌های رز می‌نوشیدند.

گل سرخ مظهر زیبایی و محبت است و البته کسانی که از خواص آن خبر دارند این گل مظهر شادی و نشاط هم هست. این گل معطر قند، تانن، اسید گالیک، اسانس، مواد پکتینی و ماده رنگی دارد و کاسبرگ آن سرشار از ویتامین C و ویتامین‌های A،B و K است.

در گذشته از شربت کاسبرگ گل رز و برای افزایش مقاومت بدن کودکان در برابر عفونت‌ها و درمان سرماخوردگی استفاده می‌شد. شادی بخشی یکی از مهمترین خواص گل سرخ است. به همین دلیل بوییدن گل سرخ و گلاب برای بهبود سردردهای ناشی از گرمی بسیار خوب است. استفاده از گلاب گل سرخ در مراسم عزا هم به این دلیل است که افراد عزادار دچار از استرس و غم کمتری رنج ببرند و تحمل آنها در صبر بر مصیبت بیشتر شود.

روبیوس آفریقایی علیه استرس
روبیروس گیاهی با ریشه آفریقایی است. این گیاه کاربرد زیادی در تولید نوشیدنی‌ها دارد و از برگ­های سوزنی‌اش برای تهیه‌ انواع چای و نوشیدنی، معمولاً به همراه لیمو و شکر استفاده می‌شود. گیاه رویبوس در جنوب افریقا رشد میکند و مصرف آن در بسیاری از کشور های دنیا، به ویژه برای تولید محصولات سلامتی رو به افزایش است. رویبوس دارای سطح بالایی از ویتامین‌ها (مانند ویتامین دی) و مواد معدنی (نظیر روی) و از سویی سرشار از بهترینِ آنتی اکسیدان‌هاست مانند سوپراکسید دیسموتاز (superoxide dismutase) و تمام این عوامل باعث می‌شوند این گیاه به ترمیم چروک و بازسازی پوست کمک بسیار زیادی می‌کند و به همین دلیل در نوشیدنی ترکیبی شادی آور از آن استفاده شده است. رویبوس همچنین کافئین ندارد. کافئین فشار خون را بالا می‌برد و بدن را دچار استرس می‌کند . از طرفی، تحقیقات نشان داده است استفاده از رویبوسنقش بسیار زیادی در کاهش فشار خون و استرس دارد.

جینسینگ چینی ضد خستگی
جینسینگ یک گیاه چینی است که تاریخ استفاده از آن به قرن ها قبل باز می‌گردد. این گیاه در دوران گذشته از چنان ارزش والایی در شرق برخوردار بود که به عنوان مثال در چین تنها امپراطوران حق جمع‌آوری و نگهداری ریشه‌های آن را داشتند و در دوران‌های بعد نیز به عنوان جزیی جدایی ناپذیر از وعده غذایی پادشاهان وامپراطوران به منظور افزایش قوای جسمانی، ذهنی، و به عنوان اکسیر جوانی و شادابی جایگاه خود را همچنان حفظ کرد. استفاده از آن در بین سرخپوستان امریکایی نیز رایج بوده است. جین سینگ دارای آثار متعدد فارماکولوژی از جمله دارای اثر ضد خستگی و تاثیرگذاری مثبت سیستم اعصاب مرکزی است و به همین دلیل هم در نوشیدنی ترکیبی شادی آور از آن استفاده شده است.

ترکیب این سه گیاه بومی ایرانی، آفریقایی و چینی باعث شکل گیری یک نوشیدنی صد درصد شرقی شده است که می‌تواند جریان شادی را در ذهن‌های افسرده روان‌های خسته جاری کند. خبر خوب این است که به زودی یک نوشیدنی گیاهی با همین ویژگی و ترکیبی از گل سرخ که گیاه بومی ایرانی است و رویبوس آفریقایی و جیسنیگ چینی وارد بازار می‌شود. ترکیب این گیاهان باعث پیدایی یک نوشیدنی شادی آور و ضد افسردگی شده است. این نوشیدنی برای جامعه ایران که روزهای پر استرسی را سپری می‌کند، است حکم آب روی آتش را دارد.

مصرف گوجه فرنگی برای مهار افسردگی

نتایج بررسیها حاکی از آن است که مصرف تنها دو گوجه فرنگی در طول هفته باعث کاهش علائم افسردگی می‌شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹،مشخص شده است :افرادی که گوجه فرنگی را حداقل هفته‌ای دو بار مصرف می کنند،۴۶ درصد کمتر از دیگران به افسردگی مبتلا می شوند.همچنین در نتیجه این تحقیق معلوم شده است که افراد مبتلا به افسردگی نیز پس قرار دادن گوجه فرنگی در رژیم غذایی خود، به میزان ۸۳ درصد در علائم این بیماری بهبود مشاهده کرده بودند.

به علاوه، دانشمندان معتقدند مصرف غذاهایی همچون کلم،پیاز و کدو نیز بر سلامت روانی افراد موثر است اما نه به اندازه گوجه فرنگی. دکتر «لائورا پینگوتن» محقق موسسه علوم گیاهی سیاتل می‌گوید: «گوجه فرنگی سرشار از ویتامین است، همین باعث کاهش ۵۳ درصدی احساس اضطراب در افرداد می‌شود.»
بررسی‌های پیشین نشان داده بودند که ترکیبات و مواد موجود در گوجه فرنگی رسیده،۳ تا ۴٪ قند متشکل از :گلوکز، فروکتوز، ساکاروز و تقریبا تمام آمینواسیدهای اصلی به استثنای ترپتوفان است.گوجه فرنگی از لحاظ ارزش غذایی بسیار کم‌کالری (۲۰ کیلوکالری در هر ۱۰۰ گرم) و سرشار از ویتامینهای مختلف (A,C,E)، اسیدفولیک یا بتا کاروتن و مقدار کمی ویتامین های گروه B شامل B1، B2، B3، B5 و مواد معدنی است. ۹۳ تا ۹۵٪ آن را آب تشکیل می‌دهد.مهم‌ترین مواد معدنی موجود در گوجه فرنگی که به نوع خاک و کود بستگی دارد و شامل:پتاسیم،کلسیم و فسفر است.

tomato

از نظر آنتی اکسیدان،گوجه فرنگی دارای لیکوپن،است همچنین با انواع جهشهای ژنتیکی در رقمهای مختلف گوجه فرنگی می توان انواع آنتی اکسیدان را در آن به وجود آورد.رنگ قرمز گوجه فرنگی از لیکوپن ناشی می‌شود.تحقیقات نشان میدهد که مصرف بسیار بالای گوجه فرنگی خام خطر ابتلا به سرطان پروستات را به میزان کمی کاهش میدهد.عده ای از محققان می گویند لیکوپن، به خصوص در گوجه فرنگی پخته، بر جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات تاثیرگذار است؛ ولی نتایج حاصل از تحقیق دانشمندان دیگری با این موضوع مغایرت داشتند.به‌علاوه، تحقیقات جدیدتر نشان می‌دهند که مصرف گوجه فرنگی با کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه، سرطان سر و گردن و بیماری‌های مخرب اعصاب ارتباط دارد.

خوردن برخی مواد غذایی، منجر به افسردگی می شود!

هر یک از ما گاهی اوقات ممکن است روز بدی را پشت سر بگذاریم یا احساس ناخوشایندی داشته باشیم. به طور معمول، در چنین شرایطی احتمال مصرف غذاهای ناسالم مانند چیپس و پیتزای منجمد بیشتر از تهیه نمونه هایی مغذی مانند سالادی از سبزیجات سالم یا ماهی است.
غذاهایی که در زمان افسردگی خفیف بیشتر هوس می کنید می توانند شما را در احساس افسردگی به دام اندازند و یا حتی شرایط آن را وخیم‌تر سازند. هنگامی که استرس دارید یا احساس افسردگی می کنید، غذاهایی مشخص می توانند پاسخ های فیزیولوژیکی بدن به خلق و خوی شما را افزایش دهند و موجب شکل گیری التهابی ناسالم شوند که احساس افسردگی را حفظ می کند.

مطالعات رو به افزایش رابطه بین سلامت دستگاه گوارش و خلق و خو را نشان می دهند. مشخص شده است که برخی مواد غذایی به میکروبیوم ساکن در روده کمک می کنند و در نتیجه تاثیر مثبتی بر خلق و خوی انسان دارند. در مقابل، برخی مواد غذایی دیگر می توانند اثر منفی بر میکروبیوم و خلق و خو داشته باشند. در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می شویم.

کوکی ها
احساس خوبی که پس از خوردن کوکی های شکلاتی ممکن است تجربه کنید، زودگذر است. هجوم قند ناشی از کربوهیدارت های پالایش شده موجب می شود تا قند خون بدن انسان به سرعت افزایش یابد که برای مدت کوتاهی ممکن است احساسی خوب در شما ایجاد کند، اما هنگامی که قند خون افت می کند، خلق و خوی شما نیز همراه با آن افول می کند. نتایج یک مطالعه نشان داد هر چه قند خون بانوان شرکت کننده پس از مصرف قند و غلات تصفیه شده – از مواد تشکیل دهنده اصلی کوکی ها محسوب می شوند – بیشتر افزایش یابد، خطر افسردگی در آنها بیشتر است. همین مطالعه نشان داد مصرف هر چه بیشتر غلات کامل، میوه، و سبزیجات می تواند خطر افسردگی را کاهش دهد.

نوشیدنی های انرژی‌زا
حتی مقادیر متوسط از کافئین می تواند به شکل گیری افسردگی و اضطراب منجر شود. افزون بر این، ترکیب کافئین و قند ممکن است حتی بدتر از مصرف هر یک از آنها به تنهایی باشد. مطالعه ای که در نشریه Behavior Study منتشر شد، نشان داد، افراد افسرده که مصرف کافئین و قند را برای یک هفته کنار گذاشتند، بهبود قابل توجه در شرایط خود را شاهد بودند. پژوهشگران سپس شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کرده و به یک گروه کپسولی حاوی کافئین و قند و به گروه دیگر دارونما دادند و 50 درصد از افرادی که کپسول اولی را مصرف کردند، دوباره احساس افسردگی را گزارش کردند. کافئین و قند بر قند خون انسان تاثیرگذار هستند که مغز را تحت تاثیر قرار داده و موجب شکل گیری احساس افسردگی می شود.

الکل
اگر قصد دارید روز بد خود را با نوشیدن الکل جبران کنید احتمالا به جای سود با ضرر بیشتر مواجه خواهید شد. الکل پریشانی سیستم عصبی مرکزی را موجب می شود و این در شرایطی است که سیستم عصبی مرکزی وظیفه کنترل تفکر، درک، استدلال و احساسات را بر عهده دارد. هنگامی که الکل مصرف می کنید این مکانیزم ها کند می شوند که می تواند موجب تشدید نشانه های افسردگی خفیف شود.
همچنین، مصرف الکل می تواند نشانه هایی که به واسطه اضطراب و افسردگی تجربه می کردید، مانند ضربان قلب سریع و تعریق کف دست ها را وخیم‌تر سازد. مصرف بیش از اندازه الکل نیز می تواند به تصمیم گیری های بد و رفتارهای نامعقول، مانند دعوا با یک دوست منجر شود، که در نهایت هر چه بیشتر احساس افسردگی در فرد را تقویت می کند. (مضرات دیگر الکل را در پست دیگر مجیک بادی بخوانید :مضرات مصرف نوشیدنیهای حاوی الکل

آسپارتام
آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است که در نوشابه های گازدار رژیمی، ژلاتین، و حتی برخی سریال های صبحانه یافت می شود و با افسردگی پیوند مستقیم دارد. نتایج مطالعه دانشگاه شمالغرب اوهایو نشان داد که آسپارتام به طور قابل توجهی نشانه های افسردگی را در افرادی که سابقه این شرایط را داشته اند، وخیم‌تر می سازد. در حقیقت، دانشمندان مجبور به توقف این مطالعه شدند زیرا برخی شرکت کنندگان به خودکشی فکر می کردند. به گفته پژوهشگران، آسپارتام تولید سروتونین (هورمون مسئول احساس خوب) را در مغز مسدود می سازد و به سردرد، بی خوابی، و افت شدید در شرایط خلق و خو منجر می شود.

روغن سویا
خوراکی‌هایی که افسردگی خفیف را وخیم‌تر می سازند روغن سویا یک چربی ترانس ناسالم است که در بسیاری از غذاهای بسته بندی یافت می شود و بنابر نتایج پژوهشی که در نشریه PLOS ONE منتشر شد، می تواند خطر افسردگی را تا 48 درصد افزایش دهد. روغن سویا سرشار از اسیدهای چرب امگا-6 التهابی است که موجب شکل گیری التهاب ناسالم در بدن و مغز انسان می شود. پژوهشی که در نشریه JAMA Psychiatry منتشر شد نیز نشان داد که التهاب مغز در بیماران افسرده 30 درصد بالاتر بوده است. در مقابل، مطالعه ای دیگر که در همین نشریه منتشر شد، نشان داد، افرادی که داروهای درمان بیماری های التهابی را مصرف کرده بودند، کاهش نشانه های افسردگی خود را نیز تجربه کردند.

منبع :
ویکیپدیا
راستینه
شفا آنلاین
عصر ایران
خبرگزاری فارس
خبرپو

[تعداد: 1   میانگین:  4/5]
به اشتراک بگذارید