برای پاسخ به هر پرسشی، لطفا با ذکر نام و نام خانوادگی، سوال خود را  به شماره همراه 09121404203 پیامک کنید

(سوال و جواب شما، در این بخش از سایت قرار می‌گیرد تا ضمن جواب گرفتن شما، دیگر دوستان هم استفاده کنند)

حرکات اصلی در همین سایت گذاشته شده است و حرکات دیگر در صفحه اینستاگرام ما موجود است و بهتر است با #اونحو حرکات ما را ببینید .

اگر مشکل، عوامل ارثی نباشد، راه کارهای زیر موثر خواهد بود : سیستم تمرینی مختلفی روی عضله ضعیف اجراکنید میتوانید دو تا سه بار در هفته بروی عضله تمرین کنید که سیستم تمرینی اول هفته و وسط هفته و اخر هفته با هم متفاوت باشد . عضلات هم گروه این عضله (سرشانه و پشت بازو ) را همراه با خود این عضله در اخر هفته بشکل مختصر انجام دهید و در این جلسه ، تمرین عضله ضعیف با سیستم تمرینی حجمی نباشد ، همراه تمرین عضله ضعیف، حدالمقدور از تمرینات هوازی بپرهیزید . روزهائی که تمرین عضله ضعیف را انجام میدهید ، خواب  و استراحت بیشتری داشته باشید . بین ستها ، از نرمشهای کششی توام با ماساژ استفاده کنید و مکملهای روز تمرینی عضله ضعیف را یا بیشتر کنید یا تنوع دیگری نسبت به برنامه اصلی داشته باشید . در سیستم تمرینی ، از انقباضات ایزومتریک و ایزوکنتیک هم استفاده کنید از … برای تحریک اختصاصی عضله ، قبل تمرین بهره بگیرید زیرا این عمل موجب درد در این ناحیه و تحریک سیستم عصب عضله میشود که میتواند برای رشد ان مفید باشد.در بسیاری موارد دیدم افزایش وزن عضله در اینده موجب پر شدن عضلات ضعیف میشود و تنها باید صبر کرد و درست تمرین کرد . مصرف برخی مواد غذائی که ریکاوری عضلات را بیشتر میکند ، در حین تمرین یا بعد تمرین را تست کنید .

مصرف کربوهیدراتها خصوصا نوع ساده و شیرین آنها موجب ترشح انسولین می‌گردد ، ترشح انسولین برای بدنهایی با عدد اندومورفی بالا، سم است و باعث تجمع چربی و  آبدار شدن میشود ولی اگر ترشح انسولین همزمان با افزایش سطح سرمی …… باشد تاثیرات آنابولیکی زیادی در بدنهایی با عدد مزومورفی بالا خواهد داشت و اگر ترشح انسولین متناسب با مصرف ….. نباشد (یعنی بیشتر از آن باشد) برای بدنهایی با عدد اکتومورفی بالا سودمندتر خواهد بود . اما دانشمندان تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام داده اند آنها بر این باورند منشا و محرک ترشح انسولین نیز میتواند نقش موثری در پیشرفت بدنی ، حتی افراد با عدد اندومورفی بالا، ایفا کند و به همین جهت در مکملهای جدید ، محرکهائی از جمله وکسی مایز (نوعی نشاسته با جرم ملکولی زیاد) ، جیمنما سیلوستر (عصاره برگ نوعی انگور جنگلی)، سینولین (عصاره دارچین)، الفا لیپوئیک اسید ، بانابا (برگ گیاهی که در اسیای جنوب شرقی موجود است) و گلوتامین استفاده می کنند . در ضمن گوشت بوقلمون و ماهی نیز بر ترشح انسولین موثر است.

مربیان باید قبل از اینکه آنها ورزش را آغاز کنند ، توضیحاتی در مورد تیپ بدنیشان ارائه دهند : این گونه بدنها هنگام اجرای تمرینات چربی سوزی ، حجم پائین تنه شان ریزتر از قبل میشود و بالاتنه برای کات شدن در ابتدای کار مقاومت کرده بعد از مدتی ، حالت شلی (جرم حجمی پائین) پیدا میکند و ورزشکار از این حالت فوق العاده ناراضی است . برای اصلاح این شکل از بدنها ، باید فرد را متقاعد کرد که راه سخت و طولانی مدتی در پیش خواهد داشت ، یک جلسه تمرین با وزنه برای عضلات پائین تنه (ساق ، جلو و پشت ران، داخل ران، باسن) در نظر میگیرید که بهتر است حرکات با دستگاه و سنگین باشد (گاها هر 15 روز یکبار تمرین پا انجام شود) . تمرینات هوازی باید موضعی و مخصوص میان تنه باشد (مسگری . مسگری سی . پا روسی خوابیده ، حرکات با چوب برای شکم و پشت پهلو ها) این تمرینات 1 تا 3 جلسه در هفته طبق تشخیص مربی ، قابل اجراست . و تمرینات عضلات بالاتنه یا انجام نشود (زیرا اگر پس از مدتی رژیم غذائی و تمرین رها شود ، بالاتنه حجیم تر از قبل میشود) یا بسیار سبک به حالت نرمش و کششی باشد . تمرینات هوازی عادی اغلب در اینگونه افراد موجب کاهش حجم و سایز عضلات پائین تنه میشود به همین جهت تردمیل ، الپتیکال، دوچرخه ثابت توصیه نمیشود . فرزین جباری برای اینگونه تیپ ها تردمیل برعکس (با سرعت کم و زمان 7 تا 15 دقیقه ) را پیشنهاد میکند . همچنین جباری افزود : رژیم غذائی این افراد روزهائی که تمرین پا دارند باید آزاد باشد و روزهای دیگر: از صبح تا ظهر، آزاد ،با رعایت حجم متناسبی از مواد غذائی ، و از عصر تا هنگام خواب شب : محدودیت در مصرف کربوهیدراتها و چربی الزامی است . اینگونه افراد به هیچ عنوان نباید ورزشهائی مثل والیبال، هندبال، بسکتبال، شنا و .. انجام دهند (زیرا موجب تحریک رشد و حجم بیش از پیش قسمت بالا تنه میشود) . انجام ماساژ بروی عضلات بالاتنه جهت سفت شدن هم موثر است . البته بافت سینه بانوان به دلیل نسج خاصی که دارد ، استثنا با هیچ روش تمرینی به شکل دلخواه در نمیاید مگر در موارد خاص. به همین دلیل پزشکان برای این قسمت از بدن، توصیه جراحی میکنند.

سوزاندن چربیهای میان تنه بستگی به جنسیت ، سن ، تیپ بدن (عدد سوماتوتایپ) و تنظیم ژنتیک هورمونی  دارد . بانوان بدلیل برخوردای از هورمون چربی ساز (استروژن) به ندرت میتوانند از میان تنه کات برخوردار شوند مگر افرادیکه عدد مزومورفی بالا و غالبی داشته باشند .و سن هر چه بیشتر شود (بالای 30 سال) سوزاندن چربیهای میان تنه سختتر از قبل میشود . برای کات کردن چربیهای میان تنه (مثلا مردی به  سن 20 تا 30 سال و تیپ بدنی : اندو مزو ( یعنی فردی که استخوان بندی و فرم عضلانی خوب دارد ولی در حالت عادی میان تنه با پوستی ضخیم حدود 3 سانتی متر دارد)) روشهای زیر را برای مدت چند ماه توصیه میکنم لطفا به ترتیب زیر عمل کنید :1- حذف شیرینی و روغن و چربی در ساعات پایانی روز (از ساعت 18 تا وقت خواب شب) 2-اجرای تمرینات هوازی (2 تا 3 بار در هفته برای یکماه، و هر ماه یک جلسه تمرین هوازی به سیستم ورزشی خود بیافزائید) به مدت 20 الی 30 دقیقه . 3 – محاسبه کالری خروجی و ورودی غذا ها و کاستن سهم تولید کالری از چربیها و کربوهیدراتهای موجود در رژیم غذائی 4- مصرف مکملهای چربی سوز ( کاکائو و قهوه تلخ و ..) 5- انجام تمرینات شبه هوازی با وزنه و دستگاه با تکرار های متوسط یا زیاد با توجه به فرم و استعداد عضلات میان تنه 6- ماساژ 7- بستن میان تنه با شکم بند (موجب کات موقت میشود) 8- اجرای سیستم ابگیری که به ضخامت پوست میان تنه مربوط میشود (موجب کات موقت میشود) .روشهای موقت بیشتر برای لحظه مسابقات یا گرفتن عکس تبلیغاتی مورد استفاده دارد. البته تمرین با وزنه و دستگاه برای عضلات میان تنه با ستهای 4 الی 12 و با تکرار 10 تا 20 برای برجستگی و حجم آن عضلات ، همانند عضلات دیگر دائما توصیه میگردد . در گذشته تمرین عضلات میان تنه فقط مخصوص فصل مسابقات بود ولی هم اکنون برای فاصله گرفتن از رقبا ، ورزشکاران حتی در دوران حجم نیز به رشد عضلات میان تنه خود اهمیت میدهند.  افرادیکه عدد اندومورفی زیاد دارند (ضخامت چربی میان تنه آنها بیش از چند سانتی متر است ) مقاومت زیادی نسبت به روشهای چربی سوزی از خود نشان میدهند و در صورتیکه موفق به سوزاندن چربیها هم شوند مسئله آویزان شدن پوست مطرح میگردد ، البته بعضی از مکملها (نظیر کوانزیم کیو تن و ..) در برگشت بخشی از پوستهای آویزان به حالت اولیه موثر است ولی درمان 100 درصد نیست تا جائیکه بسیاری روبه جراحی میاورند. افراد با عدد اکتومورفی بالا و عدد اندو مورفی کم نیز با کمترین تمهیدات میتوانند پوست میان تنه خود را نازک کنند.

مارچوبه تمام خصوصیات یک مکمل مورد نیاز در هفته اخر را برای ورزشکار حرفه ای براورده میکند، منبع پتاسیم، فولات و ویتامین کا است موجب چربی سوزی، افزایش ادرار، ارامش قلب،  برطرف کننده یوبوست است، ورزشکاران باید توجه داشته باشند که مصرف این گیاه برای افرادیکه مبتلا به سنگ کلیه، روماتیسم، ورم مجاری ادراری، محدودیت عمل کلیه هستند، خطرناک است.

همان کراتین اتیل استر میباشد که شامل کراتین مونو هیدرات همره با استری بنام اتیل است ، درصد جذب بسیار بالایی دارد ، و بدن را ابدار نمیکند، کراتین مونو هیدرات در صد جذب کمی به سمت عضلات را دارد و بیشتر ملکولهای کراتین که بیرون سلولهای عضلانی هستند همراه ملکول اب بوده و بدن را پف دار نمایش میدهد، دانشمندان این نقیصه را با ساخت کراتین اتیل استر حل نموده اند، از مزایای این نوع کراتین میتوانیم به شکل مصرف ان توجه نمود که همانند کراتین مونو هیدرات احتیاج به بارگیری ندارد و حدود سه گرم از ان قبل و بعد تمرین توام با مصرف اب زیاد، ویتامین و پروتئین وی، بسیار تاثیر گذار است.  مصرف این مکمل، قدرت و استقامت ورزشکاران را زیاد میکند.

متفورمین یا گلوکاژن نام داروی است که موجب کاهش وزن، فعالیت تخمدانهای تنبل زنانی که بیماری پلی کیستیک تخمدان دارند، تنظیم قند خون میشود. متفورمین، تولید قند از کبد را کم میکند و هنگامیکه فرد از رژیم غذائی کم کربو استفاده میکند، وزن بدن را کاهش میدهد. متفورمین  قند خون که زیر 150 باشد را کنترل مینماید متفورمین، هنگامیکه خون حالت اسیدی دارد اثر ندارد، مثلا وقتی بدن توسط اجرای تمرینات، اسید لاکتیک تولید کرده، بی اثر است. متفورمین همانند وانادیل سولفات، تحریک پذیری سلولها به انسولین را افزایش میدهد.

در گذشته تصور میکردند که تولید تستسترون در مردان را افزایش میدهد ولی در حال حاضر دانشمندان معتقدند که همراه با کلسیم، موجب سختی استخوانها میشود.

کرومیوم پیکولینات، نام مکملی است که برخی از پزشکان انرا تا حدودی جایگزین انسولین میدانند، کروم در سبوس غلات، گوشت بوقلمون، تخم مرغ و جگر وجود دارد . برخی کروم را محرک تولید تستسترون در مردها پیش بینی کرده اند .هنگام ورزشهای سنگین، کروم بیشتری از کلیه ها دفع میشود لذا جایگزین نمودن آن، اهمیت دارد. کروم در متابولیسم بدن خصوصا متابولیسم گلوکز نقش دارد.

نام مکملی است که همانند متفورمین، حساسیت سلولها به انسولین را افزایش داده و موجب برجستگی و سفتی بیشتر عضلات میشود.

استروئید انابولیکی است که نام دیگر ان پارابولان میباشد، ساختمانی شبیه دکادورابولین دارد و به شکل استرهای استات، انانتات و .. در بازار موجود است. قدرت ان زیاد و زود اثر است و نسبت به استروئیدهای دیگر، زود از بدن خارج میشود ، برخی محققان معتقدند که ترنبولون به کلیه فشار میاورد در مورد نسبت قدرت انابولیک به اندروژن، میزان تبدیل به استروژن، مدت مانده گاری در بدن، و.. بین دانشمندان نظرات متفاوتی به چشم میخورد ، ترنبولون معمولا موجب افزایش حجم خشک عضلات میشود ولی در برخی از ورزشها که نیاز به نفس زیاد و استقامت بدنی است، توصیه نمیشود ، زیرا ترنبولون موجب افزایش پروستاگلاندین ها میشود که در نتیجه ان باعث تنگ شدن نایژه ها میگردد.

انجام هر حرکتی در بدن توسط انقباض گروهی از عضلات و کشش گروه دیگری از عضلات صورت میگیرد، انقباضات و کشش عضلات توسط فیبرهای عضلانی میوزین و اکتین انجام میشود و اگر این فرایند را بشکل میکروسکوپی دنبال کنیم، باید گفت داخل شدن فیبرهای اکتین با میوزین و خارج شدن انها بواسطه ریلی از املاحی همچون پتاسیم و کلسیم و .. صورت میگیرد، هر گاه تمرین شدید شود یا عضله گرم در هوای سرد بشکل ناگهانی قرار گیرد و یا تنظیم اب و املاح در خون نا متعادل شود ، روند انقباض و کشش فیبرها از حالت عادی خارج شده و برخی مناطق قفل میشود این مسئله موجب درد ناک شدن عضله میشود که معمولا با ماساژ و نرمش کششی برطرف میشود ، اگر قفل شدن فیبر یا دسته ای از فیبرها با اسیب قسمتی از ریلها همراه شده باشد ، فرد با استراحت یک تا چند روزه قادر به برطرف کردن اسیب میباشد در غیر اینصورت فرایند قفل شدن فیبرها در ان ناحیه بارها تکرار خواهد شد ، در تعدادی از موارد گرفتگی ، ناقلهای عصبی و دستورات بی ربط رشته های عصبی نیز موثرند تا جائیکه تاثیر این سیستم همانند اسیب ریلها موجب گرفتگی میشود . احساس درد ناشی از: گزیده گی رشته های ابتدائی اعصاب جدا شده از نخاع بدلیل نقصان یا اسیب دیده گی در چیدمان مهره های ستون فقرات یا انجام حرکات انی و نا متعادل توسط مهره های کمر و پشت ، مشکلات ریه و شش ها ، نارسائی قلبی عروقی ، نفخ معده از دیگر مواردی است که علائم انها بشکل گرفتگی است.

استروئید انابولیکی است که نام دیگر ان پارابولان میباشد، ساختمانی شبیه دکادورابولین دارد و به شکل استرهای استات، انانتات و .. در بازار موجود است. قدرت ان زیاد و زود اثر است و نسبت به استروئیدهای دیگر، زود از بدن خارج میشود ، برخی محققان معتقدند که ترنبولون به کلیه فشار میاورد در مورد نسبت قدرت انابولیک به اندروژن، میزان تبدیل به استروژن، مدت مانده گاری در بدن، و.. بین دانشمندان نظرات متفاوتی به چشم میخورد ، ترنبولون معمولا موجب افزایش حجم خشک عضلات میشود ولی در برخی از ورزشها که نیاز به نفس زیاد و استقامت بدنی است، توصیه نمیشود ، زیرا ترنبولون موجب افزایش پروستاگلاندین ها میشود که در نتیجه ان باعث تنگ شدن نایژه ها میگردد.

تستسترون ، هورمون جنسی مردانه است که دو وظیفه مهم به عهده دارد، بروز صفات مردانه که به این خصوصیت، اندروژن گویند ، تاثیر بروی بافت عضلانی که به قدرت انابولیکی مشهور است. در ورزشکاران، به خصوصیت انابولیکی و مدت زمان مانده گاری دارو در بدن و اینکه دارو در بدن به شکلی متابولیت شود اهمیت داده میشود ،بدین جهت دانشمندان علوم دارو سازی با جابه جا نمودن برخی از اتمهای ملکول تستسترون، یا با کم و زیاد کردن اتمهای به ملکول اصلی ، استرهائی دیگر از تستسترون ساخته اند که هر یک خصوصیاتی دارند، از عمده ترین این استرها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:فنیل پروپیونات، سای پیونات، انانتات، پروپیونات، ان دکووانات، سوسپانشن و .. هر یک از این استرها،در مدت مانده گاری در بدن ، قابلیت تبدیل به مواد دیگر در بدن، تاثیر در عملکردهای ورزشی و .. متفاوت هستند. هم اکنون نمونه های پروپیونات 250 میلی گرمی اسپانیائی که هر کدام در یک جعبه قرار گرفته ، اصل هستند البته نمونه تقلبی این محصول با دز 25میلیگرمی در بازار ایران مشاهده شده.

تنفس یک سیستم حیاتی و اجتناب نا پذیر است که معمولا کمتر مورد توجه قرار میگیرد و در هنگامیکه بعضی از فعالیتهای بدن، زیاد میشود بطور خودکار (به دستور اعصاب مرکزی از بصل النخاع به عضلات ناحیه دنده و دیافراگم) تنفس هم افزایش میابد. تنفس شامل دو بخش دم و بازدم است (در فرهنگ ادب فارسی، معنای دم و بازدم برعکس است مثلا معنای دمیدن بر ساز موسیقی در حقیقت بازدم میباشد) در قسمت دم ، هوا را وارد ریه ها میکنیم و در بخش بازدم ، هوا را از ریه خارج میکنیم . برخی از محققان معتقدند زمان دم و زمان نگهداشتن هوا در ریه و زمان بازدم مهم است  نکته دیگر نوع تنفس است  معمولا اغلب افراد از قسمت بالائی ریه برای تنفس استفاده میکنند که به تنفس ریوی مشهور است . تنفس عمقی که با جلو و عقب شدن شکم همراه میشود ، تنفس شکمی است . در تنفس شکمی هوا به قسمتهای عمیق ریه نفوذ میکند و حجم بیشتری از گازهای تنفسی را مبادله میکنند و موجب شادابی و آرامش بهتر میگردد .تنفس هنگام ورزش بسته به سرعت تمرینات ، رشته ورزشی ، مدت تمرین و نوع انقباض عضلانی بستگی دارد بعنوان مثال در تمرینات با دستگاه یا وزنه ، در بخش انقباض عضلانی عمل بازدم (هوا از ریه ها خارج شود) که اگر با دهان صورت گیرد مناسب است و هنگام کشش عضله، (باز شدن عضله منقبض شده) عمل دم (هوا داخل ریه شود) . مثلا در حرکت پرس سینه ، هنگام بالا آوردن وزنه از نزدیک سینه به سمت بالا (عمل انقباض) بازدم باید انجام شود و هنگامیکه وزنه از بالا به سمت پائین فرود میاید عمل دم صورت گیرد . در این مقوله باید تلاش کرد ریتم تکرار حرکتها با ریتم تنفسی برابر باشد (درتمرینات با انقباض ایزوتونیک یا پویا) در زیر عمل دم و بازدم را با برخی از تمرینات با وزنه بازگو میکنیم ،حرکت اسکوات پا : هنگام نشستن : دم و هنگام بالا آمدن ، باز دم .حرکت سرشانه با دمبل یا هالتر ، نشسته : هنگام بالا بردن وزنه ، بازدم و هنگام پائین آمدن ، دمحرکت جلو بازو ایستاده ، هنگام بالا آمدن بازدم ، هنگام برگشت ، دمحرکت پشت بازو خوابیده : هنگام بالا آوردن وزنه از پائین به بالا ، بازدم و مسیر برگشت، دمحرکات زیربغل : کشیدن وزنه به سمت بدن (انقباض) بازدم و هنگام برگشت ، دمحرکات شکم : هنگام نزدیک شدن بالاتنه به سمت پا (انقباض) : بازدم و در برگشت : دم(قابل ذکر است در بسیاری از موارد ، ورزشکاران در تمرینات  با وزنه یا دستگاه ، حرکات اسکوات ، سینه و پشت بازو ، دم و بازدم بطور خودکارو صحیح رعایت میشود ولی در حرکات سرشانه و زیربغل و بازو و شکم ، رعایت نمیشود .دلیل اینکه باید دم و بازدم را در تمرینات با دستگاه و وزنه رعایت کنیم ، چیست؟ هنگامیکه عضله منقبض میشود به بدن خیلی فشار وارد میگردد و هنگام برگشت ( به شرطی که با سرعت عادی انجام گردد)  فشار کمتری به بدن وارد میشود به همین جهت هنگام فشار زیاد ، باید بازدم صورت گیرد (در هنگام بازدم ، فشار به قلب و دریچه های آن کمتر و متعادل است) در صورتیکه هنگام فشار (انقباض) ریه ها پر از هوا شود و یا نفس حبس گردد ، فشار زیادی به قلب و دریچه های آن وارد میشود و موجب خستگی و آسیب به قلب میشود.

سی ال آ ، نوعی اسید چرب است شبیه اومگا سه ، که ضمن برخورداری از برخی خواص اومگا سه (بهبود و جلوگیری از پوکی استخوان و تشدید جذب کلسیم ، بالابردن عملکرد سیستم دفاعی بدن ، خواص ضد سرطانی) خواص ورزشی مناسبی (مثل افزایش حجم خشک عضلانی ، انتقال چربی به سلولهای عضلانی جهت تولید انرژی ، ممانعت از فعالیت آنزیمهائی که مسئول ذخیره چربی در بدن هستند ، تاثیر بروی سوزاندن چربیهای موضعی خصوصا در ناحیه شکم ، تاخیر در ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم)هم دارد  .منابع این اسید چرب در فراورده های لبنی و گوشت گوسفند یا گوساله ای که در جیره غذائی آنها از روغن ماهی ، سویا ، حبوبات استفاده شده ، بیشتر یافت میشود . این اسید چرب ، چربی سوز مفیدی برای افراد سن بالا و  مبتلا به بیماریهای قلبی ، است . مقدار مصرف : 1000 میلی گرم صبح و ظهر و شب ، بعد غذا که البته با مصرف ال کارنیتین و .. همراه باشد ،خواص آن بهتر ظاهر میگردد.

سالاد ترکیبی از برخی صیفی جات و سبزیجات است که شامل فیبر ، ویتامین و املاح بسیار است برای افراد با معده ضعیف ، مشکل ایجاد میکند ولی برای افراد سالم بسیار مفید است. از آنجائیکه مقادیر پر حجم آن ، کالری کمی دارد ، افرادی که مایل به کاهش وزن هستند میتوانند برای کنترل اشتهای خود ، 20 دقیقه قبل ناهار و شام همراه با فلفل و کمی روغن زیتون و کمی ماست کم چرب بعنوان سس رژیمی استفاده کنند . اگر همراه با سالاد ، کمی لوبیا آبپز یا فیله مرغ  با کمی لیمو تازه میل شود ، خود یک وعده غذائی رژیمی محسوب میشود. افرادیکه تناسب اندام دارند یا لاغر هستند میتوانند با حجم متعادل سالاد را همراه با غذا یا بعد غذا میل کنند.

نوعی اسید چرب است که برای افراد سالم بی نهایت سودمند است و خواص بیشماری دارد از جمله :تنظیم فشار خون پائین، بهبود در عملکرد کلیه و دستگاه گوارش، تنظیم هورمونهای جنسی، پیشگیری از بیماریهای قلبی، افزایش جذب کلسیم، درمان افسرده گی، کاهش دردهای قاعده گی، کاهش ابتلا به انواع سرطانها، درمان و پیشگیری الزایمر ، اسم، میگرن، اکنه ، افزایش سطح هورمون رشد، تثبیت ترشح انسولین و تنظیم بهتر قند خون ، تکامل بهتر دستگاه مغز و اعصاب  جنین در زنان باردار و ..اومگا سه در ماهی ازاد و قزل الا، کنجد و گردو یافت میشود . برای جذب و بهره وری از این اسید چرب بهتر است این ماده را با اسید چرب دیگری که بنام اومگا شش مشهور است استفاده کنیم ، البته باید نسبت مصرف این دو اسید چرب، حدودا یک به یک باشد ، اگر اومگا شش زیادی نسبت به اومگا سه مصرف کنیم، بدن مایل به جذب اومگا شش بیشتری خواهد بود و اومگا سه را جذب نمیکند، منابع اومگا شش بیشتر در تخم مرغ، گوشت قرمز ، ذرت و غلات است، در بیشتر رژیمهای غذایی ، نسبت مصرف اومگا شش به اومگا سه ، خیلی زیاد است ( مثلا 30به یک) که خطراتی از جمله   نارسای قلبی و افزایش کلسترول خون و ..،را به همراه دارد.طرز مصرف: یک تا شش کپسول ، یک تا سه بار در روز بسته به نظر پزشک ، میباشد . البته مصرف اومگا سه که بدون جیوه باشد خیلی بهتر است زیرا جیوه ملکولی خطرناک برای سلامتی است.کسانیکه از مصرف اومگا سه ، منع میشوند: افرادی که از رقیق کننده های خون استفاده میکنند، افرادی که اختلالات خونی دارند ، کسانیکه فشار خون بالا دارند ، افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند.

75 درصد از وزن بدن و 70 درصد از وزن عضلات را آب تشکیل میدهد بسیاری از فرایندهای شیمیائی در حضور آب صورت میگیرد و غذا در کنار آب هضم و جذب میشود و مصرف نادرست آب ، بسیار حائز اهمیت است . وقتی فردی ورزش میکند و مواد غذائی بیشتری نسبت به افراد عادی میل میکند (خصوصا پروتئین – مکمل و ..) باید مصرف آب را بیشتر مورد توجه خود قرار دهد ورزشکاران برای کمک به رشد و توسعه عضلات و عملکرد بهتر کلیه و کبد و .. نیازمند مقادیر بیشتری از آب هستند . یک فرد بالغ به ازای هر 10 کیلو از وزن بدن خود ، باید یک لیوان آب بنوشد مثلا اگر 80 کیلو وزن داریم باید 8 لیوان آب در طی روز بنوشیم (به همین دلیل افراد چاق، آب بیشتری می نوشند) و یک ورزشکار با فعالیت متوسط ، به ازای هر 7 کیلو از وزن خود باید یک لیوان آب بنوشد (یعنی یک ورزشکار 80 کیلوئی ، حدود 11 لیوان در روز) و اما زمان مصرف آب : لازم به ذکر است عادات غذائی صحیح در مصرف بهینه آب نیز تاثیر شایانی دارد مثلا برخی از مردم باید سر سفره غذا یک پارچ آب بگذارند و در حین غذا آب بخورند و یا در پایان غذا نوشیدنی میل میکنند . که این عمل بسیار بسیار نادرست است زیرا مصرف آب و نوشیدنی ها در حین مصرف غذا و در پایان مصرف غذاها حتی تا دو ساعت بعد از آن موجب اختلال در کار معده و دریچه های ان میشود و غذائی که باید در معده به مدت معلوم توسط شیره های مخصوص هضم شود را دچار اختلال میکند و بشکل ناقص وارد روده میکند و این اشکال موجب نفخ و سو هاضمه و فشار به دستگاه گوارش میگردد . از طرفی هر چه دمای نوشیدنی خنکتر و مقدارش بیشتر باشد ، اختلال ذکر شده را افزایش میدهد . بنابراین آب را باید تا یک ساعت قبل غذا نوشید . مصرف آب میوه کم کالری نیز سودمند است ولی به دلیل داشتن مقادیری قند در برخی از رژیمها صحیح نیست و مقدار تعیین شده ای دارد . برای کمک به کنترل مصرف نوشیدنی در حین صرف غذا، نباید غذاها را شور و پر نمک کرده و از مواد غذائی  تشنه کننده (سیر و پیاز و ..) کمتر استفاده کنیم . ماهیت بعضی از غذاها مثل ماهی و کباب ، موجب تشنگی میشود که باید آنها را با مقداری سبزی خوردن و لیمو ترش یا مقداری ترشی و یا کمی ماست کم چرب ، کنترل نمود. نوشیدن آب در تمرین : نوشیدن آب قبل و بعد تمرین بسیار مناسب است ولی برای ورزشکاران حرفه ای مصرف آب به تنهائی در حین تمرین مناسب نیست خصوصا در تمرینات یا مسابقات سطوح بالا ، که موجب کاهش کارائی ورزشکار میشود حتی اگر دمای محیط زیاد باشد ،بنابراین طبق گفته بزرگان ما ، اب نطلبیده مراد است ، هرگاه که تشنه نیستید، آب بنوشید نتیجتا، مصرف آب بین وعده های غذائی بهتر است.

نوعی امینو اسید است که در برخی از قسمتهای بافت عصبی، بیضه، غدد فوق کلیوی ، یافت میشود مصرف این مکمل در مردان موجب افزایش سطح LH ، میگردد . ال اچ  از هیپوفیز ترشح میشود و سطح هورمون تستسترون را توسط بیضه افزایش میدهد. این مکمل در سنین 20تا30 سالگی در دوره های بازسازی (به اصطلاح عام:دوره پاکسازی) و در سنین بالاتر به تجویز پزشک برای مردان توصیه میشود . مصرف ان یکماه میباشد و یک ماه استراحت تا بدن نسبت به تولید طبیعی تستسترون، شرطی نشود ، افرادی که به شکل ژنتیکی استروژن ساز هستند باید این مکمل را همراه با … استفاده نمایند، مقدار مصرف 3000 الی 6000 میلیگرم در روز در دو دز منقسم میباشد.

نوعی ترکیب کراتینی است که  شامل مالات و سه ملکول کراتین میباشد . قدرت حلالیت در اب خیلی زیاد نسبت به موارد مشابه است بنابراین مکانیزم جذب و دفع آن ساده تر میشود ضمن اینکه خود مالات ، بیشترین انرژی را برای تبدیل شدن کراتین به فسفو کراتین ایجاد میکند به همین منظور سطح تولید انرژی و زمان زودتر ریکاوری را بیشتر میکند.

نوعی کراتین منتصب به گوشت گاومیش میباشد که شبیه به استروئیدی قوی و طبیعی عمل میکند، موجب افزایش ظرفیت تمرین، استقامت عضلانی و حجم توده عضلانی میشود. این نوع کراتین در محیط اسیدی معده مقاوم است و به کراتینین تبدیل نمیشود، همانند کراتین مونو هیدرات، احتباس اب نمی اورد و موجب حجم خشک میشود، شامل قند ریبوزاست که در ترکیب دی ان ا، وجود دارد و بر ترشح انسولین میافزاید و شرایط را برای افزایش عضله سازی فراهم میکند، ذخایر گلیکوژن را بیشتر میکند. طرز مصرف : روزهای تمرین: دو عدد ناشتا، دو عدد قبل و بعد تمرین و روزهای که تمرین ندارید، دو عدد ناشتا و دو عدد قبل شام، میباشد. مطمئنا شرایط بدنی شما باید وجود فاکتورهای سالم در خون و سلامت کبد و کلیه باشد.

وقتی شما رژیم دارید معمولا تمرینات حرفه ای را اغاز کرده اید تمرینات حرفه ای  پر فشار است و این شیوه ورزشی برای بدن شما تغییرات نا خوشایندی به همراه خواهدد داشت: که با مصرف برخی مواد میتوان از بروز مشکلات تا حد زیادی جلوگیری کرد. عموما با شروع تمرینات حرفه ای و مصرف پروتئین، ویتامین ب6 جهت متابولیسم امینوها ، الزامیست و وقتی مصرف پروتئین بالاست دفع کلسیم بالا میرود بنابراین مصرف صحیح کلسیم ضروری است و برای بهتر جذب شدن کلسیم، ویتامین دی و سی مناسب است، از طرفی در تمرینات شدید ، متابولیسم قندها برای ریکاوری زودتر حائز اهمیت است و ویتامینهای گروه ب در این امر اثبات شده است . ترکیبات خون نیز نباید غلظت کمی از اسید فولیک و ب12 را شامل شود ، البته ب12 در کبد ذخیره میشود و کمتر جای نگرانی دارد. همچنین جلوگیری از اکسیده شدن بافتها و در نهایت تخریب انها با انتی اکسیدانهائی از جمله ویتامین سی و ائی میسر میباشد ضمن اینکه مصرف این مواد در کارکرد قلب به همراه اومگا 3،بسیار مفید میباشد، ویتامین ا در مقاومت سلولهای تنفسی نقش دارد و عملکرد ریه به راندمان سلولهای تنفسی وابسته است، در تمرینات شدید به واسطه تولید اسید لاکتیک، خون ورزشکار اسیدی میشود و مصرف مکملهائی که حاوی منیزیم میباشد مفید است ، ویتامین اوائی و د ، در غشا سلول های پوستی یافت میشود و مقاومت این سلولها را افزایش میدهد مصرف کوانزیم کیو 10 ، کولاژن در عدم افتاده گی پوست موثر است، زینک نیز در بدن جهت تولید برخی از هورمونها نقش دارد ، البته مکانیزم اثر ویتامینها و املاح در ورزشکاران گسترده گی بیشتری دارد. مثلا مصرف ویتامین ائی در حفاظت سلولهای بدن مثل پروستات نقش دارد از طرفی با نزدیک شدن به زمان مسابقات، درصد چربی بدن به شدت کاهش میابد و لزوم مصرف ویتامینهای محلول در چربی اهمیت دارد .در نتیجه میتوان گفت هر ویتامینی از چند نظر به شرایط مناسب ورزشکار حرفه ای کمک شایان میکند.

هنگامیکه شما برای چربی سوزی روش های غذائی و تمرینی را انتخاب میکنید بدن به طور طبیعی با این اقدام شما مقابله میکند تا وقتیکه نتوانسته بطور کامل و 100 % با روشهای شما مقابله کند ، قادر به چربی سوزی خواهید بود ولی زمانی که خود را با روش شما سازگار کرد ، نمیتوانید چربی بسوزانید یکی از روشهای بدن برای سازگار شدن ، کم کردن حرارت بدن و یا کاستن متابولیسم است ، این مکمل میتواند حرارت بدن شما را افزایش دهد ضمن اینکه شامل 30 ماده طبیعی میباشد که اکثرا حالت چربی سوزی دارد و موجب تحریک تولید انرژی به روش حمایت از ترشح هورمونهای سلولهای چربی میگردد و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشیده و استرس را کم میکند ، انرژی زا بوده و باید آنرا با معده خالی و دو بار در روز میل کرد (ناشتا – و قبل تمرین عصر) دستور مصرف آن بی رحمانه است : 1 الی 3 عدد صبح و 1-3 عدد قبل تمرین ، که معمولا این طرز مصرف را اینجانب تائید نمی کنم ، مصرف یک کپسول نیم ساعت قبل تمرین (خصوصا برای بانوان)، معقول میباشد ، توجه : هر مکملی ضمن تاثیر مثبت ، ممکن است دارای عوارضی باشد : افرادیکه مشکل معده ، ضعف اعصاب، فشار خون بالا و سابقه خانواده گی فشار خون بالا دارند، مشکلات قلبی ، مشکلات کبد و کلیه، حساسیت و بی خوابی دارند مصرف نکنند.

مصرف میوه و سبزیجات برای انسان غذا محسوب میشود و مصرف گوشت و فراورده های آن برای انسانها مفید نیست خصوصا گوشت قرمز ، بسیاری از بیماریهای روحی و جسمی از قبیل خشونت ،اضطراب و سرطان ، نتیجه همین عدم  توجه به اصول تغذیه است ، اگر فردی برای چند روزدر رژیم غذائی خود ، گوشت و لبنیات را خیلی محدود کند متوجه میشود که سلامت روح و جسمی او تا چه حد ارتقا پیدا میکند . مصرف میوه ها بسته به قدرت معده و عادت معده ، برای افراد متغیر است برخی که معده ضعیف دارند نمی توانند میوه را با پوست و یا خام میل کنند و ..   معمولا میوه را باید قبل مصرف وعده های اصلی غذا میل کرد زیرا در اکثر موارد، مصرف بعد از غذا ، موجب تداخلات گوارشی و نفخ میشود . میوه و سبزیجات علاوه بر داشتن ویتامین و املاح معدنی متنوع ، شامل فیبر هم هستند که برای اعمال گوارشی برای افرادی که معده ضعیفی ندارند ، بسیار مفید است . رنگدانه موجود در میوه ها و سبزیجات  ، مثلا انگور بنفش ، شاه توت ، گوجه فرنگی ، هویج و .. اثرات آنتی اکسیدانی داشته و ضد سرطان هستند . مصرف میوه و سبزیجات کم کالری میتواند بخش عمده ای از مواد غذائی مصرفی در افراد ی که رژیم لاغری دارند را بازی کند . در بدنسازان که مصرف مکملها و … مشهود است ، رژیم میوه و سبزی ، 12 تا 24 ساعت ، هر 7 تا 15 روز ، و سالیانه دو بار و هر بار 7 تا ده روز برای کبد بسیار مفید است و موجب دفع سموم و آسایش عملکرد آن میگردد. عده ای از افراد بر این باور غلط هستند که مصرف میوه به انواع مختلف و به هر مقداری، چاق کننده نمی باشد ، بلکه قند موجود در میوه میتواند قند کبد را محافظت کرده و چربی سوزی را متوقف کند . به همین جهت مصرف میوه باید کنترل شود . در افرادی که به سلامتی خود بیشتر اهمیت میدهند و در کنار این شیوه از تغذیه ، مصرف حبوبات و آجیل را بعنوان منشا پروتئین و چربیهای مفید و املاح در غذاها در نظر میگیرند و گاها مصرف گوشت ماهی و برخی پرنده ها کمبود کیفیت و کمیت این گونه رژیم  (خصوصا از نظر پروتئینی) را برطرف میکند.

نوعی پپتید است که در آزمایشگاه به شکل صناعی ساخته شده و عملکرد مشابه تیموزین بتا 4 را دارد تحقیقات نشان داده این دارو بدون تاثیر بروی عملکرد و یا ترشح غده ای خاص، کارائی خود را منحصرا انجام میدهد .تیموزین بازسازی سلولهای عصبی ناشی از آسیب دیده گی مغزی و همچنین بازسازی سلولهای قلبی پس از نوعی  حمله قلبی را تسریع میبخشد . تی بی 500، دوپینگ محسوب میشود و برای کسانیکه احتمال وجود تومور (ارثی) در بدن خود را میدهند، بسیار خطرناک است گرچه موجب ترمیم بافتهای سطحی و پوست ، کاهش التهاب و ترمیم زودتر زخم ها و ریکاروی سریع عضلات میشود.

نام مکملی است که مصرف هشت هفته روزانه 600میلی گرم از ان، موجب افزایش سطح هورمون تستسترون ازاد در خون میشود ، همانطور که میدانید در برخی از مردان تستسترون توسط انزیمهای اروماتاز، به هورمونهای زنانه ( استروژن) تبدیل میشود و این هورمون در بدن مردان موجب تجمع چربی و اب شده و فرم سینه خصوصا قسمت پائین ان را تحت تاثیر قرار میدهد، اوگزو 6 ، تولید انزیم اروماتاز را مهار کرده و اجازه نمی دهد تا تستسترون به استروژن تبدیل گردد.

بهترین زمان مصرف قرص کلسیم قبل تمرین هوازی و شب میباشد و ویتامین D , C  و منیزیم بر جذب کلسیم میافزاید ، نکته ای که باید رعایت شود اینست که همراه وعده غذائی که در آن گوشت قرمز ، جگر میباشد استفاده نشود .مصرف مکمل آهن باید با شکم خالی و همراه میوه های حاوی ویتامین سی مثل پرتقال و لیموترش باشد و کسانیکه مشکل معده دارند بعد وعده غذائی سبک و کم حجم میل کنند مصرف همزمان مکملهای آهن با مکملهای کلسیم مناسب نیست تا جائیکه برخی معتقدند همراه با فراورده های لبنی نیز نباید مصرف شود البته تحقیقات جدید در مورد دوغ و اهن گوشت حاکی از این است که مصرف دوغ ترش موجب اختلال در جذب آن نمیشود.

تستسترون ، هورمون جنسی مردانه است که دو وظیفه مهم به عهده دارد، بروز صفات مردانه که به این خصوصیت، اندروژن گویند ، تاثیر بروی بافت عضلانی که به قدرت انابولیکی مشهور است. در ورزشکاران، به خصوصیت انابولیکی و مدت زمان مانده گاری دارو در بدن و اینکه دارو در بدن به شکلی متابولیت شود اهمیت داده میشود ،بدین جهت دانشمندان علوم دارو سازی با جابه جا نمودن برخی از اتمهای ملکول تستسترون، یا با کم و زیاد کردن اتمهای به ملکول اصلی ، استرهائی دیگر از تستسترون ساخته اند که هر یک خصوصیاتی دارند، از عمده ترین این استرها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:فنیل پروپیونات، سای پیونات، انانتات، پروپیونات، ان دکووانات، سوسپانشن و ..

هر یک از این استرها، در مدت مانده گاری در بدن ، قابلیت تبدیل به مواد دیگر در بدن، تاثیر در عملکردهای ورزشی و .. متفاوت هستند. هم اکنون نمونه های پروپیونات 250 میلی گرمی اسپانیائی که هر کدام در یک جعبه قرار گرفته ، اصل هستند البته  نمونه تقلبی این محصول با دز 25میلیگرمی در بازار ایران مشاهده شده.