در مورد خواص و مضرات سیر بدانید

خواص سیر به قدری زیاد است که با خواندن فواید و خواص آن شاید خود را مجبور به استفاده ازآن در هر وعده غذایی و در طول روز بکنید اما در برخی موارد هم باید در مصرف خواص سیر احتیاط کنید.

سیر حاوی چه موادی است؟
به طور خلاصه اما مفید می توان گفت که سیر سرشار از فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین های B2، B1 و B3 است.

با فواید و خواص بی شمار سیر آشنا شوید!

از سالهای دور تا کنون از این سبزی برای تصفیه خون استفاده می شده است. سیر حاوی ترکیبات گوگرد است که سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و پتانسیل بالایی در نابودی تومورهای سرطانی دارد. خوردن این سبزی مجاری تنفس و خون را پاک می کند و با این کار از شدت و زحمت تنگ نفس کاسته و گاهی موجب درمان آن می شود. بعضی از انواع سل ریوی را معالجه می کند مخصوصا وقتی که با شیر ممزوج شود، زیرا در این صورت اثر قابل توجهی در کشتن میکرب کوخ دارد (میکرب سل). سیر پوست بدن را خوش رنگ و گونه را سرخ و روده ها را از عفونتها پاک می کند به خصوص در اطفال، و با این خصوصیت سپری مقابل تیفوئید و دیفتری و مسکن سیاه سرفه و خروسک است.

عفونت های تنفسی را درمان می کند. برای تسکین دندان درد، آن خام را روزی چند بار روی لثه و دندان بمالید. سیر له شده را روی زگیل قرار دهید تا از بین برود. برای درمان سینوزیت، چند حبه از این سبزی به صورت له شده را در کره تفت دهید و با نان میل کنید. یک حبه از آن را ریز خرد کنید و با کمی آب میل کنید تا نفخ، یبوست و درد معده برطرف شود. بوی سیر با جویدن کاهو، جعفری یا خوردن شیر، سیب یا عسل رفع می شود. همچنین گذاشتن مقداری چای خشک در دهان و قورت دادن آن. روزانه مصرف نصف یا یک حبه سیر خام توصیه می شود. مصرف پماد غلیظ آن ممکن است موجب تحریکات جلدی و حتی سوختگی های خفیف شود. سایر مصارف این سبزی شامل استفاده از آن برای درمان تب، سرفه، سردرد، شکم درد، احتقان سینوسی، نقرس، روماتیسم، هموروئید، آسم، برونشیت، تنگی نفس، فشار خون پایین و جای گزیدگی مار استفاده می شود. همچنین از سیر برای مبارزه با استرس و خستگی و حفظ سلامت کبد نیز استفاده می گردد. سیر برای درمان نسیان و فراموشی مفید است . مالیدن سیر بر روی گل مژه و جوش پلک چشم باعث برطرف شدن آنها می شود. گذاشتن سیر پخته در طی چندین روز بر روی میخچه و زگیل باعث رفع آنها می شود. سیر از جمله سبزیجاتی است که باعث پیشگیری از بسیاری از سرطان ها می شود. مانع از بروز سرطان روده بزرگ، سینه، معده، پروستات و مثانه می شود.

این سبزی برای درمان بیماری های مختلفی ازجمله آسم، برونشیت، روماتیسم و نقرس مفید است. در ضمن، سنگ کلیه را خرد می کند و در ضدعفونی کردن دستگاه های ادراری و عفونت های واژینال و مثانه نیز مؤثر است. مصرف روزی نصف استکان از عصارهٔ سیر و لیمو ترش، تاثیر بسیار زیادی در رفع گرفتگی رگ ها خواهد داشت. برای افرادی که مبتلا به پرکاری تیروئید هستند، مفید است زیرا که منبع عالی ید است. ویتامین c موجود در آن برای درمان بیماری اسکوربوت (نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین ث) موثر است. برای سلامت قلب مفید است و با انواع بیماری های قلبی عروقی مقابله می کند. همچنین از آن برای درمان پروستات بزرگ شده، ورم مفاصل، آرتروز، رینیت آلرژیک (تب یونجه)، اسهال مسافران، فشار خون بالا در اواخر بارداری، سرماخوردگی، پیشگیری و درمان عفونت های باکتریایی و قارچی استفاده می شود.

سولفور و سلنیم در آن مانع از بروز تومور می شود و در صورت ایجاد تومور، اندازه های آن را کاهش می دهد.  آنتی اکسیدان قوی موجود در آن، رادیکال های آزاد را که باعث پیری و بیماری می شود خنثی می کند. با رقیق کردن خون مانع از لخته شدن خون می شود و در نتیجه احتمال بروز سکته را کاهش می دهد.خاصیت ضدالتهابی دارد. سیر خام حاوی آنتی بیوتیک طبیعی به نام آلیسین است و باکتری های مقاوم به دارو مانند «MRSA» و «هلیکوباک تر پیلوری» را که باعث زخم معده و سرطان معده می شود از بین می برد.

مضرات سیر:
مادران شیرده
در خوردن این سبزی زیاده روی نکنند زیرا سبب تغییر مزه شیر آنها شده و ممکن است نوزاد از خوردن شیر صرف نظر کند. زیاده روی در مصرف آن باعث سرگیجه، کاهش فشار خون، آلرژی (حساسیت)، و در موارد نادر منجر به خونریزی می شود. ظاهرا استفاده از این سبزی تاثیری بر متابولیسم داروها ندارد، اما بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون مثل آسپرین استفاده می کنند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند، زیرا سیر مانع از انعقاد خون می شود. ‏از این رو افرادی که جراحی می کنند، باید 7 تا 10 روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری کنند، زیرا زمان خونریزی را ‏طولانی تر می کند. ‏ زنان آبستن یا شیرده بهتر است از‎ ‎سیر استفاده نکند‎ . ‎سیر را به صورت قرص سیر،ترشی سیر،سیر سرخ شده و…استفاده می کنند. بعضی از افراد از روغن بدست آمده از سیر برای درمان عفونت های قارچی، زگیل ها و میخچه استفاده می نمایند. هرچند تحقیقات علمی نشان می دهد که سیر می تواند قادر به درمان عفونت های قارچی از قبیل پای ورزشکاران می باشد، اما کارایی روغن سیر برروی زگیل ها و میخچه ثابت نشده است. مصرف سیر در باردرای زمانیکه در مقادیر درست مصرف شود، عموما بی خطر می باشد. سیر عموما زمانیکه در مقادیر درمانی مصرف می شود، در دوران باردرای پر خطر می باشد. زمانیکه آن بر روی پوست استفاده می گردد، عموما می تواند خطرناک باشد. سیر می تواند باعث آسیب دیدن پوست به شکل سوختگی شود. مصرف سیر خوراکی برای عموم مردم مطمئن و ایمن می باشد. سیر می تواند باعث بوی بد دهان، احساس سوزش در دهان و یا معده، سوزش معده، باد شکم، تهوع و استفراغ، بوی بد بدن و اسهال شود. این عوارض جانبی عموما در مصرف سیر خام بیشتر می باشد. همچنین سیر می تواند خطر خونریزی را نیز افزایش دهد. آسم و سایر واکنش های آلرژیکی نیز در افرادیکه سیر مصرف می کنند ممکن می باشد.

سیر جوانه زده

سیر های جوانه زده را دور نریزید!

سیر جوانه زده، حبه های سیر کهنه با جوانه های سبز تازه، تصویر مایوس کننده ای است. تصویری که تصمیم ما برای استفاده از آنها را دچار تردید میکند و در اغلب موارد راهی سطل زباله می شوند. اما تعدادی از دانشمندان در گزارشی که در مجله شیمی غذا و کشاورزی منتشر شده به نتیجه جالبی رسیده اند؛ این نوع سبزی حتی مقدار آنتی اکسیدان فعال بیشتری نسبت به سیر تازه دارد.
مردم برای هزاران سال از این سبزی برای مقاصد درمانی استفاده کرده اند و امروزه هنوز از مزایای بیشمارش بهره مند می شوند. خوردن آن به عنوان راهی طبیعی برای پایین آوردن سطح کلسترول، فشار خون و همینطور ریسک بیماری های قلبی عروقی معرفی شده است. سیر حتی ممکن است به تقویت سیستم ایمنی کمک کند و در مبارزه با سرطان مفید باشد. اما این مزایا همگی مربوط به سیرهای خام و تازه است. به سیرهای کهنه و جوانه زده توجه بسیار کمتری شده است.
زمانی که دانه ها و پیاز گیاهان جوانه زده و سبز می شوند، شروع به ساختن ترکیبات جدید فراوانی میکنند تا از گیاه جوان در برابر عوامل بیماری زا محافظت کنند. جونگ سانگ کیم و همکارانش استدلال میکنند که ممکن است اتفاق مشابهی زمانی که سیر شروع به جوانه زدن کرده و شاخه های سبز از سیر کهنه بیرون آمد رخ دهد. تحقیقات دیگری در مورد لوبیا و دانه های جوانه زده نشان داده است که آنها فعالیت آنتی اکسیدانی بیشتری دارند. بنابراین تیم تحقیقات را در این جهت پیش برد که آیا در مورد این سبزی هم این موضوع واقعیت دارد یا خیر.
آنها متوجه شدند سیری که 5 روز است جوانه زده، فعالیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به سیرهای تازه تر و جوان تر دارد و همچنین دارای مواد مغذی متفاوتی است که نشان میدهد ممکن است گیاه به منابع سوخت و ساز متفاوتی نیاز داشته باشد.  همینطور عصاره این نوع از سیر در ظرف آزمایشگاه از سلول ها در مقابل برخی آسیب های احتمالی محافظت کرد. بنابراین آنها نتیجه گرفتند که جوانه زدن ممکن است راه طبیعی و مفیدی برای بالا بردن پتانسیل آنتی اکسیدانی این سبزی باشد.

***

مقاله ای در سال ۸۹ توسط دانشجویان و اساتید شهرکرد منتشر شد که به مقایسه ی قدرت آنتیاکسیدانی عصارههای سیر تازه و کهنه پرداخت بود. چکیده ی این مقاله را در سایت برای ارائه به بینندگان عزیز قرار می دهیم :

مقایسه سیر تازه و سیر مانده


چرا سیر برای تمیز کردن ریه ها مفید است؟

مصرف سیر خام مواد مغذی زیادی به بدن می رساند. این ترکیبات، تمیزکننده ریه ها و دیگر ارگان های بدن محسوب می شوند. میزان بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این ماده ی غذایی سدی در برابر آسیب های رادیکال های آزاد محیطی می سازد. این رادیکال های آزاد باعث ایجاد آسیب به سلول های بدن و افزایش خطر سرطان می شود.به عقیده ی محققان مصرف منظم سیر می تواند باعث بهبود وضعیت بیمارانی باشد که از بیماری های تنفسی مانند برونشیت، آسم، ذات الریه، احتقان ریوی، سل و سرماخوردگی و غیره رنج می برند.سیر خاصیت آنتی باکتریال دارد و در نابودی بسیاری از باکتری ها، ویروس ها و دیگر میکرواورگانیسم هایی که باعث بروز بیماری های تنفسی و مشکلاتی مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی می شوند نقش مهمی دارد. این ماده ی غذایی به دلیل دارا بودن خواص پاک کنندگی تأثیر زیادی در فلزات سنگین تجمع یافته در بدن دارد. علاوه بر این سیگاری ها یا سیگاری های سابق و همچنین افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند نیز باید سیر بیشتری مصرف کنند چون این ماده ی غذایی کمک زیادی به دفع سموم ناشی از دخانیات می کند. به عقیده ی محققان مصرف منظم سیر می تواند باعث بهبود وضعیت بیمارانی باشد که از بیماری های تنفسی مانند برونشیت، آسم، ذات الریه، احتقان ریوی، سل و سرماخوردگی و غیره رنج می برند.

چگونه می شود با سیر ریه ها را تمیز و پاکسازی کرد؟
برای بهره مندی از خواص سیر لازم است که آستین ها را بالا بزنید و به خودتان زحمت درست کردن چند داروی خانگی را بدهید. در این صورت است که می توانید به بهبود سلامت ریه هایتان و تمیز کردن آن از شر این همه آلودگی محیطی امیدوار باشید.

سیر و آویشن برای پاکسازی ریه ها
این ترکیب درمانگر باعث سم زدایی از ریه ها می شود. ترکیب خواص سیر با اثرات ضدعفونی کننده آویشن سلامت ریه ها را ارتقا می دهد.

مواد لازم
سیر 10 حبه
آویشن تازه 3 شاخه
روغن زیتون به میزان لازم
سیر

روش تهیه
حبه های سیر را در هاون بکوبید تا به صورت خمیر درآید. سپس برگ های آویشن را افزوده و دوباره بکوبید تا هر دو مخلوط و یکدست شوند. ترکیب را داخل یک ظرف شیشه ای تمیز بریزید و روی آن روغن زیتون بکر بریزید به طوری که سطح آن را بپوشاند. اجازه دهید ترکیب حاصل یک شب کامل بماند.

روش استفاده
حال که داروی خانگی سیر و آویشن تان یک شب به خوبی در روغن زیتون خیس شده است می توانید یک قاشق چای خوری از آن را به صورت ناشتا میل کنید. روز بعد نیز می توانید به همین میزان از ترکیب میل کنید. بعد از دو هفته مصرف اثرات آن را روی ریه ها و دیگر ارگان ها خواهید دید.

شربت زنجبیل، سیر، زردچوبه، پیاز و شکر
تأثیر اصلی این داروی خانگی ناشی از میزان بالای آنتی اکسیدان ها و ترکیبات سم زدا و ضدالتهاب آن است. خواص موجود در ترکیبات دیگر باعث می شود که اثرات سیر چند برابر شود. چون پیاز، زنجبیل و زردچوبه نیز حاوی خواص ضدویروسی هستند و قدرت دفاعی بدن را بالا می برند. این مواد غذایی همچنین باعث دفع مواد زائد تجمع یافته در ریه ها می شوند.

مواد لازم
آب نیم لیتر
شکر 200 گرم
پیاز نیم کیلو
ریشه ی زنجبیل تازه 1 تکه
زردچوبه 1 قاشق چای خوری
سیر له شده 3 حبه
سیر

روش تهیه
آب و شکر را مخلوط کرده و روی حرارت ملایم گرم کنید. سپس پیازهای پوست کنده را اضافه کرده و هم بزنید. زنجبیل و سیرهای له شده را نیز اضافه کنید و هم بزنید. زمانی که ترکیب به جوش آمد زیر شعله را کم کنید و به هم زدن ادامه دهید. باید اجازه دهید آب ترکیب به نصف برسد. سپس ترکیب را صاف کرده و اجازه دهید خنک شود. می توانید شربت به دست آمده را در یخچال نگهداری کنید.

روش مصرف
می توانید هر روز صبح به صورت ناشتا یک قاشق غذاخوری از این ترکیب میل کنید. می توانید این شربت را در آب ولرم مخلوط کرده و میل کنید. دو هفته ی مداوم از این شربت استفاده کنید و سپس یک هفته استراحت کرده و دوباره شروع کنید.در هر دو صورت سیر ترکیب اصلی داروی خانگی تان برای پاکسازی ریه ها محسوب می شود.یادتان باشد که لازم است از این روش های طبیعی در کنار سبک زندگی سالم استفاده کنید. توصیه می کنیم از مصرف دخانیات خودداری کرده و بیشتر به دامان طبیعت و هوای سالم پناه ببرید.

توضیحاتی در مورد قرص سیر GARLET

اشکال دارویی : Coated Tab: 570mg
ترکیبات موجود: این دارو در درمان ازدیاد فشار خون، زیادی چربی خون، دیابت غیر وابسته به انسولین، تصلب شرایین و پیشگیری از ترومبوز کاربرد دارد.
موارد و مقدار مصرف :
گارلت در زیادی فشار خون ، زیادی چربی خون ، تصلب شرائین و پیشگیری از ترومبوز بکار می رود .
روزی سه بار هر بار ۱ تا ۲ قرص بعد از غذا مصرف شود.
عوارض جانبی :
مصرف مقادیر زیاد و یا با معده خالی این دارو ممکن است سبب احساس سوزش در دهان و ناحیه معده و روده و همچنین تهوع، اسهال و استفراغ شود.همچنین در افراد حساس واکنش های آلرژیک مانند درماتیت تماسی و حملات آسم با مصرف سیر گزارش شده است .
مصرف زیاد این فرآورده با توجه به عملکرد مهار تجمع پلاکتی و خاصیت فیبرینولیتیکی آن ممکن است موجب خونریزی پس از عمل جراحی گردد.
تداخلات مهم :
مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد انعقاد و مهار کننده های تجمع پلاکتی باعث افزایش اثر آنها می شود. همچنین
با داروهای کاهنده قند خون نیز تداخل ایجاد می کند. در بیمارانی که تحت درمان با سالیسیلیک اسید و یا سایر داروهای ضد انعقاد و داروهای پایین آورنده قند خون می باشند با احتیاط مصرف شود
موارد منع مصرف و احتیاط :
در افراد حساس و افراد مبتلا به زخم های حاد گوارشی منع مصرف دارد.
مصرف در بارداری و شیردهی :
در دوران بارداری و شیردهی باید در مصرف این دارو احتیاط شود.
اجزاء فرآورده :
قرص گارلت حاوی ۴۰۰ میلی گرم پودر سیر Allium sativum می باشد و میزان آلیئین و آلیسین آن در هر قرص معادل ۱۰۰۰ میکرو گرم است .
مواد موثره :
تیو آللیلها و مشتقات آنها نظیر آلیئین ،‌آلیسین ، آجوئین ،‌دی آللیل دی سولفاید و دی آللیل تری سولفاید .

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر :

مطالعات نشان داده است که سیر با اثر مستقیم روی عضلات صاف دیواره عروق باعث وازودیلاسیون عروق محیطی می گردد . به نظر می رسد این دارو با باز نمودن کانالهای پتاسیم موجب هیپرپلاریزه شده پتانسیل غشا ( در حالیکه کانالهای کلسیم بسته شده اند ) و وازودیلاتاسیون عروق می گردد .

همچنین مطالعات در آزمایشگاه که با عصاره آبی ، عصاره الکلی و یا پودرسیر انجام پذیرفته نشان داده است کهس یر از طریق فعال کردن نیتریک اکساید سنتتاز باعث افزایش تولید نیتریک اکساید و در نتیجه پایین آمدن فشار خون می گردد . این نتایج توسط در انسان نیز تایید گردیده است .

اثر سیر در کاهش کلسترول و تری گلیسیرید احتمالا از طریق مهار آنزیم های کلیدی سنتز کلسترول و سایدهای چرب مانندهیدروسکی متیل گلوتاریل کوآنزیم A و استیل کوآکربوکسیلاز ظاهر می شود .

سیر همچنین باعث تنظیم فسفولیپیدهای پلاسما و دیواره سلولی شده و موجب کاهش میزان LDL و VLDL و افزایش میزان HDL می گردد .

سیر با افزایش فعالیت فیبرینولیتیکی ،‌افزایش زمان انعقاد و وقفه تجمع پلاکتی از ایجاد لخته جلوگیری می نماید.

نتیجه یک آزمایش روی قرص گارلت در ایران

سیر از دیر باز ماده ای شناخته شده جهت کاهش فشار خون و سطح چربیهای پلاسما بوده است. از طرف دیگر اثرات احتمالی این ماده در حضور رژیمهای پرچربی مدنظر محققین بوده است. قرص “گارلت” ساخت شرکت داروسازی کوثر ایران از جمله فراورده های “سیری” است که به طور معمول به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد. هدف این بررسی اثرات قرص “گارلت” بر سطح سرمی چربیها، تجمع رگه های چربی در دیواره آئورت و نفوذ پذیری آئورت همراه با رژیم چربی است.
28 خرگوش سفید به سه گروه تقسیم شدند که هر سه گروه رژیم غذایی یک درصد کلسترول به مدت 30 روز داشتند. علاوه بر رژیم غذایی پرچربی حیوانات گروه 1 روزانه هر کدام یک عدد و گروه 2 هر کدام روزانه 2 عدد قرص “گارلت” پودر شده و مخلوط با آب به صورت خوراکی دریافت می کردند. گروه 3 علاوه بر رژیم پرچربی صرفا آب مقطر دریافت کرد. پس از پایان آزمایش سطح لیپیدهای لیپوپروتئینهای سرم، الکترولیت های سرم (سدیم، پتاسیم و کلسیم)، نسبت کلسترول بهHDL و نسبتLDL بهHDL اندازه گیری شد. همچنین نفوذ پذیری آئورت تعیین و آئورت حیوانات مورد ارزیابی پاتولوژی قرار گرفت.
هر چند سطح چربیها و الکترولیتهای سرم در هر گروه در پایان آزمایش نسبت به قبل تفاوت معناداری داشت (P<0.05) اما با دوز مورد آزمایش “قرص گارلت” هیچ تفاوت معنی داری در بین گروهها در پایان آزمایش مشاهده نشد. نفوذپذیری و تجمع رگه های چربی در آئورت و همچنین فشار خون در گروهها تفاوت معناداری نداشت.
با توجه به نتایج تحقیقات گذشته که نشان می دهد رژیم پرکلسترول (2 درصد) همراه با 5 درصد پودر سیر در حیوانات کاهش کلسترول را به همراه داشته است. همچنین فرآورده های “سیری” در افرادی که سطح کلسترول آنها بالا بوده است اثری بر چربیهای پلاسما نداشته است. لذا توصیه می شود که دوز موثر دریافتی مورد نیاز در افراد دارای رژیمهای پرچربی باید توسط کارخانجات بررسی مجدد شود

منابع :

ترجمه از سایت : ساینس دیلی

سایت نمناک

persianlab.com

بیتوته

zjrms.ir/files/site1/pages/for_web/4__taji.pdf

مجله دانشکده پزشکی اصفهان : تابستان 1381 , دوره  20 , شماره  66 ; از صفحه 6 تا صفحه 14

[تعداد: 1   میانگین:  5/5]
به اشتراک بگذارید