بسته بندی های مواد غذایی

مواد سمی شیمیایی در بسته بندی های مواد غذایی

بله، متاسفانه هنوز هم در کاغذهای بسته بندی مواد غذایی، مواد شیمیایی وجود دارد! دفعه بعد که شما یک چیزبرگر را از رستوران نزدکیتان سفارش می دهید شاید بخواهید این موضوع را در نظر بگیرید که کاغذ پیچیده شده دور آن می تواند برای شما مضر باشد. دلیلش این است که بر اساس تحقیقات جدید، این کاغذهای بسته بندی  مواد غذایی ،معمولا حاوی مواد سمی شیمیایی perfluorinated (PFCs) و یا polyfluoroalkyl و perfluoroalkyl (PFASs) هستند. دانشمندان این مواد شیمیایی را به سرطان، اختلالات رشد، ضعف سیستم ایمنی بدن و دیگر مسائل مربوط به سلامت افراد مرتبط دانسته اند. با توجه به مقاله ای که روز چهارشنبه یکم فوریه 2017 در مجله علوم و تکنولوژی محیط زیست منتشر شده است، آزمایش های اخیر انجام شده بر روی 400 ظرف مواد خوردنی و آشامیدنی از 27 فست فود زنجیره ای در سراسر کشورمورد بررسی مشخص کرده است که در حدود 40 درصد از نمونه ها سطح قابل ملاحظه ای از فلورین- که از نظر دانشمندان یک شاخص نشان دهنده PFASs یا PFCs است- وجود داشته است. (فلورین در بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد تا در برابر لکه های چربی ناخوشایند مقاوم باشد.)
برخی از انواع بسته بندی که در تست های انجام شده مورد بررسی قرار گرفت از سطوح بالاتری از فلورین دارا بودند که توسط گروهی از دانشمندان تعیین شده از سوی فدرال و ایالت و همچنین گروه های غیر انتفاعی و سازمان های علمی و آکادمیک تایید شدند. در پنجاه و شش درصد از بسته بندی های دسرها و نان های بررسی شده، سطح قابل ملاحظه ای از مواد شیمیایی وجود داشت، در حالی که این سطح در 38 درصد از بسته بندی های ساندویچ و برگرها و نیز 20 درصد از ظروف مقوایی دیده شد. اما در هیچ کدام از لیوان های کاغذی سطح قابل تشخیصی از فلورین مشاهده نشد.
این بررسی وجود مواد شیمیایی مستقیما بر روی مواد غذایی صورت نگرفت، اما تحقیقات قبلی نشان داده است که مواد شیمیایی موجود در بسته بندی های مواد غذایی می توانند از لفاف بسته بندی به مواد غذایی منتقل شوند. این مطالعه اشاره کرد که غذاهای داغ تر و چرب تر مانند بسیاری از خوراکی های موجود در اکثر رستوران ها و فست فود ها، اصلی ترین منابع دارای مواد شیمیایی منتقل شده از بسته بندی هایشان هستند.آزمایش کنندگان بسته بندی های مواد غذایی ارائه شده در فست فود های زنجیره ای از جمله برگر کینگ، مک دونالد، فست فود های ایتسگاه های مترو، پیتزا هات و استارباکس نشان داده اند این مکان ها و غذاهایشان در معرض خطر قرار گیری گسترده به مواد شیمیایی مضر هستند. دکتر Arlene Blum، مدیر اجرایی موسسه سیاست علم سبز و یکی از نویسندگان این مطالعه، به عنوان مثالی برای انتقال این مواد مضر به مواد غذایی به ذرت بو داده مایکروویوی اشاره کرد. بلوم به هافینگتون پست گفت “شما در حال بو دادن ذرت قرار گرفته در یک بسته حاوی مواد شیمیایی در لایه داخلی آن هستید، و سپس هنگامی که بسته ذرت گرم می شود و ذرت ها شروع به پرش به اطراف و شکوفه زدن میکنند، این موضوع قابل درک می شود که مواد شیمیایی به ذرت بو داده شما انتقال یابد.”
این مواد شیمیایی به بسته بندی های مواد غذایی محدود نیست. آنها همچنین در بسیاری از محصولات مصرفی مانند قابلمه و تابه های نچسب، فرش، لباس های کار و موارد دیگر استفاده می شوند تا در دفع خاک، روغن و یا آب سودمند باشند.
علاوه بر این، تحقیقات موجود در مورد میزان خطرناک بودن احتمالی این مواد نشان می دهد که آن ها تنها به  بسته بندی های مواد غذایی محدود نمی شوند. مواد شیمیایی در همه جا حاضر هستند به طوری که آنها حتی در آب مصرفی ما نیز دخیل هستند.
برخی از دانشمندان و محققان محیط زیست استدلال کرده اند که هیچ سطح امنی برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی وجود ندارد. بلوم گفت: “من فکر می کنم عمل محتاطانه این است که تا جای امکان از قرار گرفتن در معرض این مواد بکاهید چرا که تنها راه کاهش تعامل می باشد و نمی توان این موضوع را به طور کلی به میزان صفر رسانید.”

ترجمه از www.huffingtonpost.com

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید