نوشتار جامع مشکلات و درمانهای مربوط به مغز

قصد داریم به چند نوع از ادویه های مفید برای سلامت مغز اشاره کنیم. همراه ما باشید :

  • دارچین :یکی از ادویه های مفید برای سلامت مغز ، دارچین است. ماده ای شیمیایی در ادویه دارچین وجود دارد که پلاکهایی را که در بیماری آلزایمر دخیل هستند، کاهش می دهد. استفاده ازین ادویه، دقت و میزان تمرکز را بالا می برد، قند خون را کاهش می دهد، قوای جنسی را در مردان افزایش می دهد و از اشتها می کاهد.

  • زعفران : طبق تحقیقات انتشار یافته مشخص شده است که ادویه ی زعفران در درمان افسردگی نقش موثری دارد.

  • مریم گلی : طبق پژوهشهای انجام شده، این گیاه، دارای خاصیت افزایش حافظه برای مغز است.

  • ریحان : این گیاه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است، جریان خون به مغز و قلب را تسهیل و از بیماری آلزایمر پیشگیری می کند.

  • آویشن : یکی دیگر از ادویه های مفید برای سلامت مغز ، آویشن است. مصرف این ادویه، میزان اسید چرب لازم برای بهبود کارایی مغز را افزایش می دهد.

  • پونه کوهی : قدرت درمانی آنتی اکسیدانی پونه ی خشک 46 برابر سیب و 56 برابر توت فرنگی است و منجر به حفظ سلولهای مغزی می شود.

  • سیر : روند خون رسانی به مغز را بهبود می بخشد و سلولهای سرطانی در مغز را از بین می برد.

  • زنجبیل : قدرت مغز را افزایش می دهد. ادویه ی زنجبیل، در درمان بیماری پارکینسون و سردردهای میگرنی، موثر واقع می شود.

 

  • رزماری : افت قدرت شناختی در مبتلایان به دمانس ( زوال عقل)  را کاهش می دهد.

شکر چه تاثیری روی مغز ما می گذارد؟

همه ما می دانیم که شکر چه بر سر اندازه دور کمر ما می آورد و موجب چاقی می شود و خبری که اصلاً خوشایند نیست این است که مطالعات جدید نشان می دهند شکر بر روی عملکرد مغز ما هم تاثیر می گذارد. این طور که مشخص شده است به نظر می آید شکر آنقدر ها هم شیرین و دلنشین نیست. علاوه بر این که باعث چاقی و دیابت می شود، خوردن یک رژیم غذایی اشباع شده از شکر به بسیاری از عملکرد های غیر طبیعی مغز از جمله حافظه ضعیف و اختلال در فعالیت های شناختی مرتبط می شود. در اینجا مواردی که شما برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه شکر نیاز دارید بدانید آورده شده است.
همه انواع شکرها مضر نیستند.
بدن ما بسیاری از مواد غذایی را به شکر تبدیل می نماید. شکر خوب یا همان گلوکز، از کربوهیدرات هایی مانند نان و پاستا می آید. این شکر، سوخت و ساز سلول ها که سلول های مغزی هم شامل آن ها می شوند را در بدن ما فراهم می کند.

قند نوع دوم فروکتوز است. هنگامی که توسط خوردن میوه ها و سبزیجات به بدن می رسد، فروکتوز یک قند بی ضرر حساب می شود. اما زمانی که فروکتوز در مواد غذایی مانند نوشابه، عسل، و تقریبا هر غذای فرآوری شده دیگر مانند چاشنی ها، سس های سالاد، و مواد غذایی با ارزش غذایی پایین قرار گیرد، می تواند برای سلامتی ما مضر باشد.

شکر

قند و شکر اعتیاد آور هستند.
تنها یک لقمه از شکر برای تحریک مغز به ترشح دوپامین کافی می باشد. دوپامین یک ماده شیمیایی طبیعی در مغز است که در ایجاد هوس ها و انگیزه های ما ایفای نقش می کند. همچنین این مواد شیمیایی باعث می شود افراد الکلی و معتادان به مواد مخدر به طور مداوم به دنبال مصرف دوباره باشند. در مطالعه ای از USC، شرکت کنندگانی که از غذاهای درست شده با فروکتوز خوردند در مقایسه با افرادی که غذاهای دارای گلوکز را تجربه کردند، بیشتر دچار گرسنگی و هوس خوردن دوباره می شدند.

قند و شکر باعث پیری پوست می شوند.
ما نمی توانیم فقط آفتاب را به عنوان تنها عامل پیری پوست مقصر بدانیم. مصرف زیاد قند و شکر کلاژن و الاستین پوست ما را تجزیه می کنند و این باعث می شود سلول ها نتوانند خود را ترمیم نمایند. قسمت بدتر این موضوع این است که هنگامی که چین و چروک زودرس تشکیل شدند هیچ راهی برای درمان آسیب های به وجود آمده نیست. تنها راه پیش گیری از ادامه این روند, ثابت نگه داشتن مصرف قند در حداقل مقدار و یا به طور کلی مصرف نکردن آن می باشد.

مصرف قند و شکر باعث می شود سنسورهای بدن ما نسبت به هشدار به پرخوری بی تفاوت شوند. این یک واقعیت پذیرفتنی است که رژیم غذایی سرشار از قند بالا باعث چاقی ما می شود. اما تنها به تازگی است که محققان متوجه شده اند مصرف قند و شکر به طور مزمن و مداوم می تواند سیستم اکسی توسین ضد اشتهایی مغز را بی تفاوت کند. سنسوری که مانع از پرخوری می شود. هنگامی که مغز ما هورمونهایی را به عنوان سیگنال سیری آزاد نکند، اشنیاق ما به ادامه خوردن متوقف نمی شود.

شکر عامل BDNF ما را کاهش می دهد. مغز ما از عامل نوروتروفیک (BDNF) برای یادگیری و تشکیل خاطرات جدید کمک می گیرد. هنگامی که سطح BDNF در مغز ما کم است، ما در انجام کارهایمان گیر می کنیم و قادر به یادگیری چیزهای جدید نیستیم. قدرت حافظه ما نیز کاهش می یابد. در برخی از تحقیقات کشف شده است که بین پایین بودن سطح BDNF و آلزایمر، افسردگی و زوال عقل ارتباطاتی بر قرار است.
ترک مصرف قند یک امر شدنی و غیر محال است!
حذف کردن کامل قند از رژیم غذایی مان می تواند باعث واکنش هایی مشابه واکنش های بدن به ترک واد مخدر مانند دندان قروچه، اضطراب، رعشه و لرزش سر شود. پس مهم ترین و اولین راه خلاصی از شر وابستگی به قند و شکر ایجاد یک تغییر قابل ملاحظه در رژیم غذایی است.

رابطه شکل مغز و شخصیت

شخصیت شما به شکل واقعی مغز شما مربوط شده است. شکل مغز شما می تواند در مورد شخصیت شما اطلاعات بسیاری بدهد. همچنین می تواند از خطر مبتلا شدن شما به بیماری های روانی بگوید. طبق یافته های تحقیقات جدید, قشر مغز افراد عصبی ضخیم تر از کسانی است که نسبت به آن ها روشنفکرتر هستند. این مطالعه توسط یک تیم از محققان بین المللی انجام شده است و این هفته در ژورنال شناخت اجتماعی و محرک های اعصاب به انتشار رسیده است. این برای اولین بار است که به وضوح صفات شخصیتی به تفاوت در شکل مغز مرتبط می شود.
برای اولین بار، محققان ارتباط بین شکل مغز و پنج ویژگی شخصیتی اصلی را مورد بررسی قرار داده اند که شامل این دسته ها از گروه افراد می باشد: افراد با اختلالات عصبی, افراد سازش گر, برون گرایان, افراد وابسته به وجدان و کسانی که مشتاق کسب تجربیات جدید هستند. روانشناسان این صفات را درایجاد ابعاد بزرگ شخصیتی تاثیرگذار می دانند. برای این پژوهش 507 فرد جوان سالم داوطلب مورد بررسی مغزی قرار گرفتند. سپس محققان اسکن های مغزی را با تمرکز خاص بر روی قشر و پوسته مغز تجزیه و تحلیل کردند. قشر مغز خارجی ترین لایه مغز است که از ماده خاکستری مغز تشکیل شده است. آنها به دنبال اختلافات در ضخامت قشر مغز, میزان مساحت و تعداد پیچش های مغزی بودند. تجزیه و تحلیل این موارد, نشان دهنده یک ارتباط قوی بین سه اندازه های گرفته شده از قشر مغز (ضخامت, مساحت و پیچش ها) و صفات شخصیتی مختلف بود. دکتر Luca Passamonti عصب شناس دانشگاه کمبریج و نویسنده ارشد این مطالعه، به هافینگتون پست گفت “این یک الگوی روشن است که نشان می دهد ضخامت مغز به عنوان تابعی از ویژگی های شخصیتی متفاوت در افراد در مقایسه با پیچش ها و مساحت مغز در جهت مخالف عمل می کند.” بیشترین تفاوت در بین افراد عصبی و روشنفکران مشاهده شد. افراد عصبی در عین داشتن قشر مغزی ضخیم تر, مساحت و پیچش های مغزی کمتری داشتند. در طرف دیگر این طیف، گروه کسانی که مشتاق کسب تجربیات جدید بوده اند, قشر نازک تر همراه با افزایش در مساحت سطح و پیچش های مغزی داشته اند.

شکل مغز

محققان توضیح می دهند که پیچش های مغز یک راه حل تکاملی برای جا دادن یک مغز بزرگ در یک جمجمه کوچک است. به طور کلی روان افراد با بیماری های روانی مانند اضطراب و افسردگی همراه شده است و این در حالی است که داشتن روحیه پذیرفتن تجربیات, به وضوح با خلاقیت، کنجکاوی فکری و رفاه مرتبط است. دکتر Nicola Toschi در بیانیه ای می گوید: ما به طور مستمر با تجارب و محیط زیست اطرافمان شکل میگیرم، اما این واقعیت که ما تفاوت های آشکاری در ساختار مغز می بینیم -که این تفاوت ها در ارتباط با صفات شخصیتی مختلف افراد است- بیان گر این می باشد که به طور قطع یک عنصر ژنتیک در این موضوع دخیل خواهد بود. همچنین اختلافات در صفات شخصیتی می تواند در اوایل زمان رشد و افزایش سن (برای مثال در کودکان نو پا و یا نوزادان) دیده شود.
درک سلامت مغز و به طور خاص تر درک چگونگی ارتباط بین تنوع صفات شخصیتی و اندازه گیری های ساختار مغزی از جمله ضخامت، مساحت و پیچش ها, می تواند به ما در ایجاد و توسعه مدل بهتری از بیماری های مغزی و در ادامه آن به بهبود و درمان بیماری ها کمک کند. البته این موضوع هنوز روشن نشده است که آیا ویژگی های شخصیتی تعیین کننده شکل مغز هستند و یا بالعکس. همچنین مورد دیگری که پاسخی برای آن تا به امروز یافت نشده این است که چگونه این تفاوت های مغزی می توانند عامل بیماری های روانی شوند. ما نمی دانیم که آنچه بدست آورده ایم توسط ژن ها، محیط زیست و یا هر دو ایجاد می شوند. اما آنچه که برای ما روشن است این است که به احتمال زیاد تعامل پیچیده بین زمینه ژنتیکی و عوامل زیست محیطی منفی از عوامل خطر برای بسیاری از اختلالات عصبی هستند.

اگر نگران سلامت مغزتان هستید، ۶ عادت غلط را کنار بگذارید!

به نقل ازsteptohealthاگرچه بیماری های شناختی با عوامل ژنتیک و سن ارتباط دارندف برخی از شیوه های غلط زندگی که هر روز هم تکرار می شوند، نیز می توانند بر نرون ها و بافت های مغزی آسیب رسانده و بر وقوع این بیماری ها تاثیر بگذارند:

مصرف بیش از حد مواد قندی: مصرف بیش از حد شکر تصفیه شده با ابتلا به بیماری های متابولیک و مغزی ارتباط نزدیک دارد. قند در بسیاری از غذاها و رژیم های ما وجود دارد و تولید مواد شیمیایی مغز را کاهش می دهد و به مرور زمان بر عملکرد آن تاثیر منفی می گذارد. مصرف روزانه شکر تصفیه شده یکی از علل ابتلا به اضطراب، افسردگی و زوال عقل است.

توصیه: به جای مصرف شکرهای تصفیه شده، از عسل، شیر نارگیل، یا سایر گزینه های شیرین طبیعی استفاده کنید. برچسب های مواد غذایی را به دقت بررسی و گزینه هایی را انتخاب کنید که شکر آنها در پایین ترین حد باشد.

اجتناب از صبحانه: مصرف روزانه یک وعده صبحانه سالم یکی از عادت های مهم برای حفظ سلامت مغز و جوان نگه داشتن آن است. حذف صبحانه یا گنجاندن مواد غذایی ناسالم در آن منجر به بیماری های مرتبط با سوخت و ساز بدن، کاهش حافظه و عدم ثبات ذهنی می شود. همچنین با توجه به کاهش سطح انرژی در طول روز، فعالیت نورون های مغزی کاهش می یابد.

توصیه: صبحانه هفتگی خود را برنامه ریزی کنید و اطمینان حاصل کنید که صبحانه شما شامل ویتامین ها، مواد معدنی، فیبرهای گیاهی، پروتئین، اسیدهای چرب امگا۳، آنتی اکسیدان ها و … است.

سیگار کشیدن: سموم موجود در سیگار اندام های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. این مواد سمی باعث سرعت بخشیدن به روند پیری مغز شده و علت مهمی برای ابتلا به اختلال در عملکرد شناختی است. ابتلا به دمانس و آلزایمر با سیگار ارتباط نزدیک دارد.

توصیه: در اسرع وقت سیگار کشیدن را متوقف کنید و عادات سالم را جایگزین آن نمایید. از قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز اجتناب کنید.

پرهیز از نوشیدن آب کافی: عدم مصرف آب یکی از عواملی است که بر ضعف زودرس بافت مغز تاثیر می گذارد. از دست دادن آب بدن سطوح انرژی را کاهش می دهد و خلق و خو را پایین می آورد ضمن این که تمرکز را نیز سخت تر می کند. قسمت عمده مغز از آب تشکیل شده و این یعنی کاهش آب بدن با کاهش عملکردهای مغزی، و کاهش اکسیژن در سلول های مغز ارتباط دارد.

توصیه: روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. مصرف میوه ها و سبزیجات آب دار را زیاد کنید. چای و نوشیدنی های طبیعی دیگر را به همراه مصرف آب فراموش نکنید.

خواب ضعیف: خواب کم کیفیت، کارایی جسمی، ذهنی و عاطفی را کاهش می دهد و منجر به افزایش هورمون های استرس می شود. در نتیجه توانایی فرد برای حل مشکلات روزمره کاهش می یابد.

توصیه: حداقل در یک محیط آرام، ۸ ساعت خواب شبانه را تجربه کنید. قبل از رفتن به خواب تمام وسایل الکترونیکی را خاموش کنید. یک شام سبک ۲ تا ۳ ساعت قبل از رفتن به رختخواب بخورید.

قرار گرفتن در معرض محیط آلوده: قرار گرفتن طولانی مدت در آلودگی هوا، حتی اگر میزان آلودگی کم باشد به بروز بیماری های شناختی مغز و ایجاد تغییرات ساختمانی در آن منجر می شود. دانشمندان دریافتند کسانی که در مناطق آلوده زندگی می کنند،‌ مغزهای کوچک تری خواهند داشت میزان بروز سکته های مغزی در آنان، بیشتر از دیگران است.

توصیه: از قرار گرفتن در معرض محیط های آلوده جلوگیری کنید و در صورت این قرارگیری، اقدامات پیشگیرانه را به منظور به حداقل رساندن اثرات محیط آلوده انجام دهید. تنفس در هوای تازه و در محیط سبز را فراموش نکنید.

مصرف این 6 ماده غذایی در وعده صبحانه سلامت مغز را تضمین می کند

به نقل ازhealth به همه اینها اضافه کنید که مصرف صبحانه، کلید تقویت سلامت مغز و افزایش تمرکز محسوب می شود ضمن این که مهمترین گام برای بهبود سطح حافظه است. یک صبحانه خوب و کامل ترکیبی از کربوهیدرات های پیچیده و فیبر به همراه پروتئین است:

بادام: بادام منبع عالی از ویتامین ای است و ۳۷ درصد میزان توصیه شده جذب روزانه این ویتامین با خوردن ۲۳ عدد بادام تامین می شود. تحقیقاتی که در مجله همه گیری شناسی آمریکا منتشر شده نشان می دهد که جذب ویتامین ای به ممانعت از تحلیل شناختی مغز به ویژه در سالخوردگان کمک می کند. بادام همچنین ترکیب سالمی از پروتئینها، فیبرها و چربیهای سالم است که سطح قند خون را حفظ می کند و موجب می شود که فرد در طول روز متمرکز و با انرژی بماند.

سیب: سیبها سرشار از کوئرستین هستند، کوئرستین یک آنتی اکسیدان است که از سلولهای مغز محافظت می کند و براساس تحقیقات محققان دانشگاه کورنل، کوئرستین از سلولهای مغزی در مقابل حملات رادیکالهای آزاد حفاظت می کند. مصرف یک سیب در وعده صبحانه با پوست حائز اهمیت است چرا که حجم بالایی از کوئرستین سیب در پوست آن وجوددارد.

انگور: تحقیقات نشان می دهد که مصرف انگورهای مختلف سبز، قرمز و سیاه نقش مهمی در بهبود دفاع آنتی اکسیدانی ما دارد و سلامت مغز را ارتقا می دهد. در تحقیقات اولیه به نظر می رسید که انگورها به وسیله بی اثر کردن تنش اکسایشی و تورم به سلامت مغز کمک کرده و یا فعالیت برخی ژنهای خاص مرتبط با بیماریهای ناشی از کهولت سن مغز را هدف می گیرند.

دانه های کتان: این دانه ها سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ برای تقویت عملکرد مغز هستند. دانه های کتان و مصرف آنها همراه با گردو و دارچین خاصیت آنتی اکسیدانی آنها را چند برابر می کند. فراموش نکنید که آنتی اکسیدان ها به خلاص شدن بدن از رادیکال های آزاد که منجر به التهاب می شوند، کمک می کند.

نان کامل: مصرف نان های همراه با سبوس کامل و یا غلات در وعده صبحانه، منجر به بهبود سلامت قلب و بهبود جریان خون به مغز می شود. اینطور ثابت شده که این نان ها حاوی مقادیر بالاتر از مواد مغذی زیستی برای حفظ سلامت بدن هستند. علاوه بر این، مصرف این نان ها همراه با نارگیل منجر به افزایش عملکرد مغز می شود. تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط موجود در نارگیل خاصیت تقویت عملکرد مغز را دارند.

جو: جو دارای آهن، روی، پتاسیم و ویتامینهای بی و همچنین مواد مغذی است که به رشد مغز و عملکرد آن با ظرفیت کامل کمک می کند. فیبر موجود در جو به احساس سیری تا وعده بعدی کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد کودکانی که در وعده صبحانه غذای تهیه شده با جو می خورد ۲۰ درصد عملکرد بهتری در آزمونها دارند تا کودکانی که غلات شکردار می خورند. می توان این گزینه غذایی را با آجیل، دارچین و یا موز صرف کرد.

ورزش روزانه و خواص آن برای مغز

اگر برای شروع ورزش انگیزه می خواهید، شاید این یافته پژوهشی به شما کمک کند؛ آخرین بررسی ها نشان داده اند افرادی که فعالیت های ورزشی مداوم مانند دویدن یا شنا را به طور منظم انجام می دهند، کمتر از دیگران به مشکلات روانی مبتلا می شوند.

به نقل از  activebeat ورزش می تواند بیماری هایی را که به مغز انسان مربوط می شود تا حدی کاهش دهد. پژوهش های جدید نشان می دهند ورزش می تواند علائم مشکلاتی مانند میگرن و دوبینی را که منشا مغزی دارند تا حدی کاهش دهد. همین مطالعات نشان می دهند انجام ورزش هایی مانند بدمینتون و اسکی که هنگام انجام آنها مغز باید در کسری از ثانیه تصمیم بگیرد، می تواند روی عملکرد کلی مغز تاثیر مثبتی بگذارد. در حقیقت با محاسبه عکس العمل های بیشتر هنگام ورزش، مغز نیز به فعالیت و واکنش وادار می شود. فعالیت بیشتر مغز در نهایت ممکن است علائم بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون را نیز تا حدی کاهش دهد.

تقویت تفکر: به همان اندازه که حل جدول یا پازل به تولید سلول ‌های مغزی می ‌انجامد، انجام ورزش جدید در بزرگسالی نیز به نتایج مشابهی منتهی می ‌شود. نتایج مطالعات عصب شناسی تیز حاکی از آن است که یادگیری مهارت‌ های فیزیکی جدید در بزرگسالی، به افزایش حجم سلول‌ های خاکستری در بخش ‌های کنترل حرکتی مغز، ‍‌منتهی می ‌شود.

پیشگیری از افسردگی: نتایج جدیدترین تحقیقات نشان داده که ورزش یک دارو برای رفع افسردگی محسوب می شود. محققان این توضیح را داده اند که استرس و افسردگی منجر به تولید مواد مضر در خون و مغز می شود. با این حال پروتئین خاص به نام عضله اسکلتیPGC-۱α۱منجر به شکستن و از بین بردن ماده مضری می شود که توسط استرس تولید شده است. خبر خوب این است که این پروتئین محافظ در برابر استرس به طور طبیعی در طی ورزش کردن تولید می شود.

افزایش انرژی: محققان دانشگاه جورجیا اعلام کرده اند که سطوح متوسط ورزش در روز منجر به افزایش انرژی کلی بدن می شود و کاهش خستگی مفرط را به همراه دارد.

افزایش حافظه: انجام ورزش مداوم باعث افزایش حافظه و قدرت یادگیری می‌ شود. ورزش کردن تولید سلول ‌های هیپوکامپوس را که مسئول حافظه و یادگیری هستند افزایش می ‌دهد.

افزایش انعطاف پذیری در برابر تنش: تنها ۳۰ دقیقه ورزش روزانه تفاوت بزرگی را در وضعیت احساسی در مقابل استرس ایجاد می کند. فعالیت های ورزشی تاثیری مثبت بر افزایش دوپامین، سروتونین، نورآدرنالین و گابا آمینواسید دارد که خود سبب بیشتر آرامش بیشتر در افراد می گردد.

جلوگیری از تحلیل کارایی شناختی: این حقیقت دارد که هر چقدر سن بالا می ‌رود، مغز هم تحلیل می‌ رود و احتمال ابتلا به بیماری ‌هایی چون آلزایمر افزایش می ‌یابد. با وجود اینکه ورزش نمی تواند آلزایمر را درمان کند اما انجام آن می ‌تواند از تحلیل رفتن مغز جلوگیری کند. تحلیل کارایی شناختی معمولا بعد از ۴۵ سالگی اتفاق می ‌افتد. ورزش کردن به‌ خصوص بین سنین ۲۵ تا ۴۵ سال باعث افزایش مواد شیمیایی در مغز می ‌شود که از تحلیل رفتن هیپوکامپوس جلوگیری می ‌کند.

ترجمه از : huffingtonpost

huffingtonpost

منبع : ای هلث نیوز

بهداشت نیوز

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید