لیپوئیک اسید Lipoic acid

لیپوئیک اسید Lipoic acid

لیپوئیک اسید Lipoic acid با فرمول شیمیایی C۸H۱۴O۲S۲ یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۶۱۱۲ است. که جرم مولی آن ۲۰۶٫۳۳ g/mol می‌باشد. شکل ظاهری این ترکیب، بلورهای سوزنی زرد است. لیپوئیک اسید (LA)، همچنین با نام های دیگر از قبیل: (α-lipoic acid) و (ALA) و ( thioctic acid) شناخته می شود. این ماده برای متابولیسم هوازی ضروری است . همچنین از آن به عنوان یک مکمل غذایی (آنتی اکسیدان) در برخی از کشورها استفاده می شود در هر سلولی از بدن انسان وجود دارد و در تبدیل نمودن گلوکز به انرژی نقش مهمی دارد.

منابع غذایی که حاوی لیپوئیک اسید Lipoic acid می‌باشند عبارتند از گوشت قرمز، مخمر جو و اسفناج و کلم بروکلی و … است . همچنین می‌توان در مواردی که جنبه درمانی دارند از مکمل‌های لیپوئیک اسید Lipoic acid استفاده نمود. میزان LA موجود در مکمل‌ها بسیار بیشتر از LA موجود در مواد غذایی می‌باشد.

اسفناج و کلم بروکلی لیپوئیک اسید

لیپوئیک اسید Lipoic acid آنتی‌اکسیدان بسیار قوی و فعال بوده و با رادیکال‌های آزاد که برای بدن بسیار مضر می‌باشند، مبارزه می‌کند. بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها محلول در آب می‌باشند، بدین معنی که فقط در آب فعال هستند و برخی از آن‌ها محلول در چربی می‌باشند و فقط در بافت‌های چربی فعالیت می‌کنند، اما لیپوئیک اسید Lipoic acid محلول در هر دو محیط (آب و چربی) می‌باشد، لذا در تمام بافت‌ها و قسمت‌های بدن وجود داشته و قادر به فعالیت می‌باشد.

بسیاری از اثرات مثبت که از لیپوئیک اسید Lipoic acid می بینیم را در حقیقت مدیون خواص آنتی اکسیدانی آن هستیم به گونه ای که این اسید به راحتی می تواند با رادیکال های آزاد که در بدن شما رها بوده و منشاء اثرات نامطلوب می شوند مقابله کند. شواهد حاکی از آن است که این اسید همچنین می‌تواند سایر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بدن را که توسط رادیکال‌های آزاد از کار افتاده‌اند، احیا کرده تا آن‌ها مجدداً فعال شوند. فعالیت این آنتی‌اکسیدان در بدن به پاک‌سازی و سم‌زدایی از بدن کمک کرده و آن را سرعت می‌بخشد، از طرفی از سلول‌ها محافظت نموده و از تخریب بافت‌ها و اندام‌های بدن جلوگیری می‌کند. همچنین بدن را در برابر میکروب و آلودگی محافظت می‌نماید و در صورت ورود میکروب‌ها به بدن، با آن‌ها مبارزه می‌کند.

تحقیقات اخیر نشان داده است که رادیکال های آزاد به راحتی موفق به تخریب سلول های بدن می شوند و این تخریب نیز به صورت تشدید روند پیری و از دست رفتن طراوات جوانی و در مورد ورزشکاران نیز به صورت از دست رفتن حجم عضلانی دیده می شود.
همچنین برخی بیماری ها همانند آلزایمر و پارکینسون و روماتیسم مفصلی و حتی سرطان نیز بی ارتباط با مقوله رادیکال های آزاد نبوده است و اگر چه اصلی ترین عامل بروز این بیماری ها را نمی توان رادیکال های آزاد دانست ولی با این وجود از تاثیر این رادیکال ها در بروز و یا به عبارت بهتر در تشدید و یا در بروز زودرس این بیماری ها نیز نمی توان چشم پوشید.
بدن به طور طبیعی برای مقابله با این رادیکال های آزاد از آنتی اکسیدان هایی که در اختیار دارد بهره می گیرد ولی در برخی موارد به دلیل کمبود آنتی اکسیدان ها به طور کامل موفق به مهار اثر منفی رادیکال های آزاد نمی شود و در این شرایط خاص به خوبی می توان از مکمل هایی که برای همین منظور ساخته شده اند استفاده کرد.
البته مهار این رادیکال ها در مورد افراد عادی، برای بدن شاید امکان پذیر باشد ولی در شرایطی که همه روزه در شرایط دشوار و سخت تمرین می کنید و بدن را با تمرینات شدید و طاقت فرسا که گاه آه از نهاد فرد به هوا بلند می کند تمرین می دهید مسلما برای مقابله با شرایط منفی حاصل شده از چنین برنامه های تمرینی باید کمک های لازم به بدن را برسانید وگرنه خود بدن به تنهایی از پس تبعات منفی این چنین تمریناتی برنخواهد آمد.
در مورد مکمل های حاوی لیپوئیک اسید Lipoic acid از تجاری بازی که بگذریم باید اشاره کرد که این مکمل ها برای همه افراد مفید بوده و در این میان برای افرادی که از قند خون و از کلسترول خون بالا رنج می برند مفیدتر خواهد بود.

کارشناسان معتقدند این اسید همچنین می‌تواند از تجمع بیش از اندازه فلزات در بدن مانند آهن و مس جلوگیری کرده و سبب خروج آن‌ها از بدن شود و در نتیجه در کاهش مواد سرطان‌زا از بدن مؤثر می‌باشد.

مفید برای دیابتی‌ها
به گفته کارشناسان، از اسید آلفالیپوئیک برای کمک به درمان دیابت سال‌هاست که در اروپا استفاده می‌شود. این نوع اسید در پایین آوردن قند خون مؤثر بوده و با توجه به توانایی آن در مبارزه با رادیکال‌های آزاد، می‌تواند در کاهش درد، سوزش، خارش و بی‌حسی‌های ناشی از دیابت که بر اثر آسیب دیدن عصب‌های مربوطه رخ می‌دهد، بسیار مؤثر باشد.این اسید همچنین می‌تواند بر روی عصب‌های مرتبط با قلب که ممکن است بر اثر دیابت دچار آسیب شده باشند، تأثیر مثبتی داشته باشد.

تقویت مغز
لیپوئیک اسید Lipoic acid می‌تواند به راحتی وارد سلول‌های مغزی شود و اثر حفاظتی بر روی سلول‌های مغز و بافت عصبی آن دارد. بر همین اساس تحقیقاتی در مورد LA و نقش آن در درمان و یا پیشگیری از سکته و سایر آسیب‌های مغزی انجام شده است. تحقیقات نشان می‌دهند حیواناتی که آلفا لیپوئیک اسید را دریافت می‌کردند، کمتر دچار آسیب‌های مغزی می‌شدند و شانس زنده ماندن در آن‌ها 4 برابر بیشتر از حیواناتی بود که LA را دریافت نمی‌کردند.

بیماران مبتلا به ایدز
مکمل لیپوئیک اسید Lipoic acid در درمان ایدز می‌تواند مفید واقع شود. با تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه محققان دریافتند، LA می‌تواند رشد ویروس HIV را کند و یا متوقف سازد.

کاهش کلسترول بد خون (LDL)
طبق تحقیقات انجام شده، اسید آلفالیپوئیک می‌تواند از اکسیداسیون چربی بد خون (LDL) جلوگیری نماید. این اسید همچنین سبب افزایش میزان پروتئین‌های تنظیم کننده کلسترول خون می‌شود

هشدار کلی
به طور کلی می توان گفت هر ماده ای که به صورت سنتیک تهیه شده و یا از منابع طبیعی تهیه گردیده و در دزهای بالا وارد بدن شود ممکن است تبعات منفی و عوارض جانبی نیز در پی داشته باشد و این موضوع در مورد این محصول نیز صدق می کند ولی با این وجود می توان اطمینان داد که مصرف روزانه ۵۰ میلی گرم از آن کاملا عاری از عارضه خواهد بود.
آزمایشات بالینی

برای پی بردن به تبعات منفی احتمالی این ترکیب در بدن، آزمایشات بالینی به این شرح انجام شد که روزانه بین ۱۰۰ الی ۶۰۰ میلی گرم از این ترکیب به مدت سه هفته الی ۶ ماه به افراد منتخب داده شد و برخی از تبعات منفی ناشی از مصرف افراطی و طولانی مدت آلفا لیپوئیک اسید رخ نمود:

افت قند خون
دزهای بالای این ترکیب در برخی از افراد منجر به افت محسوس قند خون و بروز حالت های خوب آلودگی شد و صد البته این حالات با شوک انسولینی ناشی از مصرف دزهای بالای انسولین تفاوت های عمیق دارد و هرگز کشنده نخواهد بود.

مشکلات پوستی
در برخی موارد افرادی که از دزهای بالای این ترکیب استفاده کرده بودند حساسیت های پوستی را نیز گزارش کردند و به طور کلی عارضه ای غیر از این دو عارضه که این دو عارضه نیز در دزهای بالای دیده می شد و چندان عوارض مشکل سازی نبودند رویت نشد.

منابع :
ویکیپدیا

سایت بادی فول

 

فرزین جباری هیچگونه تائیدی بر تاثیرات مثبت این دارو ها و محصولات ندارد و این مطالب از سایت های خارجی ترجمه شده است. شرکت های سازنده پاسخگوی سوالات ما در مورد دوپینگ تست آن و عوارض بر روی بدن انسان نبوده اند و این مطالب فقط در جهت مطالعه و تحقیق می باشند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید