چغندر

قهوه خود را با یک لیوان لاته صورتی چغندر عوض کنید!

ترک کردن خوردن قهوه می تواند کار سختی باشد. چرا که لذت خاصی در نشستن در یکی از کافه های مورد علاقه تان و سفارش یک اسپرسو کف آلود با طراحی زیبای انجام شده روی کف آن است که در حالی که شما جرعه جرعه آن را میل می کنید با دقت مراقب این هستید تا هنر زیبا و چشم نواز روی آن را بهم نزنید و این لذت ویژه در چیز دیگری وجود ندارد. و البته فراموش نکنیم که یک فنجان قهوه در زمان استراحت میان روزی می تواند انرژی و انگیزه مضاعفی در ما ایجاد کند. اما، واقعیت این است که گاهی اوقات قهوه باعث یک استراحت فکری هم برای همه ما می شود. اما نگران نباشید! اینکه شما برای مدتی در حال ترک مصرف کافئین هستید به آن معنا نیست که شما باید لاته ارزشمند و عزیزاتان را کنار بگذارید. یک ویژگی خاص در لاته وجود دارد که می تواند روز شما را به یک روز شگرف آور و جادویی تبدیل کند! و اما خوشبختانه، دیگر این فقط اسپرسوها نیستند که لاته دارند.
لطفاً لاته صورتی من را بیاورید!
لاته صورتی؟! بله… صورتی! یک لاته بدون کافئین, چشم نواز و همیشه همراه و صورتی رنگ برای اولین بار در برنامه سلامتی پر رونقی در استرالیا اختراع شد و از آن پس به برنامه های سلامت در ایالات متحده هم ورود پیدا کرد. در حالی که در نگاه اول این معجون ممکن است هم رنگ شربت سینه به نظر برسد، اما شما می توانید مطمئن باشید که اسپرسو صورتی شما در واقع از آب چغندر تشکیل شده است.
چغندر برای سلامتی بسیار مفید است. رنگ قرمز پر طراوت آن اثباتی بر این موضوع است که چغندر سرشار از آنتی اکسیدان قوی می باشد. همچنین با توجه به محتوای اکسید نیتریک بالای چغندرها, آن ها به عنوان یک راه برای کاهش فشار خون شناخته شده اند. در واقع، نشان داده است که نوشیدن یک پیمانه از معجون چغندر می تواند فشار خون را به اندازه 10 میلی متر جیوه برای مدت بیست و چهار ساعت کاهش دهد. چغندر این کار را با شل کردن عروق خونی و در نتیجه بهبود جریان خون انجام می دهد. علاوه بر این ها، تصور می شود که چغندر کبد را قوت می بخشد که همین امر موجب کمک به کبد در سم زدایی و پاکسازی بدن می شود. به عنوان موارد دیگر می توان به پایین آورنده قند خون, انرژی بخشی، جلوگیری از التهابات، کمک به هضم راحتتر غذا، محافظت از پیری زود رس و تقویت قوای جنسی اشاره کرد.
این مزایای قابل توجه چغندر زمانی بیشترین و موثر ترین عملکرد خود را دارند که چغندر به صورت خام آب گیری شود.
در اینجا محتویات یک فنجان چغندر خام آورده شده است:
• 58 واحد کالری
• 13 گرم کربوهیدرات
• 2 گرم پروتئین
• تامین 15% ویتامین A
• تامین 2٪ کلسیم
• تامین 11٪ از ویتامین C
• تامین 6٪ آهن
همچنین، چغندر منبع خوبی از فولیک اسید، منگنز، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B-6، اسید پانتوتنیک، کولین، بتائین، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس و سلنیوم است.
نگران نباشید، همه این موارد گفته شده باعث نمی شوند تا لاته شما مزه ای مثل سوپ های روسی قدیمی بدهد. در حقیقت این معجون بسیار مقوی و شیرین نیز می باشد. خودتان در خانه با این دستور غذایی ساده و پایه ای یک معجون چغندر را امتحان کنید:
لاته صورتی چغندر
یک دوم قاشق چای خوری پودر چغندر (یا نصف آب یک چغندر کوچک)
یک پیمانه شیر غیر لبنی گرم شیرین نشده
یک قاشق غذاخوری عسل خام (اختیاری)
نصف قاشق چای خوری دارچین و یا زنجبیل
آب / پودر چغندر را با عسل و دارچین مخلوط کنید. به آرامی آن را به مقادیر کم در شیر گرم اضافه کنید و به هم بزنید. و حالا معجون سلامتیان را جرعه جرعه میل نمایید. نوش جان!

فواید دیگر

کاهش مشکلات قلبی
این سبزی حاوی خواص ضدالتهابی فوق العاده ای است و برای افرادی که از مشکلات قلبی رنج می برند مفید است.

مقابله با رادیکال های آزاد

چغندر علاوه بر اینکه مغز را در سلامت نگه می دارد باعث کاهش روند پیری سلول ها و بخصوص سلول های پوست و دیگر ارگان های بدن می شود. با نوشیدن آب چغندر به التیام سریع زخم ها و جراحات کمک کرده و از بروز زودهنگام چین و چروک پوستی پیشگیری خواهید کرد

چغندر حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند بتالائین ها و پولیفنول ها است که اثرات مضر رادیکال های آزاد را خنثی می کند. بالا بودن رادیکال های آزاد در بدن باعث پیری زودهنگام سلول ها و افزایش خطر بیماری هایی مانند سرطان می شوند.

مقابله با سرطان
آب چغندر با رشد سلول های بدخیم که عامل سرطان هستند مقابله می کند. نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد که آب چغندر باعث کاهش رشد تومورها بخصوص در پانکراس، سینه و پروستات می شود.

افزایش مقاومت بدن
ورزشکاران زیادی هستند که قبل از شروع مسابقه از این نوشیدنی استفاده می کنند. چون آب چغندر باعث افزایش قدرت ریوی می شود. نتایج بررسی ها نشان می دهند که چغندر قرمز باعث بهبود 16 درصدی راندمان ورزشکاران می شود. در نتیجه اگر اهل ورزش هستید از این نوشیدنی غافل نشوید.

بهبود گوارش
آب چغندر به هضم برخی مواد غذایی کمک کرده و حالت سنگین شدن معده را کاهش می دهد. این سبزی قرمز رنگ مفید همچنین برای افزایش اشتهای افرادی که دوره نقاهت بیماری را می گذرانند نیز مفید است.

بهبود عملکرد غده تیروئید
بروز گواتر به دلیل میزان کم ید بدن است. این مشکل با مصرف مواد غذایی حاوی ید مانند چغندر و همچنین سیر درمان یا بهتر کنترل می شود.

کاهش روند پیری
چغندر علاوه بر اینکه مغز را در سلامت نگه می دارد باعث کاهش روند پیری سلول ها و بخصوص سلول های پوست و دیگر ارگان های بدن می شود. با نوشیدن آب چغندر به التیام سریع زخم ها و جراحات کمک کرده و از بروز زودهنگام چین و چروک پوستی پیشگیری خواهید کرد.

مقابله با التهاب
چغندر حاوی ترکیبی به نام «بتائین» است که سلول ها را در برابر استرس و هر نوع تورمی مقاوم می کند. این ترکیب از اعضای بدن در برابر بیماری های محافظت کرده و اثرات بعد از عمل جراحی را کاهش می دهد.

درمان کم خونی
چغندر قرمز درمانی مناسب برای مقابله با کم خونی محسوب می شود. چون حاوی میزان زیادی اسیدفولیک و آهن است.

آب چغندر برای مقابله با احتباس آب در بدن

مصرف منظم و روزانه آب چغندر برای افرادی که از پرفشاری خون رنج می برند مفید است چون ترکیبات آن به کنترل فشارخون کمک می کند. در واقع نیترات موجود در چغندر قرمز باعث کنترل فشارخون در این افراد می شوند

آب چغندر برای افرادی که دچار ادم (ورم) می شوند و یا از احتباس آب در پاها رنج می برند مفید است. چون این گیاه مفید سرشار از پتاسیم و میزان اندکی سدیم است و این مسئله باعث دفع مازاد آب بدن از طریق ادرار می شود.

مفید برای این بیماری ها
افرادی که از بیماری هایی مانند نقرس، اسیداوریک بالا، کم ادراری یا اولیگوری و سنگ کلیه (به غیر از سنگ هایی که به دلیل مازاد اگزالات کلسیم تشکیل می شوند) مفید است. آب چغندر باعث افزایش حجم ادرار شده و مایعات و ترکیبات مضری مانند اوره یا اسیداوریک را دفع می کند.

تصفیه کننده خون
آب چغندر خواص تصفیه کنندگی دارد و باعث تحریک عملکرد کلیه ها، روده ها و کبد می شود. به این ترتیب به دفع سموم، مدفوع، ادرار و هر نوع ضایعات دیگری از بدن کمک می کند.

باعث لاغری می شود
چغندر حاوی کالری کمی بوده و احساس سیری ایجاد می کند. می توانید از آن به صورت رنده شده در سالادهایتان استفاده کنید. با این کار ساده فیبر زیادی دریافت می کنید که به رفع یبوست و همچنین کاهش وزن کمک زیادی می کند.

برای سلامت خانم های باردار و جنین
میزان بالای اسیدفولیک موجود در چغندر باعث رشد خوب جنین در هفته های اول بارداری می شود. این نوشیدنی برای مادر و جنین مفید است. البته توصیه می شود بعد از زایمان نیز خانم ها به مصرف چغندر ادامه دهند تا از انتقال برخی بیماری ها به نوزاد پیشگیری شود. به تدریج که نوزاد بزرگتر می شود بهتر است چغندر وارد برنامه غذایی وی شود تا کودک از برخی کمبودها دور مانده و سالمتر بماند.

ترجمه از

http://behdashtnews.ir

www.care2.com

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید