فیبر

چگونه فیبر منجر به از دست دادن وزن می شود؟

دو نوع “فیبر” وجود دارد، محلول و نامحلول.نوع محلول مانند یک اسفنج است: کلسترول و سموم اضافی را جذب می کند. نوع نامحلول مانند یک برس زبر است: دستگاه گوارش را پاک می کند و روده بزرگ را تمیز می نماید. هر دو نوع فیبر برای سلامتی بسیار مهم می باشند. اکثر مردم رژیم غذایی مناسب و متعادلی را متشکل از میوه ها، سبزیجات، دانه ها و غلات مصرف نمی کنند. با گذشت زمان، این امر منجر به ایجاد شدن تلی از غذاهای هضم نشده در روده ها و کولون می شود که در آن جا تخمیر می گردد، گندیده شده و به سم تبدیل می شود. این سموم به جریان خون نفوذ کرده و منجر به ضعف سلامت و بیماری های مزمن می گردند و می توانند در مقابل کاهش وزن شما مانع تراشی کنند.
فیبر” چگونه عمل می کند؟
1. “فیبر” و گرسنگی
هورمون cholecystokinin (CCK) هورمونی قدرتمند است که به تنظیم احساس سیری شما کمک می کند. خبر خوب این است که فیبر ها موجب افزایش تولید و فعالیت طولانی مدت هورمون CCK می شوند. خوردن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر علاوه بر این که مصرف کالری شما را کاهش می دهد به شما احساسی رضایت بخش می دهد. از آنجا که این ماده باعث افزایش فعالیت CCK می شود، شما برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنید و هوستان کاهش می یابد.
2. “فیبر” می تواند در کاهش وزن موثر باشد
یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند به کالری ناشی از پروتئین ها و چربی مربوط شود و به شما در کاهش وزن کمک کند. نتایج یک مطالعه که توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده انجام پذیرفت، نشان داد که با افزایش مصرف این ماده، کالری های کمتری جذب شدند. همچنین مشخص شد افرادی که در روز تا 36 گرم فیبر مصرف نمودند، در روز 130 کالری کمتر جذب کردند و این میزان پس از یک سال به بیش از 47،000 کالری رسید. از آنجا که هر پوند چربی برابر 3500 کالری است، هر زمانی که شما 3500 کالری کمتر از نیازتان مصرف کنید یک پوند از وزنتان را کم می کنید.
3. “فیبر” بزرگترین از بین برنده کالری است
غذاهای غنی از این ماده، غذاهایی حجیم اما کم انرژی هستند. به عنوان مثال، با اینکه وزن یک هلو پنج برابر بیش تر از یک بسته شکلات است اما یک بسته شکلات کالری بیش تری از یک هلو دارد و با خوردن بسته شکلات کمتر احساس سیری می کنید و وزن شما بیش تر می شود. هلو موجب می شود شما با دریافت کالری کمتر، بیش تر احساس پر بودن و سیری نمایید چرا که فیبر آن فضای بیش تری اشغال می کند و به شما احساس سیری طولانی تری می دهد.
4. “فیبر” و ثبات شیمیایی خون
این ماده به کاهش سرعت تبدیل کربوهیدرات به شکر کمک می کند. بنابراین غذاهایی با فیبر بسیار بالا می توانند به نرمال کردن سطح قند خون کمک نمایند. این ماده همچنین حساسیت به انسولین را افزایش می دهد (که همان اندازه گیری مربوط به چگونگی پاسخ سلول ها به انسولین و کاهش سطح گلوکز است). با خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا، در طول زمان بدن شما شروع به استفاده از گلوکز موجود در چربی های ذخیره شده می کند. به عبارت دیگر، بدن شما به یک ماشین طبیعی برای سوزاندن چربی تبدیل خواهد شد.

مصرف فیبر خود را افزایش دهید
• هر روز حداقل 2 فنجان میوه و 2½ فنجان سبزیجات میل کنید. میوه ها و سبزیجات سرشار از این ماده عبارتند از: لوبیا، کنگر فرنگی، سیب زمینی شیرین، گلابی، نخود سبز، انواع توت ها، آلو، انجیر و خرما، اسفناج، سیب و پرتقال.
• نان های سبوس دار و غلات و حبوبات (پخته شده و یا خشک) را جایگزین نان سفید تصفیه شده کنید. برنج قهوه ای به جای برنج سفید بخورید. بیش تر بلغور جو دوسر مصرف کنید. ذرت های ارگانیک بو داده استفاده نمایید.
• هنگام مصرف غذاهای فروشگاهی، برچسب اطلاعات آن ها را برای اطلاع از مقدار فیبر هر محصول بررسی کنید. 4-5 گرم فیبر در هر وعده در نظر بگیرید.
• 1/4 فنجان سبوس گندم را به مواد غذایی مانند غلات پخته شده، سس سیب و یا قرص گوشت اضافه نمایید.

ترجمه از :
www.care2.com

 

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید