غذاهای ضد التهاب

رژیم غذایی ضد التهاب و مزایای آن برای بدن

برای شما یک رژیم غذایی ضد التهاب تجویز شده است. اما این چه نوع رژیم غذایی محسوب می شود؟
به گزارش”تودی”، التهاب می تواند از منابع مختلفی ناشی شود. ابتدا، نگاهی به نقش سیستم ایمنی در سلامت انسان داریم: سیستم ایمنی از بدن در برابر مهاجمان خارجی که به نام آنتی‌ژن ها شناخته می شوند، محافظت می کند. این مهاجمان می توانند به عنوان گرده که آلرژی های شما را تحریک می کنند، باکتری های موجود در ناخن که موجب تورم و درد می شوند، یا غذایی که نسبت به آن حساس هستید و موجب کهیر و خارش می شود، شکل بگیرند.

واکنش به هر آنتی‌ژن از سیستم ایمنی بدن ما ناشی می شود که دقیقا وظیفه خود را انجام می دهد. سیستم ایمنی به ماده خارجی حمله می کند و شما را در یک حالت هموستاز (عادی) حفظ می کند. سیستم ایمنی با ترشح سیتوکین ها، که التهاب و واکنش به عفونت ها را موجب می شود، این کار را انجام می دهد. به عنوان مثال، تورم یکی از مکانیزم های بدن برای منزوی ساختن یک جراحت و حفظ سلول های دیگر در اطراف آن است.

بنابراین اساسا، در طول فرآیند التهاب، مکانیزم های دفاعی توسعه می یابند. جراحت بهبود می یابد و التهاب نیز در نهایت از بین می رود. ما همچنین دارای آنتی‌ژن هایی هستیم که داخل بدن ساکن هستند و به نام آنتی‌ژن های لکوسیت انسانی (HLA) شناخته می شوند. آنها دوست سیستم ایمنی بدن هستند و مورد حمله قرار نمی گیرند.

چه زمانی التهاب برای بدن بد محسوب می شود؟

گاهی اوقات، سیستم ایمنی بدن انسان عملکرد درستی ارائه نمی کند و واکنشی بیش از اندازه زیاد یا بیش از اندازه کم نشان می دهد، یا مواد بی ضرر را به عنوان تهدیدی مرگبار شناسایی می کند. در این مرحله، التهاب عادی بدن ما می تواند به یک نسخه سیستمیک یا مزمن تبدیل شود.

التهاب شکل می گیرد، حتی در شرایطی که الزاما نیازی به آن نبوده است، و ممکن است سیگنالی از بدن برای توقف دریافت نکند. نتیجه این شرایط ابتلا به بیماری مزمن است. این بیماری می تواند در مغز، شریان ها، دستگاه گوارش و مفاصل شکل بگیرد. بیماری های خودایمنی ممکن است زمانی که آنتی‌ژن های HLA به عنوان دشمن شناسایی می شوند و بدن حمله به بافت های خود را آغاز می کند، شکل بگیرند. شاید بر همین اساس است که افراد در وهله نخست به دنبال روشی برای از بین بردن التهاب، خلاص شدن از شر آن و پیشگیری از آن هستند.

ورود به رژیم غذایی ضد التهابی

پیش از آن که به یک جریان تبدیل شود، بسیاری از ما محصولات ضد التهابی را با داروهایی مانند اسید استیل سالیسیلیک (آسپرین) یکسان فرض می کردیم. این قبیل داروها با مسدود کردن مکانیزم های بدن که موجب التهاب می شوند، کار می کنند. مواد غذایی وجود دارند که می توانند اثری مشابه داشته باشند.

التهاب چگونه اندازه گیری می شود؟

آزمایش خون از طریق اندازه گیری پروتئین های فاز حاد در خون که توسط سیتوکین ها تحریک شده اند، به دنبال نشانگرهای التهابی می گردد. به عنوان مثال، پروتئین واکنشگر C (CRP)، سرعت رسوب (ESR) و ویسکوزیته پلاسما (PV) تست های رایج هستند. همگی آنها ممکن است وجود التهاب را نشان دهند. با این وجود، آنها این مساله را مشخص نمی کنند که به شرایط یا بیمای خاصی مبتلا هستید یا خیر.

چه چیزی بخوریم؟

به گفته بقراط، اجازه دهید غذا داروی شما باشد. بدون تردید، حق با او بوده است. نتایج مطالعات مختلف نشان داده اند که انتخاب های غذایی ما می توانند بر وضعیت التهاب تاثیرگذار باشند. از جمله مواد غذایی با بیشترین میزان فواید ضد التهابی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میوه ها و سبزیجات (به ویژه سبزیجات برگدار تیره)

مغزهای خوراکی

ریشه ها و گیاهان دارویی رنگارنگ (از جمله زنجبیل و زردچوبه)

اسیدهای چرب امگا-3 ( به عنوان مثال، در ماهی های چرب و دانه های چیا یافت می شوند)

چربی های سالم، از جمله روغن زیتون

غلات کامل با محتوای فیبر بالا

این قبیل مواد غذایی رشد باکتری های سالم در دستگاه گوارش را تحریک می کنند و اثر ضد التهابی دارند.

از چه چیزهای پرهیز کنیم؟

در مقابل، مواد غذایی نیز وجود دارند که می توانند به افزایش التهاب کمک کنند و از مصرف آنها باید پرهیز کرد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قند، که نتایج یک مطالعه نشان داده است مسیرهای التهابی را فعال می کند و ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.

مصرف گوشت قرمز، غلات پالایش شده و دریافت زیاد چربی های اشباع نشان داده اند که موجب التهاب می شوند.

گلوتن، زیرا مطالعات نشان داده اند هنگامی که افراد مبتلا به بیماری سلیاک (یک بیماری خودایمنی) یا افرادی مبتلا به حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی آن را مصرف می کنند می تواند اثر جانبی التهابی را موجب شود.

هفت مورد غذای پاییزی برای کاهش وزن و التهاب

به نقل از eatthis دنبال کردن رژیم غذایی اشتباه می تواند فرایند التهاب در بدن را ایجاد کند. غذاهای سرخ شده، قندها و آرد تصفیه شده، محصولات حیوانی حاوی آنتی بیوتیک و هورمون، شیرین کننده های مصنوعی، افزودنی های غذایی و … همگی در ایجاد التهاب در بدن نقش دارند. بنابراین اگر شما به طور مداوم از این آیتم های غذایی استفاده می کنید، ممکن است در معرض خطر التهاب مزمن قرار بگیرید. خطر دیگر این است که این رژیم باعث افزایش چربی شکمی، کاهش سطح پروبیوتیک های برای داشتن روده سالم، افزایش وزن، درد مفاصل، نفخ و خستگی می شود.

در اینجا بهترین مواد غذایی ضد التهابی که باعث کاهش وزن شما می شوند، بیشتر معرفی شده اند.

زنجبیل: زنجبیل حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی ضد التهاب، ضد باکتری و ضد بیماری است. ترکیبات موجود در زنجبیل باعث مسدود شدن چندین ژن و آنزیم در بدن می شود که در ترویج التهاب نقش دارند.

چای سبز: حاوی ترکیباتی به نام اپیگالوکتشین گالات است و یک اکسیر ضد التهابی قوی نسبت به چای سیاه و سفید شناخته می شود. خواص ضد التهابی چای سبز منجر به جلوگیری از رشد و توسعه تومورهای پوست می شود.

ماهی قزل آلا: چربی های سالم موجود در این ماهی به عنوان اسیدهای چرب امگا۳ از طریق افزایش آدیپونکتین، هورمونی که توانایی ماهیچه ها را به استفاده از کربوهیدرات برای تولید انرژی زیاد می کند، باعث افزایش سوخت و ساز بدن و از بین بردن چربی ها و در نهایت کاهش شاخص های التهاب می شوند.

فلفل قرمز: در میان سه رنگ فلفل، نوع قرمز آن حاوی بالاترین میزان ویتامین ث همراه با بیوفلاونوئیدهایی مانند بتاکاروتن، کوئرستین و لوتئولین است. لوتئولین موجود در فلفل قرمز باعث خنثی کردن رادیکال های آزاد و کاهش التهاب می شود. بتاکاروتن ها نیز ترکیبات محلول در چربی هستند که باعث کاهش طیف گسترده ای از سرطان ها، کاهش خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آسم و آرتریت روماتوئید می شوند.

زردچوبه: کورکومین موجود در زردچوبه یک ترکیب فعال شامل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و مطالعات نشان داده که مستقیما مانع فعال شدن مسیرهای التهابی از طریق خاموش کردن دو آنزیم التهابی مهم در بدن می شود یعنی آنزیم هایCOX-۲وLOX-۵و به همین دلیل است که کورکومین طیف وسیعی از اثرات سودمند را در بدن دارد از جمله جلوگیری از زوال شناختی، آسیب کبدی، بیماری های قلبی و التهاب مفاصل.

چغندر: علاوه بر این که منبع بسیاری از مواد شیمیایی گیاهی از جمله اسید اسکوربیک، کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و … است، یک منبع منحصر به فرد رنگدانه ای به نام بتالائین است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی و ضد التهابی فعالیت می کند. بتالائین نه تنها یک ماده مغذی است که با التهاب مقابله می کند، برای افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش مقاومت به انسولین، افزایش خلق و خوی، و … نیز مفید است.

کلم بروکلی: منبع غنی از گلوکوزینولات است که به جلوگیری از التهاب ناخواسته کمک می کند. کلم بروکلی همچنین سرشار از ویتامین کا است و به تنظیم پاسخ های التهابی در بدن کمک میکند.

منبع :

http://www.fartaknews.ir/

سلامت نیوز

[تعداد: 1   میانگین:  4/5]
به اشتراک بگذارید