نیش کنه

استفاده از نیش کنه در درمان بیماری های قلبی

محققان دانشگاه آکسفورد در تحقیقات خود مزایای حیرت‌انگیزی از بزاق کنه را کشف کردند.

به گزارش گیزمگ، عموما تصور می‌شود که نیش کنه‌ ها سبب انتشار بیماری‌ها می‌شود اما به تازگی محققان دانشگاه آکسفورد دریافتند که بزاق این جانور موذی می‌تواند برای درمان کشنده‌ ترین بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده شود. یکی از بیماری‌های قلبی که اکثرا جوانان به آن مبتلا می‌شوند “میوکاردیت”(Myocarditis)نام دارد که به معنی التهاب عضلات قلب است.

این بیماری ممکن است بدون علامت باشد یا موجب درد قفسه سینه، نارسایی قلبی، تب، تپش قلب، خستگی و حتی مرگ ناگهانی شود. عامل زمینه یا علایم آن با داروهایی مانند دیگوکسین، بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، مدر و استراحت درمان می‌شود. عامل میوکاردیت اغلب عوامل عفونی به خصوص ویروس‌هایی مانند پارواویروس B19، آدنوویروس، کوکساکی ویروس و ویروس ایدز؛ علل باکتریایی مانند بروسلا، هموفیلوس آنفلوانزا، کورینه باکتریوم دیفتریا و گونوکوکوس، علل قارچی، انگل‌ها مانند آسکاریس از سایر علل میوکاردیت هستند. میوکاردیت همچنین می‌تواند عارضه برخی داروها مانند کلوزاپین، الکل، آنتراسیکلین‌ها مانند دانوروبیسین یا سموم باشد.

در این بیماری قلب ماده‌ای شیمیایی موسوم به “کموکین”(chemokine) ترشح می‌کند که سلول‌های ملتهب‌کننده را به دور خود جمع می‌کند و سبب التهاب شدید  می‌شود. حدود 30 درصد بیماران مبتلا به میوکاردیت ممکن است به خاطر نارسایی قلبی دچار مشکلات جدی شوند. یک پروتئین به نام “اواسینس”( evasins) در بزاق کنه وجود دارد که می‌تواند برای درمان این بیماری به کار گرفته شود.

در آزمایش‌های انجام گرفته با این پروتئین مشخص شد که اواسینس می‌تواند به خوبی اثرات ماده شیمیایی کموکین را خنثی کند. پروفسور “شومو باتاچاریا”( Shoumo Bhattachary ) محقق ارشد این پروژه گفت: با استفاده از این روش ما امیدواریم بتوانیم یک روند درمانی موثر برای بیماران مبتلا به این بیماری طراحی کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از این پروتئین بتوان برای بسیاری از بیماری‌های دیگر که در آنها نیز نقش التهاب در پیشرفت بیماری پررنگ است، روند درمانی موثرتری طراحی کرد. بیماری‌هایی نظیر آرتریت(التهاب مفاصل)، پانکراتیت(التهاب لوزالمعده)، حمله قلبی و سکته مغزی از جمله این موارد هستند.

منبع :ساعت ۲۴

[تعداد: 1   میانگین:  3/5]
به اشتراک بگذارید