تولید داروی ضد پیری برای نخستین بار در ایران

به گزارش ایرنا، نورالدین بختیاری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد سنندج برای نخستین بار در کشور موفق به تولید داروی ضد پیری سلول ها با استفاده از عصاره پوست سیب شد.
ایشان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای نخستین بار با جدایی ناخالصی ها و ترکیب گیاهان اورسولیک اسید”Ursolic acid”در کشور که فعالیت “Anti-Aging“ضد پیری دارند موفق شدم از پوست سیب به عنوان ماده اولیه، ماده دارویی تولید کنم که از آن برای پیشگیری از پیری سلول ها استفاده می شود.این محصول تولیدی به شماره 83542 در سازمان ثبت اختراعات و اکتشافات کشور با نام اختصاری ‘تاو’ ثبت شده و مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو FDA را دریافت کرده است.

وی اشاره کرد این ماده اولیه در پروسه های آزمایشگاهی به دو شکل قرص و کرم تولید می شود.در مورد خاصیتهای متفاوت این دو شکل دارو اظهار کرد:قرص های مکمل غذایی و دارویی برای بیماری های دوران پیری از جمله بیماران مبتلا به فشار خون، دیابت، آلزایمر و سرطان استفاده و کرم های آن با خواص سلامت پوست برای تحریک سلول های مرده پوست و جلوگیری از سرطان پوست به کار گرفته می شود.وی افزود برای تولید انبوه این داروی ضد پیری نیازمند همکاری و همراهی بیشتر مسئولان استان کردستان و به ویژه سازمان  غذا و دارو است.

اورسولیک اسید”Ursolic acid” یک تریترپنوئید پنتاسایکلیک است که در پوست سیب یافت می شود.همچنین مقادیر زیاد این ماده،از سال 1920 به صورت گسترده در پوست گیاهان و ادویه جاتی مانند رزماری و آویشن پیدا شد. [1] این ماده قادر است حجم توده ی عضلانی را افزایش و توده ی چربی را کاهش دهد هر چند این احتمال می رود که اثرات ضد باروری نیز داشته باشد.[2]

علاوه بر این اورسولیک اسید قندخون، کلسترول و تری گلیسیرید را نیز کاهش می دهد.دانشمندان کشف کرده اند که اثرات آنابولیکی این اسید مربوط می شود به توانایی اش در تنظیم 2 هورمون کلیدی در عضله سازی یعنی انسولین و 1-IFGکه هر دو به گیرنده های سلول عضلانی می چسبند و منجر به واکنش های شاخه ای می شوند که مربوط به ارتقای رشد عضله و متوقف شدن آتروفی می شود. این جریانات با اسید اورسولیک بیشتر می شوند که می تواند به همان گیرنده ها بچسبد.

اورسولیک اسید
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید