بهترین نان از نظر طب سنتی

بهترین نان از منظر طب سنتی چیست؟

از دیدگاه طب سنتی، نان هایی که با مغز انواع تخمه‌ها و سبزی‌ها و یا دانه‌های روغنی ترکیب و یا با شیر و روغن و شیرهٔ میوه‌ها تهیه شده باشند، بهترین نانها برای تغذیه محسوب می‌شوند. ویژگی‌ها و دلایل این مزیت و برتری را در ادامه بخوانید.

در منابع طب ایرانی آمده است که اگر آرد را با شیر و روغن مخلوط و ترجیحا از شیره، شکر، دوشاب و زرده تخم‌ مرغ هم در آن استفاده کنند، نانی مطلوب‌ و مغذی به دست می‌آید به نان شیرمال معروف است. این نان اگر با همین ترکیبات در نانوایی‌ها تهیه و با کیفیت خوبی طبخ شود، می تواند جایگزین نانهای صبحانه شود.

نان خرما یکی دیگر از نان هایی است که در نانوایی‌های سنتی پخته می‌شود. در لابلای خمیرش، خرما می‌گذارند و هم‌زمان با پخت خمیر، خرما هم پخته می‌شود. از نظر متخصصان طب ایرانی، خوردن چنین نانهایی مشکل خاصی ندارد اما چون رطوبت خرما وارد خمیر می‌شود و نان را خمیری‌شکل و دیرهضم می کند، زیاده‌روی در خوردن آن مطلوب نیست، مگر اینکه نانهای خرما در فرآیند پخت کاملا خشک شده باشد.

نانهایی که از شیره میوه هایی چون انگور، خرما یا شیره انجیر تهیه شده باشند ارزش تغذیه ای بیشتری دارند و اغلب نانهای محلی که به واسطه افزودن دانه هایی چون کنجد، رازیانه، زنیان، بادیان، سیاه دانه و زیره مزه دار می شوند نه تنها این ماده غذایی را مقوی و طعم دار می کنند بلکه مصرف‌کننده را از عوارض گوارشی و کبدی اغلب نانهایی که با آرد سفید بدون سبوس تهیه می شوند نیز دور نگاه می‌دارند.

بر این اساس پیشنهاد می شود همچون گذشته، در نانهای شیرین به جای شکر از شیره میوه ها، و در خمیر نان علاوه بر کنجد از سایر دانه های روغنی استفاده شود. همچنین توصیه شده که قبل از مصرف چنین نانهایی، اجازه دهید نان کمی خنک شود و بعد آن را میل کنید؛ چون از دیدگاه طب سنتی، نانهای گرم و تازه از تنور درآمده، دیرهضم هستند و سبب افزایش تشنگی می‌شوند.

منبع : ساعت ۲۴

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید