با خیار خنک کننده و مفید به استقبال فصل گرما

کمتر ماده خوراکی وجود دارد که همچون میوه خیار خاصیت خنک‌کنندگی داشته باشد. این میوه کم کالری حاوی فوائد تغذیه‌ای بسیاری است. خیار منبع غنی از ترکیباتی چون فلاوونوئیدها، “لیگنان”‌ها و “تریترپن‌”ها است که همگی خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی دارند. همچنین پوست و دانه‌های این میوه از بیشترین میزان مواد مغذی برخوردار بوده و حاوی فیبر و بتاکاروتن است.
بتاکاروتن آنتی اکسیدانی است که به سطح ایمنی بدن، پوست، چشم و پیشگیری از سرطان کمک می‌کند. همچنین دانه‌های خیار منبع مهمی از مواد معدنی و کلسیم به حساب می‌آیند.  خیار به طور طبیعی حاوی میزان پایینی از کالری، کربوهیدرات‌ها، سدیم، چربی و کلسترول است. همچنین با مصرف این میوه میزانی از نیاز روزانه بدن به پتاسیم، فیبر خوراکی و ویتامین C، ویتامین X، منیزیم، منگنز برطرف می‌شود.
سایت لایوساینس در این مقاله به برخی از خواص مهم این میوه برای سلامتی اشاره کرده که به شرح زیر است:
رفع نیاز بدن به آب: ۹۵ درصد خیار از آب تشکیل شده و به همین دلیل مصرف آن به خصوص در فصل تابستان روش خوبی برای رفع نیاز بدن به آب است. همچنین ترکیب‌های ضد التهابی موجود در این میوه کمک می‌کند تا مواد زائد از بدن دفع شود و حساسیت پوستی کاهش پیدا کند.
پیشگیری از سرطان: این میوه دارای دو ترکیب ضد سرطانی لیگنان و “کوکوربیتاسین” است. در سال‌های اخیر شرکت‌های داروسازی توجه ویژه‌ای به ترکیب کوکوربیتاسین داشته و امیدوارند از آن برای ساخت داروهای جدید سرطان استفاده شود.
خواص خیار برای پوست: این میوه خاصیت خنک کنندگی دارد که استفاده از آن میزان التهاب، حساسیت و ورم را کاهش می‌دهد. همچنین می‌توان تکه‌های خیار را روی چشم‌ها قرار داده و از میزان پف صبحگاهی چشم‌ها بکاهیم. همچنین قرار دادن این میوه روی محل آفتاب سوختگی خاصیت تسکین کنندگی دارد.
حفظ سلامت استخوان: مصرف ویتامین K برای حفظ سلامت استخوان حائز اهمیت است و مصرف یک فنجان از این میوه ۱۹ درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می‌کند. نتایج یک بررسی نشان می‌دهد مصرف ویتامین K ممکن است میزان شکستگی استخوانی را کاهش داده و در کنار ویتامین D میزان تراکم استخوانی را افزایش می‌دهد.
خاصیت آنتی اکسیدانی: خوراکی‌های حاوی میزان بالایی از آنتی اکسیدان‌ها به بدن کمک می‌کند تا عملکرد مطلوب خود را داشته باشد و خیار یکی از آنها است. آنتی اکسیدان‌ها از بروز سرطان پیشگیری می‌کند.
سلامت قلب: مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی و چاقی مرتبط است و ترکیب پتاسیم موجود در خیار در این رابطه کمک کننده است.
کمک به هضم مواد غذایی: نتایج یک بررسی نشان می‌دهد این میوه به دلیل برخورداری از آب و فیبر در بهبود یبوست موثر است.
کاهش وزن: خیار به دلیل کم کالری بودن یکی از عناصر اصلی رژیم‌های غذایی به حساب می‌آید.
حفظ سلامت مغز و حافظه: خیار منبع غنی از ترکیب “فیستین” است که طبق مطالعات آزمایشگاهی به حفظ سلول‌های عصبی، تقویت قدرت حافظه و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک می‌کند.
منبع : ایسنا
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید