کرفس

با خواص کرفس آشنا شوید

کرفس یکی از سبزیجات پرخاصیت و سودمندی است که ارزش غذایی برگ،ساقه و تخم کرفس و خواص درمانی آنها، باعث شده که امروزه برای درمان بسیاری از بیماریها استفاده از آن توسط متخصصان تغذیه به بیماران توصیه شود. خواص این سبزی و فواید درمانی آن شامل خاصیت ضد التهابی، ضد نفخ، مسهل، مدر، مقوی، آرامبخش، ضد فشار خون و آنتی اکسیدان میباشد. در طب سنتی از خواص کرفس برای درمان بیماری هایی نظیر نقرس، برونشیت، آسم و اختلالات گوارشی استفاده میشده است. همچنین متخصصان طب سنتی، برای درمان اختلالات قاعدگی نظیر بی نظمی و عقب افتادن و افزایش شیر مادران شیرده مصرف این سبزی معطر و پرخاصیت را به زنان توصیه مینمودند. برای آشنایی بیشتر با خواص این سبزی و فواید آن در درمان بیماریها در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

گیاه شناسی کرفس

کرفس گیاهی دو ساله است، یعنی در سال اول برگ تولید میکند و در سال دوم ساقه هوایی گل دهنده ظاهر میشود و بذر میدهد. این گیاه در برخی شرایط مانند گیاهان یکساله در سال اول تولید گل و بذر مینماید. گلهای کرفس کوچک و سفید رنگند که به صورت چتر مرکب ظاهر میشود و در انتهای ساقه گل دهنده به ارتفاع 60 تا 90 سانتی متر قرار میگیرد. برگهای آن دارای ظاهری شفاف، کمی ضخیم و مرکب از 3 تا 7 برگچه مثلث یا لوزی شکل دندانه دار و بسیار معطر است.

 خواص  (طبیعت و خواص درمانی)

طبع این گیاه گرم و خشک است. برگ های کرفس حاوی چربیهای فرار ضروری مورد نیاز بدن می باشد. اسانس حاصل از این سبزی نیز تسکین دهنده عصبانیت، شرایط نقرسی و تورم مفاصل است. علاوه بر این کرفس ادرار آور است و مایعات اضافی بدن را دفع می کند. سایر خواص کرفس به طور خلاصه عبارتند از:

  • یکی از خواص این گیاه پیشگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا و کلیه است. همچنین متخصصان تغذیه معتقدند، کرفس بهترین ماده غذایی است که می‌تواند با پاک‌کردن کلیه و مجاری ادراری، عفونت مجاری ادرار و اسید اوریک بالا را از بین ببرد.
  • کمک به درمان اختلالات خواب از موارد مصرف این سبزی میباشد. این سبزی به علت داشتن روغن‌های طبیعی و ضروری، املاح، ویتامین‌ها و هورمون‌های گیاهی، سبب ایجاد نوعی آرامش در بدن می‌شود و سیستم مغز و اعصاب را تسکین می‌د‌هد.
  • مصرف این گیاه به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی فیبر غیر محلول می باشد، برای لاغری و کاهش وزن بسیار موثر است.
  • کرفس نیز نظیر سایر سبزیجات دارای مواد آنتی اکسیدان بسیار فراوان بوده و در نتیجه در پیشگیری و بروز انواع سرطان به ویژه سرطان دستگاه گوارش و سرطان ریه و حفره دهانبه بدن کمک می کند.
  • از فواید مصرف این سبزی کمک به کاهش فشار خون و کلسترول خون میباشد. از این رو مصرف آن به بیماران قلبی عرقی توصیه می گردد.
  • این گیاه درمان کننده سوء هاضمه به شمار می رود و از آن جایی که دارای خواص ضد التهابی است در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های دوران بارداری نفش مهمی دارد.
  • یکی از مهمترین خواص این گیاه، حفظ سلامتی پوست می باشد.
  • کرفس تقویت‌کننده و محرک نیروی جنسی است و در کل برای تقویت عمومی بدن بسیار مفید است.
  • به طور کلی ویتامین ب6 و اسید پانتوتنیک موجود در کرفس به‌همراه منیزیم و کلسیم، اثر مثبتی در تقویت ماهیچه‌ها دارد و دارای آثار شگرفی در ایجاد آرامش روانی است.

ارزش غذایی و مواد موثر موجود در کرفس

این سبزی سرشار از ویتامینهای کا، ث و منبع بسیار خوبی برای تامین فولات، فیبر غذایی، پتاسیم، مولیبدن و منگنز است. مواد معطری مانند لیمونن، ترپینئول، کاروئل و مشتقات اسید کافئیک از دیگر مواد موثر موجود در گیاه کرفس میباشد.

جدول ارزش غذایی و خواص

 مواد و محتویات مقدار در 100 گرم
 انرژی 16 کیلو کالری
 چربی 0/17 گرم
 پروتئین 0/69 گرم
 کربوهیدرات 2/9 گرم
 قند 1/83 گرم
 فیبر 1/6 گرم
 سدیم 80 میلی گرم
 پتاسیم 260 میلی گرم
 کلسیم 40 میلی گرم
 فسفر 24 میلی گرم
 آهن 0/20 میلی گرم
 مس 0/035 میلی گرم
 منیزیم 11 میلی گرم
 منگنز 0/103 میلی گرم
 فولات 36 میکروگرم
 ویتامین ب6 0/074 میل گرم
ویتامین ا 449 واحد
 ویتامین ث 3/1 میلی گرم

مضرات کرفس (توصیه هایپزشکی و موارد منع مصرف)

  1. کرفس از گروه گیاهانی است که قابلیت جذب سموم شیمیایی و آلاینده های خاک را دارد و تجمه سموم نباتی در آن نسبتا بالا است، بنابراین توصیه میگردد در صورت امکان از کرفسهایی که به شیوه ارگانیک کشت میشند استفاده کنید.
  2. لازم است بدانید هر یک ساقه متوسط کرفس در حدود 35 میلی گرم سدیم دارد و بنابرانین افرادی که محدودیت مصرف نمک دارند و دارای فشار خون بالا هستند ، بایستی این مقدار نمک موجود در کرفس را در محاسبات رژیم غذایی خود منظور دارند.
  3. خوردن کرفـس برای بیماران مبتلا به صرع مضر است؛ زیرا حمله‌ها را تحریک می‌کند، همچنین افرادی که به ورم کلیه مبتلا هستند نیز بایستی در مصرف کرفس احتیاط کنند.

منبع : خبرپو

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید