اسید فولیک

تاثیر اسید فولیک در دوران بارداری بر فشار خون کودکان

میزان بالای اسید فولیک در دوران بارداری می تواند سطح فشار خون بالا در کودکان را کاهش دهد! مقاله جدید منتشر شده در “مجله آمریکایی فشار خون بالا” دریافته است که نوزادان مادران مبتلا به عوامل خطرساز قلبی در صورتی که مادران آن ها سطوح بالاتری از فولات را در دوران بارداری داشته بودند، کمتر به فشار خون بالا دچار شده اند. از اواخر 1980 شیوع فشار خون بالا در دوران کودکی در ایالات متحده، به خصوص در میان آمریکایی های آفریقایی تبار افزایش یافته است. از دیدگاه دوره های زندگی هر فرد، بالا بودن فشار خون در کودکی می تواند مقادیر بالاتری از فشار خون را در مراحل بعدی زندگی کودک پیش بینی کند و افراد دارای فشار خون بالاتر، بیش تر در معرض خطرات قلبی و عروقی، بیماری های متابولیک و بیماری های کلیوی و سکته مغزی هستند. تحقیقات همچنین نشان داده است که در دوران بارداری عوامل خطرساز قلبی در مادران – از جمله اختلالات فشار خون بالا، دیابت و چاقی – با بالاتر رفتن فشار خون در فرزندان همراه است.
از آنجا که کنترل فشار خون و بیماری های قلبی عروقی در بزرگسالان دشوار و گران است، شناسایی عوامل اولیه در تازه متولدان برای پیشگیری از بیماری فشار خون بالا می تواند یک استراتژی مهم و مقرون به صرفه در سلامت عمومی افراد باشد. شواهد رو به رشدی وجود دارد که تغذیه مادر در دوران بارداری، از طریق تاثیر آن بر محیط داخل رحمی، می تواند در سلامت قلبی فرزندان موثر باشد. فولات که در سنتز نوکلئیک اسید، تجلی ژن، و رشد سلولی دخیل می باشد، بسیار عامل مهمی است.
در بزرگسالان جوان مصرف بیش تر اسید فولیک با میزان پایین تری از شیوع فشار خون بالا در مراحل بعدی زندگی آن ها مرتبط شده است. آب میوه های طبیعی و سبزیجات سبز تیره منابع خوبی برای اسید فولیک هستند. با این حال، تا کنون نقش سطح مصرف فولات در مادر، به تنهایی یا در صورت ترکیب شدن با عوامل خطرساز قلبی مادران بر فشار خون فرزندانشان بررسی نشده است.  در این مطالعه محققان اطلاعات را در آمریکا از یک گروه نوزادان شهری که در آینده متولد می شدند و شامل نژاد های کم درآمد و اقلیتهای قومی در معرض خطر شدید بالا بودن فشار خون بوده اند، تجزیه و تحلیل کردند تا بتوانند بررسی کنند که آیا سطح اسید فولیک مادران و عوامل خطرساز قلبی آن ها به صورت جداگانه و نیز به طور مشترک، فشار خون فرزندان را تحت تاثیر قرار می دهد یا خیر.
محققانی شامل 1290 جفت مادر و فرزند، که 67.8 درصد از آنها سیاه و 19.2 درصد از آنها از نژاد اسپانیایی بودند، در هنگام تولد استخدام گشتند و تا سن 9 سالگی از سال 2003 تا 2014 در مرکز پزشکی بوستون، تحت نظر گرفته شدند. از مادران، 38.2٪ یک یا چند عامل خطرساز قلبی داشتند. 14.6٪ دچار اختلالات فشار خون بودند، 11.1٪ مبتلا به دیابت، و 25.1٪ دچار چاقی قبل از بارداری بودند. در مجموع 28.7 درصد از کودکان در سن 3-9 سالگی افزایش فشار خون سیستولیکی داشتند. با احتمال بیش تری، کودکان مبتلا به فشار خون بالاتر سیستولیکی متعلق به مادران مبتلا به چاقی قبل از بارداری، اختلالات فشار خون و یا دیابت بودند. کودکان مبتلا به فشار خون سیستولیک بالا نیز به احتمال زیاد دارای وزن پایین تر، سن حاملگی کمتر و BMI بالاتری در زمان تولد می بوده اند.
یافته های این مطالعه نشان می دهد که اگر چه که سطوح اسید فولیک مادر به تنهایی با فشار خون سیستولیک کودک ارتباط نداشته است، اما سطوح بالاتری از اسید فولیک مادر می تواند در مادران مبتلا به فشار خون سیستولیک، به مقابله با وابستگی های نامطلوب عوامل خطرساز قلبی بر روی کودکان کمک کنند. در میان کودکان متولد شده از مادران مبتلا به هر کدام از عوامل خطرساز قلبی، آن هایی که مادران آن ها سطح اسید فولیک بالاتر از متوسط داشتند، 40٪ شانس کمتری در بالا بودن فشار خون سیستولیک دوران کودکی وجود داشت. وجود این وابستگی ها در تجزیه و تحلیل محدود به آمریکایی های آفریقایی تبار تفاوت زیادی ایجاد نکرد، و همچنین این وابستگی ها با سن حاملگی، اندازه نوزاد در زمان تولد، سطح فولات پس از تولد کودک، و یا تغذیه یا عدم تغذیه با شیر مادر بررسی داده ای نشده بود.
دکتر Xiaobin Wang نویسنده مسئول ارشد این مطالعه گفته است “این تحقیق ما شواهد بیش تری را در مورد فشار خون بالا از ریشه های اولیه شروع دوران زندگی به دانسته هایمان اضافه می کند. یافته های ما این احتمال را که تشخیص ریسک و سپس مداخله زود هنگام در زمان قبل از لقاح و در دوران بارداری ممکن است به راه های جدیدی برای جلوگیری از ابتلا به فشار خون بالا و پیامدهای آن در سراسر طول عمر و نسل های بعدی منجر شود، افزایش می دهد.”

ترجمه از ساینس دیلی

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید