شیرین کننده های طبیعی

۸ روش برای استفاده از شیرین کننده های طبیعی و سالم

برای اضافه کردن طعم شیرینی، شما لزوما به مقادیر زیادی شکر احتیاج ندارید. میوه ها و سبزیجات علاوه بر اینکه حاوی بسیاری از مواد ضروری برای بدن شما مانند فیبر، انواع ویتامین ها مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند، می توانند طعم شیرین مورد نظر شما را به غذا اضافه کنند. آن ها همچنین بافت تازه ای به غذا و دسر داده و رنگ های فوق العاده ای به سس ها و اسموتی ها اضافه می کنند. این راهنما راهکارهایی را به شما ارائه می دهد تا بتوانید از شیرین کننده های طبیعی بیشتری در آشپزخانه استفاده کنید و به این وسیله میزان شکر مصرفی خود را کنترل کنید.

1- مقدار توصیه شده شکر در دستور پخت را کم کنید
وجود شکر برای بافت و طعم نان و شیرینی جات لازم است، بنابراین بهتر است بجای حذف کامل شکر، مقدار آن را کاهش دهید. شما همیشه می توانید به اندازه یک چهارم تا یک سوم از مقدار شکر در دستور پخت های استاندارد را بدون اینکه در محصول نهایی تغییر محسوسی اتفاق بیفتد حذف کنید. کم کردن این مقدار شکر از نان ها و شیرینی جات باعث می شود که شما طعم مواد تشکیل دهنده ی دیگر را بیشتر احساس کنید.

2- جایگزین کردن میوه به جای شکر
شما می توانید با اضافه کردن موز رسیده یا خرما به شکل پوره در پخت نان، کوکی ها، مافین ها، پنکیک و… نیمی از شکر پیشنهادی در دستور پخت استاندارد را حذف کنید. موز حاوی مقداری رطوبت است بنابراین شما نان و شیرینی تردتری خواهید داشت. همچنین خرما طعم شیرین و قوی و تقریبا مانند عسل دارد که برای استفاده در کلوچه ها و بیسکوئیت ها بسیار عالی است. اگر به بافت خرما علاقه دارید می توانید آن را در تکه های بسیار ریز خرد کنید، درغیراینصورت در آب جوش انداخته و پس از نرم شدن به شکل پوره درآورید.

میوه به عنوان شیرین کننده طبیعی

3- متعادل کردن سس ها و اسموتی ها با میوه و سبزیجات
اضافه کردن پوره هویج، دانه های روغنی کوبیده و له شده، شیره چغندر یا سیب زمینی شیرین بجای شکر به سس گوجه یا سس های شیرین دیگر باعث می شود که علاوه بر کم کردن مقدار شکر مصرفی، طعم های دیگر غذا نیز بیشتر نمایان شوند. تکه های خرد شده درصورتی که بسیار کوچک باشند درون سس حل شده و در بشقاب قابل تشخیص نیستند. اسموتی ها با ترکیب میوه های یخ زده، ماست کم چرب، شیر و عسل یا شیرین کننده های دیگر میتوانند یک میان وعده ی بسیار مناسب باشند. شما میتوانید شیرین کننده موجود در اسموتی را با پوره سیب، چغندر یا هویج جایگزین کنید. با این کار شما ویتامین بیشتری به اسموتی اضافه میکنید و همینطور اسموتی شما رنگ بسیار بهتر و میزان شیرینی متعادل تری خواهد داشت.

4- از شیر خالص یا شیر غیرلبنی استفاده کنید.
استفاده از شیر های طعم دار بسیار رایج شده و امروزه بیش از هر زمان دیگری در رژیم غذایی ما جای گرفته اند، اما این شیر ها معمولا مقدار زیادی شکر یا شیرین کننده در خود دارند. شما میتوانید برای استفاده روزمره یا استفاه در کیک و شیرینی و نان، از شیر خالص و بدون طعم یا انواع شیر غیرلبنی مانند شیر سویا یا بادام بدون شکر بجای شیرهای طعم دار استفاده کنید.

5- از ماست پرچرب استفاده کنید
ماست پرچرب غنی، خوشمزه و آرام بخش است. این ماست برخلاف ماست کم چرب برای مزه دار شدن به شکر احتیاج ندارد. انواع ماست های کم چرب معمولا مقادیری شکر برای جبران مزه ازدست رفته درخود دارند. از ماست پرچرب میتوانید در کنار غذاهای مختلف مانند سیب زمینی کبابی استفاده کنید و به دلیل اینکه ماست پرچرب بسیار غنی تر و سیر کننده تر است شما به مقدار کمتری از ماست برای تکمیل وعده غذایی خود نیاز خواهید داشت.

6- پیش بسوی نارگیل
از نارگیل رنده شده و پودر شده یا شیر نارگیل در کوکی ها و بیسکوییت ها استفاده کنید. نارگیل مانند وانیل به خودی خود رایحه و مزه شیرینی دارد که دقیقا مناسب مصرف به عنوان یک شیرین کننده طبیعی است. البته به یاد داشته باشید که در مصرف نارگیل و شیر نارگیل زیاده روی نکنید زیرا نارگیل حاوی مقداری چربی اشباع شده است.

7- از میوه هایی که با رسیده شدن شیرین تر می شوند استفاده کنید.
برخی از انواع میوه ها با گذشت زمان و رسیده تر شدن، شیرین تر می شوند. سیب، زردآلو، موز، طالبی، انبه، هلو، شفتالو، گلابی وخرما از این دست میوه ها هستند. این میوه ها زمانی که کاملا رسیده باشند بسیار شیرین و خوشمزه هستند و به تنهایی یا بصورت بریده شده روی کیک و شیرینی و یا با ترکیب با ماست یخ زده یک دسر عالی را تشکیل می دهند. همچنین میوه های بیش از حد رسیده و آنهایی که لکه های تیره بر روی آنها قابل مشاهده است (یک مثال خوب در این مورد موز رسیده ای است که تقریبا درحال قهوه ای شدن است) بسیار شیرین بوده و در ترکیب با شیر و یا حتی بصورت پخته به شکر احتیاجی ندارند.

8- پیاز کاراملی
سرخ کردن پیاز در دمای بسیار پایین و مدت زمان طولانی باعث می شود شکر طبیعی موجود در پیاز بیرون آمده و در اصطلاح کاراملی شود. دو عدد پیاز زرد متوسط را خرد کرده یک چهارم قاشق نمک به آنها اضافه کنید. ماهیتابه را روی حرارت ملایم قرار داده و چند قاشق روغن کانولا در تابه بریزید. پیازها را برای مدت 8 دقیقه در تابه سرخ کنید و هرازگاهی بهم بزنید. سپس حرارت را به کمترین مقدار ممکن برسانید و برای 30 دقیقه دیگر به پخت ادامه دهید. در طول این مدت هر چند دقیقه پیازها را بهم بزنید. اکنون پیاز کاراملی شما آماده است. از پیاز کاراملی می توانید در طیف بسیار بزرگی از غذاها استفاده کنید.

منبع
ترجمه از سایت تایم

کپی برداری تنها با ذکر نام و لینک مجیک بادی مجاز است.
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید