اختلال متابولیسم

کربوهیدرات کم در شب برای مبتلایان به اختلال متابولیسم

مردانی که دچار اختلال در متابولیسم قند هستند باید از خوردن غذاهای دارای کربوهیدرات بالا در شب اجتناب کنند. با توجه به مطالعه تغذیه ای که قسمتی از تحقیقات پیرامون دیابت در موسسه آلمانی تغذیه انسان (DIfE) است، اصطلاحا ساعت داخلی بدن نیز چگونگی واکنش نشان دادن بدن به مواد غذایی غنی از کربوهیدرات را در افراد با اختلال متابولیسم قندی تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال، در مردانی که از قبل مبتلا به دیابت بوده اند، مصرف فراوان غذاهای حاوی نشاسته و قند در شب تاثیری منفی بر تنظیم قند خون آن ها داشته است. در مقایسه با این مسئله، در شرکت کنندگان سالم مطالعه، زمان مصرف کربوهیدرات نقش عمده ای در تنظیم قند خون بازی نکرده است.
برای مدتی طولانی این باور شناخته شده بود که ساعت داخلی بدن نقش مهمی در تنظیم فرایند های متابولیکی بدن بازی می کند و این سوخت و ساز گلوکز است که منجر به یک ریتم روزانه می شود. علاوه بر این، مطالعات اخیر روی جوندگان نشان می دهد که ساعت داخلی بدن همچنین روی چگونگی سوخت و ساز بدن در پاسخ به مصرف کربوهیدرات یا چربی تاثیر می گذارد و برگرفته از دیدگاه سلامتی، چارچوب های زمانی خاصی برای مصرف کربوهیدرات بالا و یا یک رژیم غذایی با چربی بالا مناسب تر از دیگر زمان ها هستند. به طور مشابه، مطالعاتی که از مشاهدات روی انسان ها بدست آمده به این موضوع پی برده است که افرادی که صبح ها کربوهیدرات بالا با میزان کم چربی می خورند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 یا سندرم متابولیک را در خودشان کاهش می دهند. حالت دوم با علائمی مانند انباشتگی چربی بیش از حد در شکم، فشار خون بالا، و اختلال متابولیسم قندی و چربی همراه است. با این حال، ارتباط دقیق بین نوع رژیم غذایی و تنظیم شبانه روزی متابولیسم قند هنوز به اندازه کافی بررسی نشده است.
به منظور پیدا کردن اطلاعات بیشتر در مورد مکانیسم های فیزیولوژیکی این تداخل، دانشمندان در DIfE مطالعه تغذیه ای را روی مجموعا 29 مرد انجام داده اند. آن ها به طور میانگین افرادی 46 ساله با شاخص حجم بدنی به طور متوسط 27 بودند، بدین معنی که اضافه وزن آن ها طبیعی بوده است. در 11 نفر از شرکت کنندگان، دانشمندان یک اختلال متابولیسم گلوکزی را در آغاز مطالعه شناسایی کردند. این بدان معنی است که در این شرکت کنندگان سطح قند خون ناشتا از قبل افزایش یافته بوده و یا پس از یک آزمایش بارگذاری، قند خون آن ها به طور قابل توجهی آهسته تر از حالت عادی کاهش یافته است. در مقابل، در قند خون 18 شرکت کننده باقی مانده در مطالعه، اختلالی وجود نداشته و تغییرات میزان قند آن ها طبیعی بوده است.
در طول مطالعه شرکت کنندگان دو رژیم غذایی مختلف A و B را هرکدام برای چهار هفته دنبال کردند. هر دو رژیم با یک مقدار مساوی حاوی کالری، کربوهیدرات، چربی و پروتئین ارائه شد اما زمانی از روز که در آن شرکت کنندگان عمدتا کربوهیدرات یا چربی مصرف کردند متفاوت بوده است. بنابراین، با توجه به رژیم غذایی طرح A، شرکت کنندگان غذاهای غنی از کربوهیدرات را صبح تا ساعت 1:30 و سپس غذا های با چربی بالا را از 16:30-22:00 مصرف نمودند. با توجه به رژیم غذایی طرح B آن ها غذاهایی با چربی بالا را در صبح و در بعد از ظهر و شب مواد با کربوهیدرات بالا خوردند. همراه با تغییر رژیم غذایی مربوطه، دانشمندان مقادیر متفاوت متابولیکی را در شرکت کنندگان مورد بررسی قرار دادند.
نویسنده اول این مطالعه گفت “همانطور که مطالعه ما نشان می دهد، حداقل برای مردان مبتلا به اختلالات متابولیسم قندی، زمانی از روز که مصرف یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا صورت گرفته است، مهم می باشد. هنگامی که ما اندازه گیری های قند خون را در دو روش رژیم غذایی مقایسه کردیم، دیدیم که سطح قند خون در رژیم غذایی B به طور متوسط 7.9 درصد بالاتر از میزان اندازه گیری شده بعد از رژیم غذایی A (که در آن شرکت کنندگان وعده غذایی با چربی بالا را در هنگام عصر میل کردند) بوده است. جالب است که اگر چه ما به طور کلی متوجه کاهش در تغییرات قند در طول این دوره از روز چه در فرد سالم و چه در افراد مبتلا به اختلال متابولیسم گلوکز شدیم، اما قادر به مشاهده این اثرات خاص در مردان سالم نبوده ایم. با این حال این اثرات خیلی بیش تر از انتظار ما در گروه دوم ظاهر شد.”
متخصص غدد Pfeiffer رییس گروه تغذیه بالینی در DIfE گفت: “به این ترتیب ریتم شبانه روزی آزاد شدن هورمونی روش واکنش بدن ما را به کربوهیدرات تحت تاثیر قرار می دهد.” به همین دلیل متخصص دیابت Rudovich و Pivovarova دانشمند توصیه می کنند که بخصوص افرادی که از قبل دچار اختلال متابولیسم قندی بوده اند، باید خود را با ساعت داخلی بدنشان تنظیم کنند و از خوردن وعده های غذایی با کربوهیدرات بالا در شب جلوگیری نمایند.

منبع: ترجمه ازساینس دیلی

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید