مهارکننده های پمپ پروتون

افزایش احتمال مرگ با مهارکننده های پمپ پروتون

طبق نتایج یک تحقیق جدید، داروهای رایج سوزش معده موسوم به « مهارکننده های پمپ پروتون » (PPI) احتمال مرگ را افزایش می دهند. این اولین بار نیست که مصرف این دارو با خطر برای سلامت مرتبط شده است. مطالعات قبلی مصرف این دارو را با مشکلات کلیوی، زوال عقل، و شکستگی استخوان ها مرتبط دانسته اند هرچند هنوز نتایج این تحقیقات مورد تایید قطعی قرار نگرفته است.

دکتر زیاد العلی، محقق ارشد در مرکز درمانی سنت لوئیز میزوری، در این باره می گوید: «در مطالعه جدید، احتمال مرگ برای افرادی که برای طولانی مدت این دارو را مصرف کرده بودند، افزایش یافت.» بیش از ۵ سال، این تیم تحقیق وضعیت افراد مصرف کننده PPIهای تجویزی نظیر Nexium و Prilosec را تحت نظر داشتند. از سوی دیگر وضعیت افراد مصرف کننده سایر داروهای کاهش دهنده اسیدمعده موسوم به مسدودکننده های H۲ (نظیر Zantac یا Pepcid) را بررسی کرده و این دو گروه را با یکدیگر مقایسه کردند.

به گفته العلی، «در مقایسه با مصرف کنندگان مسدودکننده H۲، افرادی که حدود یک سال مهارکننده های پمپ پروتون PPI مصرف کرده بودند حدود ۲۵ درصد بیشتر در معرض مرگ قرار داشتند.» وی در ادامه می افزاید: «افرادی که این داروها را مصرف می کنند نباید فورا مصرف آن را قطع کنند و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه هست.»

محققان هنوز با قطعیت توضیحی برای رابطه بین مصرف این داروها و مرگ زودهنگام ارائه نکرده اند، اما آنها حدس می زنند که داروها ممکن است با کوتاه کردن تلومرها، روند افزایش سن را تسریع کنند. تلومرها بخش های از کروموزوم هستند که روند افزایش سن سلولی را کنترل می کنند. یا اینکه این احتمال می رود داروها موجب افزایش فشار مضر بر سلول ها شوند. مسدودکننده های H۲ شامل سایمتیدین (تاگامت)، فاموتییدین (پپید) و رانیتیدین (زانتیک) و PPIها شامل اسموپرازول (نکسیم)، لنسپروزول (پیشواشید)، اومپرازول (پریلوسک)، پانوترازول (پروتونیک) و رابپرازول (AcipHex) هستند.

منبع : فرتاک نیوز

[تعداد: 1   میانگین:  1/5]
به اشتراک بگذارید