ضربه به سر

اثرات ضربه به سر تنها پس از یک فصل بازی فوتبال

در بازیکنان جوان فوتبال پس از تنها یک فصل بازی، تغییرات مغزی دیده می شود
هنگامی که نوبت به بررسی تاثیرات وارد بر سر بازیکنان جوان فوتبال می رسد، تنها صحبت از تاثیرات حرکت مغز نیست. در مطالعه جدید محققان تغییرات ماده سفید مغزی را در کودکان و آن هم تنها پس از یک فصل بازی فوتبال حتی در غیاب تشخیص ضربه مغزی بررسی کرده اند. برآورد شده است که حدود 30 میلیون کودک و نوجوانان در ایالات متحده در برخی از ورزش ها شرکت دارند. در حالی که چنین فعالیتی خواص سلامتی روشنی دارد، خطرات آن را نمی توان نادیده گرفت. هر سال در ایالات متحده بیش از 3.5 میلیون از صدمات از طریق ورزش جوانان گزارش می شود. اکثریت آمار در ورزش های برخوردی – مانند فوتبال- است.
در میان جدی ترین آسیب ها، آسیب هایی که به سر وارد می شوند وجود دارند. با توجه به آمار مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، در سال 2009 تقریبا 250،000 کودکان و نوجوانان در بخش اورژانس تحت صدمات ناشی از ورزش که شامل آسیب های مغزی (TBI) و یا ضربه مغزی و بیهوشی می شود، بستری شده اند. تعدادی از مطالعات، اثراتی که این صدمات می توانند بر روی مغز برجا بگذراند را ثبت کرده اند. یک مطالعه گزارش شده توسط “اخبار پزشکی امروز”، برای مثال، نشان داد که ضربه به سر می تواند به تغییرات در ماده سفید مغز که به مدت حداقل 6 ماه ماندگار است، منجر شود.

بررسی اثر روی مغز در اثر شرایطی غیر از ضربه به سر
این در حالیست که دکتر Christopher T. Whitlow نویسنده ارشد این مطالعه و دستیار پروفسور و رئیس نورورادیولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه Wake Forest در کارولینا شمالی اشاره می کند که در رابطه با ورزش جوانان، چند محقق اثرات روی مغز را که تحت تاثیر ضربه به سر منجر نمی شوند را بررسی کرده اند. دکتر Whitlow می پرسد “اغلب محققان بر این باورند که تکان شدید سر برای مغز مضر است، اما چه چیز باعث می شود که با وجود صدها ضربه به سر در طول یک فصل از فوتبال، طبق تشخیص بالینی ضربه مغزی گزارش نشود؟ ما می خواستیم بدانیم آیا ضربات متمادی به سر، بر مغز در حال رشد تاثیری می گذارد؟”
برای این مطالعه که در مجله رادیولوژی منتشر شده، دکتر Whitlow و تیمش 25 بازیکن جوان مرد فوتبالیست در سنین 8-13 سال را مورد مطالعه قرار دادند. با استفاده از داده های گرفته شده از سیستم تله متری ضربه به سر (HITs) – نرم افزاری که بر فراوانی و شدت اثرات وارد به سر در ورزش نظارت دارد – محققان تاثیرات روی سر افراد را که طی مدت بیش از یک فصل فوتبالی اتفاق افتاد دنبال کردند.

بیش تر قرار گرفتن در معرض ضربه به سر، به تغییرات در ماده سفید مرتبط می شود.
قبل و بعد از فصل فوتبال، هر بازیکن تحت تصویربرداری پخش شدگی تانسور (DTI) مغزی قرار گرفت. DTI یک شکل از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی پیشرفته (MRI) است که می تواند تغییرات کوچک در ساختار ماده سفید را تشخیص دهد. به طور خاص این تیم تحقیق به دنبال میزان ناهمسانگردی (FA) در اندازه گیری های حرکتی از مولکول های آب در طول رشته های عصبی مغز که آکسون نام دارند، بوده است. محققان توضیح می دهند که در ماده سفید سالم میزان FA بالا است و این نمایانگر یک حرکت یکنواخت تر آبی است. در برخی مطالعات، حرکت نامنظم آب با کاهش ناهنجاری های مغز مرتبط شده است. در تجزیه و تحلیل ها دکتر Whitlow و تیمش دریافتند که جوانانی که جمعاً بیش تر در معرض ضربات سر قرار گرفتند، در مناطق خاصی از مغز در مقایسه با کسانی که کمتر در معرض اصابات سر قرار گرفتد، FA کمتری داشتند.
دکتر Whitlow بیان می دارد: “این کاهش در FA به دلیل تغییرات مشابهی FA ای که در صدمات خفیف ناشی از ورزش که شامل آسیب های مغزی و یا ضربه مغزی و بیهوشی (TBI) می شود گزارش شده بود، توجه ما را جلب کرد.”
“فوتبال یک ورزش فیزیکی است و بازیکنان ممکن است تغییرات فیزیکی بسیاری را پس از یک فصل از بازی تجربه کنند که همگی به طور کامل قابل بازیابی هستند. همچنین این تغییرات در مغز ممکن است به سادگی به عواقبی هرچند کم بینجامند. با این حال، تحقیقات بیش تری برای درک معنای این تغییرات برای تضمین دراز مدت سلامت جوانان ورزشکارمان مورد نیاز است. ” دکتر Christopher T. Whitlow.

ترجمه از : مدیکال نیوز تودی

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید