زنجبیل

مزایای شگفت آور خوردن زنجبیل

همین امروز آشپزخانه تان را چک کنید. آیا پودر زنجبیل و یا زنجبیل تازه در منزل دارید؟ اگر نه، زمان آن است که سری به فروشگاه مواد غذایی بزنید. دلیلش این است که این معجزه دارویی که برای مدت های طولانی در طب چینی و آیورودا به عنوان یک ادویه شفابخش استفاده شده، در واقع دارای مقدار قابل توجهی پشتیبانی علمی است. تنها بیماری های حرکتی نیستند که این گیاه می تواند آن ها را درمان کند. بلکه علاوه بر این زنجبیل می تواند دردهای قبل از شروع عادات ماهیانه، سردرد، نفخ، و  موارد بیشتری را التیام بخشد.
بهترین قسمت ماجرا اینجا است: این گیاه در هر دو حالت تازه و پودر شده (آنچه شما می توانید در کابینت ادویه های خود پیدا کنید) توانایی سلامت بخشی را دارا می باشد. پس روشی را انتخاب کنید که برای شما مناسب ترین روش باشد. و خوشبختانه لازم نیست برای رسیدن به نتیجه مورد نظر یک بشکه از آن را بخورید! کارشناسانی از جمله Andrew Weil از پیشگامان طب توصیه می کنند که در روز حدود 2 گرم زنجبیل مصرف شود، که این میزان برابر اثر بخشی حدود 1 قاشق غذا خوری زنجبیل تازه رنده شده و یا سه چهارم قاشق چای خوری پودر این گیاه است. در اینجا هفت دلیل از قانع کننده ترین دلایل برای شروع اضافه کردن این ریشه بسته بندی شده مقوی، عطری و طعم دهنده، به طور منظم به رژیم غذایی تان آورده شده است.

افزایش ایمنی بدن
مراقب سرماخوردگی باشید. به گفته محققان دانشگاه کاردیف این گیاه نه تنها حاوی sesquiterpenes است (ماده ای شیمیایی که با رینوویروس -شایع ترین علت سرماخوردگی- مبارزه می کند)، بلکه خوردن جرعه جرعه چای زنجبیل می تواند گرفتگی ها و دیگر علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش دهد. همچنین زنجفیل سرشار از آنتی اکسیدان است که موجب تقویت سیستم ایمنی می شود و به عنوان یک کاهش دهنده طبیعی درد و تب عمل می کند.

متخصص تغذیه Danielle Capalino نویسنده “روده های سالم و شکم تخت” می گوید: “شواهدی وجود دارد که نشان می دهند زنجفیل ممکن است برای کاهش درد مفاصل و التهاب در مبتلایان به آرتروز مفید باشد. دلیلش این است که این گیاه حاوی gingerol ها است. (ترکیبات ضد التهابی قوی که می توانند تشکیل سایتوکاین های التهابی را مهار کنند.) در مطالعه ای منتشر شده در مورد “آرتروز و روماتولوژی” عصاره زنجبیل به طور قابل توجهی علائم استئوآرتریت زانو را کاهش داده است.

یک فنجان آرامش بخش از چای هل-زنجبیل دم کنید. چرا که می تواند برطرف کننده درد آرتروز باشد.مارچوبه و کنجد همراه زنجبیل و سیر میل کنید، چرا که درد عضلات را التیام می دهد.
قبل از رفتن سراغ باشگاه ورزشی، به سراغ زنجبیل بروید. تحقیقات نشان داده اند که زنجفیل به عنوان مسکنی طبیعی و ضد التهابی عمل می کند و می تواند دردهای عضلانی پس از تمرین را تسکین دهد. در یک مطالعه که در “مجله مربوط به درد ها” منتشر شده، 24 ساعت پس از ورزش شرکت کنندگانی که دو گرم از این گیاه  (1 قاشق غذا خوری زنجبیل رنده شده تازه و یا 3/4 قاشق چای خوری پودر زنجبیل) در روز مصرف کرده بودند، در مقایسه با مصرف کنندگان دارویی، 25 درصد کاهش درد عضلات را تجربه کردند. دونده ها نیزمی توانند ازین خواص بهره مند شوند. در مطالعه دیگری مشخص شد ورزشکاران استقامتی که پودر این ماده استفاده کردند دچار التهاب کمتری شدند.

برطرف کننده نفخ معده
زنجبیل یک ضد تهوع است، اما این تنها سودش نیست. کاپالینو می گوید: “زنجبیل باعث هضم بهتر می شود و شما را از شر نفخ ناراحت کننده و یا باد معده خجالت آور خلاص می کند. زنجبیل به عنوان یک گیاه ضد نفخ شناخته شده است. ترکیبات موجود در زنجبیل باعث تحریک شیره معده و دستگاه هاضمه می شوند تا هضم غذا بهتر صورت گیرد. به علاوه، زنجبیل حاوی آنزیم zingibain است که به شکستن پروتئین ها کمک می کند.”

کاهش درد عادت ماهیانه
کاپالینو می گوید شگفت انگیز ترین خاصیت زنجبیل این است که شما می توانید آن را برای کاهش درد قاعدگی استفاده کنید. در واقع، این گیاه اثر بخشی ای مشابه داروهای مسکن OTC نشان داده است. یک مطالعه که در “مجله داروهای جایگزین” منتشر شده است نشان داد که این گیاه در کاهش درد قاعدگی به اندازه ایبوپروفن نقش موثر ایفا می کند.

مبارزه با میگرن
میگرن از بدترین درد هاست، اما این گیاه ممکن است شما را از ER دور نگه دارد. توانایی زنجبیل در مهار سنتز پروستاگلندین ستودنی است، که در نتیجه آن می تواند رگ های خونی را از تورم و ایجاد فشار دور کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف پودر زنجفیل به اندازه داروی شایع sumatriptan در میگرنی ها موثر است. همچنین زنجبیل به سرکوب حالت تهوع که اغلب به همراه یک سردرد میگرنی می آید کمک می کند.

تقویت حافظه
زنجبیل می تواند مغز شما را در برابر آلزایمر بیمه کند. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان می دهد این گیاه قادر است از سلول های مغزی محافظت کند و شروع و پیشرفت بیماری را به تأخیر بیندازد. اثرات بیشتر زنجفیل هنوز در حال بررسی است، اما از آنجایی که خوردن زنجبیل عاری از هر گونه خطر است، در راستای سلامت مغز ارزش اضافه کردنش را به رژیم غذایی دارد.

نوشته شده توسط Allison Young برای زندگی Rodale به شیوه ارگانیک
منتشر شده در 13 فوریه 2017

ترجمه از فاکس نیوز

بخش جدیدی که به این مطلب اضافه می کنیم، در رابطه با آزمایشی است که تاثیر زنجبیل را روی بیماران دارای کبد چرب غیر شرح می دهد. بیماری کبد چرب غیرالکلی یکی از شایع‌ترین اختلالات کبدی در جهان است. پاتوژنز این بیماری با چاقی و مقاومت به انسولین مرتبط می‌باشد. با توجه به وجود شواهدی از اثربخشی مکمل زنجبیل بر عوامل خطر مرتبط با این بیماری، مطالعه ای در دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف بررسی اثر مکمل زنجبیل بر سطوح آنزیم‌های کبدی و میزان استئاتوز و فیبروز کبدی بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این کارآزمایی بالینی دوسوکور، 50 بیمار مبتلا به کبد چرب غیرالکلی به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شده و به مدت 12 هفته تحت مکمل یاری با 2 گرم زنجبیل و یا دارونما قرار گرفتند. تمامی بیماران در طول دوره مداخله، توصیه‌های تغذیه‌ای و فعالیت بدنی دریافت کردند. سطوح آنزیم‌های کبدی، میزان استئاتوز و فیبروز کبدی و شاخص‌های تن‌سنجی در ابتدا و انتهای مطالعه برای تمام بیماران اندازه‌گیری شد. آنالیز داده‌ها با استفاده از نسخه 20 نرم‌افزار آماری SPSS صورت گرفت.
یافته‌ها‌: 23 نفر در گروه مداخله و 21 نفر در گروه کنترل موفق به اتمام مداخله شدند. تفاوت معنی‌داری در متغیرهای زمینه‌ای در ابتدای مطالعه بین دو گروه دیده نشد. بعد از 12 هفته مداخله سطوح آنزیم‌های کبدی آلانین آمینو ترانسفراز، گاما گلوتامیل ترانسفراز و نیز میزان استئاتوز کبدی در گروه دریافت کننده مکمل زنجبیل نسبت به دارونما به طور معنی‌داری کاهش یافت (001/0>P)، اما تفاوت میزان کاهش فیبروز کبدی و آسپارتات آمینو ترانسفراز بین دو گروه معنی‌دار نبود (به ترتیب: 39/0=P و 886/0=P).
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد زنجبیل می‌تواند روش درمانی جدیدی در اصلاح کبد چرب غیرالکلی به شمار آید.

منبع :  مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران
سال یازدهم، شماره 2، تابستان 1395 ، صفحات یک تا 8 >>>  nsft.sbmu.ac.ir/article-1-2008-fa.pdf

 زنجبیل برای چربی سوزی

آیا هیچ ماده  غذایی طبیعی وجود دارد که بتواند سرعت متابولیسم ( سوخت و ساز ) بدن را افزایش دهد ؟ بله سعی کنید زنجبیل را در رژیم غذایی خود وارد کنید . این ماده گیاهی در بسیاری از کشورهای آسیایی بعنوان چاشنی و ادویه به وفور مورد استفاده قرار می گیرد و در ایران هم رایج است . ولی شاید آنچه بسیاری از بدنسازان ندانند این است که زنجبیل فواید بیشماری برای بدن دارد .

تحقیقات نشان داده این ماده که در طب سوزنی کشورهای شرقی شهرت خاصی دارد دارای خصوصیات متعددی است . زنجبیل بعنوان ضد التهاب شناخته می شود ، از بیماری های مرتبط با سوء هاضمه ممانعت می کند و برای درمان اسهال ، حالت تهوع و حتی درد دندان مورد استفاده بوده ، بعلاوه کاربرد در درمان بیماری های متعدد دیگر .
در این میان، گزارش شده که این ماده به عنوان آنتی اکسیدان و ماده ترموژنیک هم عمل می کند. همین خاصیت ترموژنیک است که برای بدنسازان بیشترین اهمیت را دارد، به این دلیل که مواد ترموژنیک از طریق سوزاندن کالری و چربی بیشتر، دمای بدن را افزایش می دهند. زنجبیل در فرم های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . از جمله به شکل خام، ترشی ،خشک شده، عصاره مایع، و حتی شربت زنجبیل.

مطالعه ای نشان داد که خصوصیات ویژه ای که هم در زنجبیل تازه و هم خشک شده دیده می شود ( این تحقیق بر روی ترشی آن انجام نشده ) باعث می شود بافت عضلات از اکسیژن بیشتری استفاده کند(که این در طول سوختن چربی توسط عضلات رایج است .همزمان زنجبیل باعث افزایش جریان خون در عضلات و تولید اسید لاکتیک می شود . تا این لحظه تحقیق مشخصی نشان نداده که فرمی از زنجبیل دارای خواص ترموژنیک قوی تری نسبت به انواع دیگر باشد . ولی به هر حال عصاره مایع این گیاه دارای بالاترین مقدار مواد فعال موجود در آن است و البته گرانتر از فرم های دیگر .
زنجبیل طعم غذاهای شما را بهبود می دهد و چربی سوزی را تحریک می کند . اما اگر می خواهید خاصیت تقویت کنندگی این گیاه بر سوخت وساز را باز هم افزایش دهید سعی کنید همزمان از سیر هم استفاده کنید .

این دو خواص یکدیگر را تقویت می کنند و گزارش شده که بر کاهش سطح چربی های خون هم موثر تر از زمانی هستند که به تنهایی مصرف می شوند به این منظور ۲۵۰میلی گرم عصاره استاندارد زنجبیل ( حاوی بین ۵ تا ۲۰ درصد جینجرول ) و ۴۰۰میلی گرم عصاره استاندارد سیر ( حاوی ۴ میلی گرم آلیسین ) دو یا سه مرتبه در روز مصرف کنید.

منبع : سایت مکملها