مایندفول ایتینگ Mindful Eating

مایندفول ایتینگ Mindful Eating : مدیتیشن و لاغری

در این نوشتار قصد داریم مفهومی جدید در عین حال قدیمی را به شما معرفی کنیم. مایندفولنس Mindfulness به معنای دقت، توجه، مراقبه یا مشاهده است. این واژه به معنای دقت کردن در هر چیزی است که در حال جریان باشد. برای مثال راه رفتن، حرف زدن و در مورد مساله مورد نظر ما، خوردن. اینجاست که با مفهومی به نام مایندفول ایتینگ Mindful Eating مواجه می شویم. می توانیم در هنگام خوردن با آگاه شدن از احساسات و افکاری که حول مساله خوردن داریم، الگوی ذهنی خودمان را بشناسیم و نگذاریم ذهنما بر ما تسلط یابد. امکانی که مایندفول ایتینگ Mindful Eating به شما می دهد این است که به شکل روزانه و هر بار که وعده ای غذایی میل می کنید، می توانید مدیتیشن انجام دهید. این گونه غذا خوردن دیسیپلین خاصی به شما می دهد و در نهایت هیجانها و افکارتان را می شناسید و متوجه می شوید چه نوع شرایط، افکار و هیجانهایی، شمارا به سمت غذایی خاص می کشانند. حال می خواهیم چند روش مایندفول ایتینگ Mindful Eating را به شما معرفی کنیم :

1- تمام چیزهای مزاحم را حذف کنید : تلویزیون، رادیو،موبایل و تمام وسائیل الکتریکی که می توانند تمرکز شمارا بگیرند. روزنامه، مجله، و کتابها را کنار بگذارید! تمام آنچه باید باشد، شمایید و غذایتان

2- پیش از غذا خوردن، سه نفس عمیق بکشید. به گونه ای بنشینید که کمرتان صاف باشد و تحت فشار نباشد و بتوانید حسی که تنفس به شما می دهد را دریافت کنید. یا اینکه می توانید تمرین تنفسی که پیش ازین در همین سایت آوردیم را انجام دهید.

3- به آنچه می خورید کاملا آگاه باشید. چه اشکالی در ظرف خود می بینید؟ چه رنگهایی مشاهده می کنید؟ چه بویی از غذا استشمام می کنید؟ بدانید امروز چقدر خوش شانس هستید که این غذا را دارید و از این بابت قدردان باشید

Related image

4- در هنگام غذا خوردن به بدنتان توجه کنید. آیا آب دهانتان راه افتاده است ؟ آیا حس گرسنگی دارید؟ هیجانی به شما وارد شده است ؟ چه افکاری در ذهن می پرورانید؟ می توانید تنها آنها را به عنوان فکر تماشا کنید و از کنارشان عبور کنید به گونه ای که حقیقت ندارند؟

5- پس از اینکه غذا را در دهان گذاشتید، به طعم و بویش توجه کنید. وقتی بافت آن با بافت دهانتان برخورد می کند چه احساسی دارید؟ موقعی که غذا را می جوید قاشق و چنگال را پایین بگذارید و اجازه دهید غذا پایین برود. چه زمانی غذا را قورت می دهید؟ وقتی کاملا آن را جویده اید؟ چند بار غذا را می جوید؟

6- از تماس غذا با مری و معده آگاه شوید. از حس پر شدن معده آگاه شوید. فشاری که به اعضای کناری اش وارد می کند را حس کنید. در لحظه ای که حس کردید به حد کافی خورده اید، دست از غذا بکشید. وقتی از همیشه آرامتر بخورید، زودتر از همیشه هم دست از غذا خواهید کشید.

7- اگر با وجود سیری همچنان می خواهید غذا را بخورید. سه دقیقه تمرین تنفس را انجام دهید. به این نگاه کنید که این تنها یک فکر است که شما گرسنه اید و واقعیت ندارد. فکرتان بهترین گزینه برای شما نیست! مجبور نیستید از فکرتان پیروی کنید و بگذارید بر شما مسلط شود!

استفاده از راهکارهای بالا شما را به آرامش و آگاهی و لذتی باور نکردنی از وعده غذاییتان می رساند و در نهایت با کم خوردن، موجب کاهش وزن می شود.

تنها آنچه می خورید باعث چاقی نمی شود! بلکه آنچه شما را می خورد باعث این مساله است! گاهی تنها به دلیل گرسنگی غذا نمی خورید! بلکه ممکن است غذا بخورید تا :

  • از حس خستگی و کسالت رها شوید.
  • بر عصبانیت غلبه کنید.
  • حس پوچی را در خود دفع کنید.
  • از تنهایی خود بگریزید.
  • نیازهای جنسی ارضا نشده خود را بپوشانید.
  • کمک کنید تا با استرس زیاد مقابله کنید.
  • تمایلتان را به سمت  مزه ای خاص ( مثل غذای چرب یا شیرین ) ارضا کنید.

منبع

کانال مایندفول ایتینگ