لرزش عضلات

لرزش عضلات در حین تمرین کردن به چه دلیل اتفاق می افتد؟

وزنه زدن می تواند موجب خستگی عضلات شما شود. اما می تواند موجب حرکت کوچکی نیز از جانب آنها شود. حتما دیده اید که عضلات شما در هنگام ورزش می توانند غیر ارادی به لرزش در بیایند. دلیلش چیست؟ کریستوفر مینسون استاد فیزیولوژی دانشگاه اورگان می گوید: لرزش عضلات اسپاسمهای کوچک و غیر قابل کنترل، فاسیکولاسیون عضلانی، یا ماهیچه لرزه هستند. شاید به نظر ترسناک باشد اما در بیشتر موارد نیازی به نگرانی نیست. این اسپاسم ها اغلب به دلیل عدم تعادل الکترولیتها در فیبرهای عضلانی شما در زمانی که خسته می شوید به وجود می آید. مینسون توضیح می دهد که شما لازم است مطمئن شوید در طی تمرین و پیش از آن بدنتان هیدراته باقی می ماند. این کار به حفظ تعادل الکترولیت ها در سلولهای عضلانی شما کمک می کند و از لرزش عضلات در حین تمرین جلوگیری به عمل می آورد. نوشیدن آب سرد برای تمرین بهتر از هر چیزی است اما اگر قرار است بیش از نیم ساعت تمرین کنید، یک نوشیدنی ورزشی را انتخاب کنید. این نوشیدنی ها، متشکل از پتاسیم، سدیم و الکترولیتهای دیگر هستند تا آنچه قرار است بدن از طریق تعریق از دست بدهد، جایگزین کند.

اگر لرزش عضلات برای چند روز ادامه داشت یا خوابتان را مختل کرد، به پزشک مراجعه کنید. مایکل رایان، استادیار علوم ورزشی در دانشگاه ایالتی فیر مونت خاطرنشان می کند : درد شدید یا لرزش عضلات در صورت پایدار بودن، می تواند نشانگر پارگی یا کشیدگی عضله باشد. به علاوه اسپاسمهایی که مدت زیادی طول می کشند یا منظم اتفاق می افتند، ممکن است نشانگر اختلال غده تیروئید، کلیه ها، فیبرومیالژیا( بیماری است که مشخصه آن درد در بسیاری از نقاط بدن همراه با احساس خستگی است. فیبرومیالژی یک بیماری مزمن است که مفصل را گرفتار نمیکند) یا سایر اختلالات عصبی- عضلانی باشند.

منبع :

چمپکس نیوز

ایران ارتوپد