سویا ، رقیب قدری برای گوشت!

دانه ی سویا یک پروتئین طبیعی و سبک است که جایگزین مناسبی برای گوشت محسوب می شود.میزان پروتئین سویا دو برابر سایر دانه‌های روغنی است و البته درصد روغن آن نیز از سایر دانه‌های روغنی رایج کمتر است. .میزان پروتئین موجود در شیر سویا نیز،چندین برابر شیر گاو است.دانه ی سویا منبع غذایی فاقد کلسترول است که برای بیماران قلبی و مبتلایان به تصلب شرایین،بسیار مفید است.دلیل این منفعت،خاصیت پاک کنندگی عروق در سویاست.همچنین این ماده ی غذایی به عنوان پروتئین برای مبتلایان به مرض قند هم مفید است چون نشاسته ی آن کم می باشد.این ماده یک سم زدای قوی در بدن محسوب می شود که تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد و به دفع سموم از روده بسیار کمک می کند.دانه ی سویا منبع هورمون استروژن است و در جلوگیری از ابتلا به سرطانهای ناشی از اختلال در این هورمون اثرگذار است،منبع گروه ویتامین ب است،پس اختلالات روحی و گوارشی را بهبود می بخشد.دیگر خاصیت این ماده ی غذایی این است که در درمان بیماری نقرس،رماتیسم و ضعف جسمی بسیار مفید است و در زنان باردار از سقط جنین جلوگیری می کند،موجب جلوگیری از سرطان پروستات می شود،عوارض یائسگی را کاهش می دهد،به دلیل وجود کلسیم زیاد،از پوکی استخوان جلوگیری می کند،تحقیقاتی نشان می دهند که خوردن سویا در حد متعادل ممکن است از بیماری آلزایمر پیشگیری کند. همان طور که می دانید، هورمون استروژن در بدن باعث تاخیر در مراحل پیرشدن می شود.محققان می گویند که هنگامی که تولید هورمون استروژن در بدن کم شود، استروژن گیاهی موجود در سویا می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان، از تخریب جلوگیری کند.

یک پژوهشگر طب سنتی تاکید کرد آنچه به عنوان سویا در سوپرمارکتها عرضه می شود،هیچ ارزش تغذیه ای ندارد و موجبات اختلال در هضم غذا،بیماری های گوارشی و احساس سنگینی در روده را فراهم می کند.مصرف بیش از حد سویا هم موجب افزایش اوره در خون می شود که برای مبتلایان به فشار خون بالا،بسیار مضر است.

برای تهیه ی شیر سویا در منزل،دانه ی آن را آسیاب کنید و به مدت 24 ساعت در آب قرار دهید.ماده ای سفید رنگ مانند شیر به دست می آید که مخلوط آن با عسل،می تواند جایگزین شیر گاو باشد.

با تمام اینها باید توجه داشت که مصرف بیش از اندازه ی سویا مانند هر ماده ی غذایی دیگری می تواند به عوارض ناخوشایندی برای بدن بینجامد.شما می توانید 2 یا 3 واحد سویا بخورید، بدون هیچ گونه نگرانی! لازم به ذکر است که 1واحد سویا برابر است با نصف لیوان توفو، یا نصف لیوان دانه سویا، یا 1 لیوان شیر سویا.

چگونه سویا هم می تواند از سرطان سینه پیشگیری کند و هم به گسترش آن دامن زند؟
موضوع این است که سویا می تواند محافظت کننده باشد اما تنها به شرطی که قبل از بروز سرطان مصرف شود. سویا بخوریم یا نه؟ مسئله این است… این سوالی است که بسیاری از زنان ایالات متحده پرسیده اند. توفو، رب میسو و دیگر غذاهای مبتنی بر سویا منابعی با کیفیت سرشار از پروتئین هستند که میزان کمی کالری و چربی اشباع شده دارند. مطالعات نشان داده است که همین ویژگی ها می توانند به پیشگیری از سرطان کمک کنند.

date created: 2005:09:30 | release references: MR17.jpg, MR19.jpg | release status: MR_PR | date created: 2006:06:09

با این حال، بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که زنانی که دچار و یا در معرض خطر ابتلا به نوع رایجی از سرطان سینه به نام گیرنده سرطان استروژن مثبت سینه هستند، از خوردن غذاهای مبتنی بر سویا جلوگیری کنند. زیرا آن ها حاوی ترکیباتی به نام isoflavone می باشند. برخی از مطالعات نشان می دهد که ایزوفلایون می تواند از هورمون استروژن تقلید کند و باعث تقویت رشد تومور شود. در حال حاضر در یک مطالعه روی حیوانات، محققان در مرکز جامع سرطان جورج تاون لومباردی در واشنگتن دی سی یک دلیل احتمالی برای این خاصیت طبیعی سویا را در هم زمانی جلوگیری و دامن زنی به سرطان کشف کرده اند.

محققان دریافتند که موش های صحرایی که در طول حیاتشان به آن ها ایزوفلایون سویا – به طور خاص، یک نوع از ایزوفلایون سویا به نام genistein- داده شد، در برابر سرطان از سیستم ایمنی بهتری برخوردار بودند. اما موش های صحرایی که به آن ها ایزوفلایون داده نشده بود، تا بعد از ابتلا و رشد سرطان سینه ایمنی لازم برای کشتن سلولهای سرطانی را نداشتند. در عوض، سرعت رشد سرطان و سرعت برگشت سرطان حتی پس از برداشت تومور سرطانی در این موش ها در میزان بالاتری قرار داشت. محققان بیان داشتند که این مطالعه می تواند توضیح دهد که چرا نرخ سرطان سینه در زنان کشورهای آسیایی، که به مصرف مقادیر زیاد غذاهای حاوی سویا در طول زندگی خود تمایل دارند، پنج برابر کمتر از زنان ایالات متحده است. این یافته ها در تاریخ 1 فوریه 2017 در مجله تحقیقات سرطان بالینی منتشر شده است.

با توجه به آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، در هر سال بیش از 200000 زن در ایالات متحده مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده می شوند و اکثریت نوع سرطان گیرنده استروژن مثبت دارند. یکی از رایج ترین داروها برای مبارزه با این نوع سرطان tamoxifen است، که به منظور کاهش توانایی استروژن در رشد سرطان عمل می کند. در مطالعه روی حیوانات، محققان رشد سرطان را در دو گروه موش ها تحریک کرند. گروهی که یک رژیم ثابت از جنیستاین داشتند و گروهی که تا پس از توسعه سرطان هرگز جنیستاین مصرف نکردند. سپس برای از بین بردن سرطان، همه موش ها با تاموکسیفن تحت درمان قرار گرفتند. محققان دریافتند که موش هایی که رژیم ثابت جنیستاین داشتند، پس از درمان با تاموکسیفن تنها 7 درصد شانس عود سرطان سینه داشتند، اما این میزان در موش هایی که به تازگی جنیستاین مصرف کردند حدود 33 درصد بوده است. هنوز مشخص نیست که چرا جنیستاین این اثر را می گذارد اما ممکن است این مسئله به سیستم ایمنی بدن مرتبط شود که توسط ایزوفلایون فعال می گردد.

به عبارت دیگر، پارادوکس جلوگیری و تحریک کنندگی سویا مربوط به زمان است. ممکن است پاسخ این باشد که مصرف سویا تنها در صورتی پیش گیر و محافظ کننده است که قبل از بروز سرطان آغاز شده باشد.
چرا که نتایج نشان می دهند که بیماران مبتلا به سرطان سینه [که قبل از تشخیص سرطان خود سویا می خورده اند] باید مصرف غذاهای حاوی سویا را پس از تشخیص نیز ادامه دهند، اما اگر از پیش از بروز سرطان جنیستاین مصرف نمی کرده اند نباید شروع به استفاده آن کنند.

منبع : سلامت نیوز و تبیان
ترجمه از huffingtonpost

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید