شکلات تلخ

خواص باور نکردنی شکلات تلخ برای بدن

مطالعات دانشمندان آمریکایی نشان می دهد، هر چه مردم کشوری شکلات بیشتری بخورند، آن کشور بیشتر جوایز علمی می گیرد. شکلات تلخ که سرشار از کاکائو است، نه تنها خوشمزه است، بلکه فلاونوئید موجود درآن، عملکرد ذهنی را بهبود می بخشد. در زیر ابتدا به تلخیص و سپس با شکافتن بیشتر موضوع، در مورد مزایای استفاده از شکلات تلخ با شما سخن می گوییم.

یک – شکلات تلخ سرشار از مواد معدنی است
شکلات سرشار از مواد معدنی همچون منیزیم، فسفر، پتاسیم، آهن، روی یا حتی ویتامین ها، به ویژه ویتامین های گروه ب است. شکلات رژیم غذایی را متعادل می کند که البته باید آن را به خوبی انتخاب کرد. بنابراین شکلات تلخ را انتخاب کنید و از انتخاب بیسکویت های شکلاتی یا دسرهای شکلاتی شیرین که ارزش غذایی چندانی ندارند، اجتناب کنید.

دو – شکلات تلخ یک ضد افسردگی طبیعی است
شکلات تلخ برای تقویت روحیه بسیار عالی است. زیرا اولا دارای منیزیم است  که این ماده معدنی به علت اثرات آرامش بخش و کمک به ارسال تکانه های عصبی از طریق مغز شناخته شده است ؛ از طرف دیگر سرشار از تئوبرومین، محرک شناخته شده و همچنین تیرامین و فنیل اتیل آمین، دو ماده مشابه آمفتامین است که با افزایش اثرات ناقل های عصبی در مغز عمل می کنند. شکلات یک ضد افسردگی طبیعی است که برخی اثرات آن حتی مشابه حشیش است.

سه – شکلات به پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی کمک می کند
فلاونوئیدهای موجود در کاکائو و شکلات نقشی مهم در پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی ایفا می کنند. این آنتی اکسیدان ها در واقع میزان کلسترول بد (ال.دی.ال) را در خون کاهش می دهند و خاصیت کششی رگ های خونی را در بدن حفظ می کنند.

چهار – شکلات از فشار خون بالا و دیابت نوع دو پیشگیری می کند
شکلات تلخ ماده غذایی سالمی است که از فشار خون بالا جلوگیری می کند. به یمن فلاونوئید موجود در شکلات تلخ ، شکلات فشار خون را به طور قابل توجهی پایین می آورد و به حفظ آن در سطح ثابت کمک می کند. به علاوه شکلات تلخ از بروز دیابت نوع دو نیز جلوگیری می کند.

پنج – شکلات به مقابله با پیری کمک می کند
شکلات تلخ یکی از ده ماده غذایی جوانی است. کاکائو در واقع یکی از مواد غذایی سرشار از فلاونوئید و به ویژه آنتی اکسیدان کاتچین است. این آنتی اکسیدان به داشتن بدنی جوان تر و پویاتر کمک می کند. البته باید توجه کرد که فلاونوئید موجود در شکلات شیری یا شکلات سفید که مقدار کاکائوی آن کم است، بسیار کم یا حتی نزدیک به صفر است.

شش – شکلات تلخ چاق نمی کند
شکلات سرشار از چربی و کربوهیدرات ها است و به طور متوسط هر 100 گرم شکلات، 500 کالری انرژی دارد. با این حال نباید از رژیم غذایی حذف شود. زیرا شکلات تلخ حاوی مواد مغذی زیادی است که برای بدن مفید است. خوردن مقداری شکلات در روز به جای سایر مواد غذایی پرکالری و بدون ارزش غذایی توصیه می شود. بهتر است روزانه حدود 30 گرم شکلات تلخ (حداقل 70 درصد)، نه کمتر و نه بیشتر بخوریم.

اپیکاتچین

بیشتر جادوی شکلات سیاه متکی به اپیکاتچین می‌باشد، یکی‌ از چندین ماده شیمیایی طبیعی موجود در دانه کاکائو که به نام  فلاوانول شناخته میشود. فلاوانول‌ها ترکیباتی هستند که میتوانند باعث بهبود سلامتی‌ و عملکرد ورزشی شما شوند.هرچه شکلات شما سیاه تر و کمتر فرآوری شده باشد میزان غلظت فلاوانول‌های درون آن بیشتر می‌باشد.این یعنی‌ اینکه مزایای شکلات سیاه در مورد شکلات شیری و انواع سبکتر دیگر صدق نمیکنند زیرا بیشتر این نوع شکلات ها سرشار از شکر هستند. اپیکاتچین اخیرا به واسطه کاربرد‌های پزشکی‌ آن به یک بحث داغ تبدیل شده است.برای شروع باید بگوئیم که اپیکاتچین یک آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند می‌باشد.برخی‌ از تحقیقات نشان داده‌اند که اپیکاتچین میتواند باعث کاهش خطر ابتلا به سکته، سرطان و برخی‌ بیماری‌های متابولیکی نظیر دیابت شود. یک محقق از دانشکده پزشکی‌ هاروارد دریافت که سرخپوست‌های ساکن مناطقی در پاناما به دلیل مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی‌‌های حاوی کاکائو دارای قلب سالم تری هستند.شکلات سیاه و کاکائو در میان غنی‌‌ ترین مواد غذایی حاوی فلاوانول و اپیکاچتین هستند اما آنها به شکل مکمل نیز یافت می شوند. در زیر مزایای اصلی‌ این دو ماده را برای شما ذکر خواهیم کرد :

بهبود جریان خون و تولید نیتریک اکسید

تمرینات استقامتی بلند مدت چیزی نیست که مناسب هر کسی‌ باشد.اما به هر حال همه ما برای حفظ سلامتی‌ خود نیازمند انجام فعالیت تا یک سطح خاصی‌ هستیم.اگر شما نیز علاقمند به تمرین هستید پس شکلات سیاه یک گزینه‌ عالی‌ برای شما محسوب میشود! اپیکاتچین میتواند باعث افزایش قطر رگ های خونی شود.این امر میتواند باعث جریان خون بهتر، گردش خون بهتر، کاهش فشار خون و افزایش عملکرد ورزشی شما شود.پس اگر در رژیم غذایی خود از شکلات سیاه استفاده کنید میتوانید از هر جلسه تمرینی خود نهایت بهره و نتیجه را بگیرید.
فلاوانول‌ها نیز همچنین از طریق مهار آنزیم‌هایی که باعث تجزیه نیتریک اکسید میشوند میتوانند باعث افزایش سطح آن شوند.نیتریک اکسید بیشتر به دلیل توانایی آن در تولید سلول‌های ماهواره ای مفید واقع میشود که نقش آنها ترمیم سلول‌های ماهیچه ای آسیب دیده حاصل از انجام تمرینات پر فشار می‌باشد.این موضوع همچنان که سن شما بالاتر میرود دارای اهمیت بیشتری میشود زیرا با افزایش سن تولید سلول‌های ماهواره ای کاهش می‌یابد و ریکاوری شما بعد از یک تمرین پر فشار سخت تر از قبل خواهد شد.یک مورد جالب توجه دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که فلاوانول به همان طریقی میتواند باعث افزایش جریان خون شود که ویاگرا میتواند آن را انجام دهد.به بیان دیگر کاکائو میتواند به عنوان گشاد کننده عروق طبیعی عمل کند و میتواند باعث افزایش عملکرد جنسی‌ شما شود.

بهبود رشد عضلات و افزایش قدرت

میوستاتین پروتئینی می‌باشد که باعث تنظیم رشد ماهیچه‌ها میشود.این پروتئین از طریق محدود کردن رشد عضلات باعث اجتناب از هایپرتروفی (گسترش بیش از حد یک ارگان) می شود. مهار میوستاتین به شکل قابل توجهی‌ میتواند باعث افزایش رشد ماهیچه‌ها شود.یک روش رایج برای افزایش حجم ماهیچه‌ها استفاده از استروئید‌های آنابولیک می‌باشد اما استفاده از آنها میتواند دارای عوارض هورمونی ناخوشایندی باشد مخصوصا در صورت مصرف بیش از حد آنها.
اما میوستاتین دارای یک همتا نیز می‌باشد که به نام فولیستاتین شناخته میشود و وظیفه آن تنظیم سازی پروتئینی می‌باشد که میتواند باعث اختلال در پیام رسانی میوستاتین شود.هر دو پروتئین در جهت ایجاد هومئوستازی (تعادل در بدن) در تقابل با یکدیگر هستند.در نتیجه این حالت عضله‌ سازی رخ خواهد داد اما میزان آن چیزی نیست که مطلوب یک ورزشکار باشد.تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که مصرف فلاوانول باعث تحریک تولید فولیستاتین میشود.نتیجه این امر ایجاد اختلال قویتر در پیام رسانی میوستاتین می‌باشد که این یک راه طبیعی بسیار عالی‌ برای کاهش سطح میوستاتین به منظور افزایش عضله‌ سازی بدون عوارض مصرف استروئید‌های آنابولیک می‌باشد.

تنظیم سازی گلوکز خون

انسولین یکی‌ از مهم‌ ترین هورمون‌ها در عضله‌ سازی و چربی‌ سوزی می‌باشد.وظیفه این هورمون مجبور کردن گلوکز به خروج از جریان خون و شروع سنتز پروتئین از طریق شروع واکنش‌هایی در سلول‌های ماهیچه ای می‌باشد.مقادیر بیش از حد انسولین باعث مقاومت سلول‌ها نسبت به جذب آن میشود که نتیجه آن عدم خروج گلوکز از جریان خون می‌باشد.نتیجه این امر نیز در نهایت میتواند مبتلا شدن به امراضی نظیر دیابت و سندروم متابولیک باشد.اپیکاتچین میتواند باعث افزایش خروج گلوکز از جریان خون و افزایش حساسیت سلول‌ها به جذب انسولین شود که نتیجه آن ایجاد تعادل در گلوکز موجود در جریان خون می‌باشد.نتیجه این امر در نهایت بهبود شرایط فیزیکی‌ نظیر ریکاوری سریع تر و رشد عضلات به شکل کارامد می‌باشد.

بهبود استقامت عضلانی

یک تحقیق روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده که مصرف روزانه اپیکاتچین میتواند به شکل قابل توجهی‌ باعث افزایش استقامت آنها شود.آنها قادر بودند که در مدت زمان طولانی‌ تری کار بیشتری را انجام دهند.همچنین افزایش قابل توجه استقامت حاصل از مصرف فلاوانول حتی بدون انجام فعالیت فیزیکی‌ تا زمانی‌ که مصرف مکمل پا بر جا بود ادامه داشت.اگرچه چنین تحقیقی روی نمونه‌های انسانی‌ تا کنون انجام نشده اما نتایج این تحقیق نشان میدهد که شانس بسیاری بالایی وجود دارد که بدن انسان نیز به همین طریق از خود واکنش نشان دهد و بتواند با مصرف اپیکاتچین به چنین افزایش استقامتی دست پیدا کند.این موضوع میتواند برای آن دسته از ورزشکارانی که از لحاظ استقامت بدنی دارای شرایط نامناسبی هستند بسیار مفید باشد.

سرکوب اشتها

اپیکاتچین باعث تحریک ترشح گرلین میشود، هورمونی که از طریق سیگنال رسانی به مغز مبنی بر سیر بودن فرد میتواند باعث سرکوب اشتها شود.مصرف بیش از حد مواد غذایی میتواند روی عضله‌ سازی و کاهش چربی‌ بدن شما تاثیر منفی‌ داشته باشد و بسیاری از افراد به دلیل مقاومت بدنشان در برابر گرلین دچار چنین اشتباهی میشود.مصرف اپیکاتچین ممکن است دوباره تاثیر این هورمون را به شکل مناسبی افزایش دهد که نتیجه آن به شکل غیر مستقیم کنترل وزن بهتر می‌باشد.

بهبود تولید تستوسترون

اپیکاتچین همچنین میتواند باعث تحریک غده هیپوفیز شود که وظیفه آن سیگنال رسانی برای افزایش تولید هورمون‌های (GnRH) و (LH) می‌باشد.نتیجه این امر نیز تولید بیشتر تستوسترون می‌باشد که دارای مزایای غیر مستقیم دیگری نظیر افزایش قدرت عضلانی، افزایش استقامت، بهبود رشد عضلات و بهبود عملکرد جنسی‌ می‌باشد.افزایش سطح تستوسترون مخصوصا برای ورزشکارانی که درگیر انجام تمرینات پر فشار نظیر تمرینات با وزنه هستند بسیار مفید می‌باشد.

دوز اپیکاتچین

اپیکاتچین میتواند به دو منظور اصلی‌ مورد استفاده قرار بگیرد، رشد عضلات و بهبود شرایط آنابولیکی بدن یا به دلیل سلامت عمومی‌ بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان و تقویت کننده سطح نیتریک اکسید.به منظور سلامت عمومی‌ بدن میزان ۳۰-۴۰ گرم شکلات سیاه در روز میتواند ایده‌آل باشد.اما شکلات مصرفی شما باید حداقل دارای ۷۰-۸۵% کاکائو باشد.
به منظور مقاصد بدن سازی و بهبود شرایط آنابولیک بدن مصرف چندین دوز حداقل ۴۰-۵۰ گرم از شکلات سیاه در طول روز میتواند کافی‌ باشد.بسیاری از بدن سازان قبل از تمرین خود ۵۰-۱۰۰ گرم شکلات سیاه مصرف میکنند و به حداکثر دم عضلانی و افزایش جریان خون و نیتریک اکسید می‌رسند.
شکلات سیاه همچنین یک ماده غذایی بسیار خوب برای دوره حجم نیز محسوب میشود زیرا سرشار از کالری و چربی‌‌های سالم می‌باشد.مکمل‌های حاوی اپیکاتچین خالص معمولا در هر دوز حاوی ۱۰۰-۳۰۰ میلی‌گرم هستند.باز هم لازم به ذکر است که شکلات مصرفی شما باید حداقل دارای ۷۰% کاکائو باشد تا کمترین آسیب متابولیکی حاصل از شکر موجود در آن به شما برسد.

شکلات تلخ برای زنان باردار
طبق نتایج مطالعه‌ی جدیدی که اخیراً در اجلاس پزشکی مادر و جنین در آتلانتا ارائه شد، خوردن روزانه ۳۰ گرم شکلات توسط خانم‌های باردار برای توسعه و رشد جنین مفید خواهد بود. با توجه به لیست بلند بالای مواد غذایی ممنوع در دوران بارداری، این خبر جدید به مذاق مادران خوش خواهد آمد و از آن استقبال خواهند کرد. البته با اینکه شکلات کاکئویی در لیست مذکور وجود ندارد ولی به دلیل وجود قند، چربی و کافئین در آن، پیش از این به زنان باردار توصیه نمی‌شد. در کل، مصرف متعادل شکلات‌ها کاکائویی مزایای زیادی دارد. شکلات‌ها حاوی فلاوانول (نوعی فلانوئید) هستند که خطر ابتلا به مشکلات قلبی  عروقی و کلسترول خون را کاهش می‌دهد. هر چه شکلات تیره‌تر باشد، فلاوانول بیشتری بیشتری دارد. مطالعات قبلی نیز نشان می‌داد که مصرف متعادل شکلات، خطر ابتلا به پره‌اکلامپسی که یکی از علل مرگ و میر زنان باردار است را کاهش می دهد.

منابع :
http://roojan.ir
مکملها
سیمرغ