حجم معده

حجم معده را کاهش دهید تا لاغر شوید و سلامتی خود را باز یابید

یکی از راه حلهای اساسی برای لاغر شدن، کاهش دادن حجم معده است. در هر وعده غذایی تلاش کنید که معده خود را پر نکنید. پس لازم است تعداد وعده ها را افزایش دهید و مقدار آن را کاهش. در ذیل چند راهکار بسیار مفید و علمی را مطرح می کنیم که موجب می شود حجم معده تان کوچک شود. وقتی بعد از سیر شدن باز هم به خوردن ادامه دهیم، این کار برایمان عادت می شود و آهسته آهسته حجم معده افزایش می یابد. معده غذای بیشتری را طلب می کند و همین موجب چاقی می شود. با بروز چاقی، باز هم افزایش حجم معده تشدید می شود و این چرخه معیوب ادامه می یابد تا جایی که فرد سیری ناپذیر می شود و چاقی او به حد خطرناکی می رسد و مجبور است دست به جراحی هایی برای لاغری از جمله کوچک کردن حجم معده بزند که هر کدام عوارض خاص خود را دارند. راهکارهای زیر را مطالعه کنید و به کار ببنید.

  • وعده های غذایی را فراموش نکنید. صبحانه را حذف نکنید. حذف این وعده احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد و موجب چاقی می شود. صبحانه افزایش متابولیسم را به دنبال دارد.
  • به جای حذف وعده ها، حجم مصرفی غذای هر وعده را کم کنید و تعدادشان را افزایش دهید. مثلا یک صبحانه مفصل میل کنید و چند ساعت بعد میان وعده، ظهر یک نهار سبک،عصرانه برای چند ساعت بعد و در غروب یک شام سبک.
  • غذاهایی را میل کنید که در حجم کم به شما حس سیری می دهند. مانند : سبزیجات، سالادها، میوه هایی چون موز،سیب، انواع سوپ، آجیلهایی چون بادام زمینی و گردو، سیب زمینی پخته، تخم مرغ آب پز، ماکارونی، حبوبات پخته، فرنی و…
  • مصرف هله هوله را متوقف کنید. اکثر ما مصرف یک تکه شکلات را به میوه و سبزی ترجیح می دهیم خصوصا اگر خارج از منزل باشیم. برای استفاده از میوه و سبزی در خارج از منزل می توانید این مواد را شب آماده کنید و در یحچال بگذارید و صبح با یک ظرف در بسته از منزل بیرون ببرید. می توانید از میوه های خشک شده هم در خارج از منزل استفاده کنید.
  • وعده های غذایی خود را سالم انتخاب کنید. مثلا برای نهار به جای همبرگر، سالاد بخورید. جوجه کباب به همراه نان سبوس دار هم گزینه خوبیست. در صرف دسر هم به جای بستنی می توانید از ماست استفاده کنید.
  • وقتی احساس سیری کردید یا حتی پیش از آن، دست از غذا خوردن بکشید. هیچ گاه خودتان را مجبور نکنید که غذایی را تا ته بخورید. همیشه از خود بپرسید مهمترین چیز در این لحظه غیر از سلامتی من است؟ اگر در رستوران هستید از پیش خدمت درخواست ظرفی را بکنید تا بقیه غذا را به منزل ببرید. غذای خود را آهسته میل کنید تا مغز فرصت آن را داشته باشد که سینگال سیری به مغز بفرستد. در نتیجه زودتر احساس سیری می کنید.
  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. لازم نیست حتما ورزشکار حرفه ای باشید. فعالیت بدنی خود را طی شبانه روز بالا ببرید. مثلا هنگام دیدن تلویزیون بایستید و حرکات نرمشی و کششی انجام دهید یا در هنگام پخش پیامهای بازرگانی، دور تا دور اتاق قدم بزنید. یا در حمام موقعی که ماسک روی سرتان می گذارید می توانید ورزش کنید. این امر که کجا و چگونه فعالیت بدنی کنید، کاملا می تواند برخاسته از خلاقیت شما باشد. می توانید ماشینتان را با فاصله زیادی از محل کارتان پارک کنید و به این شکل هر روز پیاده روی کنید. می توانید به دنبال ورزشهای گروهی مانند بسکتبال و والیبال و … نیز بروید یا اصلا چه بهتر که ورزشی را به شکل حرفه ای پی بگیرید.
  • روز خود را با ورزش صبحگاهی شروع کنید. قبل از خروج از رختخواب، تعدادی درازنشست بزنید. از مقدار کم شروع کنید و تعداد آن را بالا ببرید. این کار سوخت و ساز بدنتان را قبل از خوردن صبحانه بالا می برد.
  • به اندازه کافی بخوابید. خواب برای بازسازی بدن و بازیابی انرژی از دست رفته ضروری است. 7 تا 10 ساعت خواب شبانه داشته باشید.
  • در همه کارها اعتدال را رعایت کنید. لازم نیست تا ابد شکلات نخورید یا 4 ساعت در روز ورزش کنید.

منبع : دکتر سلام