به نشانه های بدن اهمیت دهید

به نشانه های بدن اهمیت دهید

نشانه های مهم بدن

افراد باید به نشانه های بدن اهمیت زیادی بدهند خصوصا ورزشکاران حرفه ای که با مصرف حجم خاصی از غذاها و مکملهای غذائی و تمرینات شدید مواجه هستند، این نشانه های بدن شامل :

  • بوی دهان
  • حجم و رنگ و بوی ادرار و مدفوع
  • مشخصات عرق بدن
  • تپش قلب
  • تغییر در خلق و خو
  • مشخصات فیزیکی پوست
  • تغییر اشتها
  • نفخ معده و روده
  • تغییر ساعات خواب و بیداری

بوی بد دهان ممکن است به دلایل زیر باشد

  1. ضایعات دندانی
  2. بیماریهای لثه
  3. عفونتهای مزمن دندان عقل
  4. عدم رعایت بهداشت
  5. عفونت سینوسی یا عفونت در ناحیه گلو یا پشت لوزه ها که اغلب مزمن هستند
  6. مصرف برخی مواد غذائی (مثل سیر یا پیاز و ..)
  7. رفلاکس معده

که هر یک اگر به موقع برطرف نشود اجازه پیشرفت به ورزشکار را نخواهد داد

درمان بوی بد دهان

برای رفع موارد ذکر شده، ابتدا باید مشکل بدرستی تشخیص و سپس درمان یا برطرف شود ، برای پیشگیری که بهترین راه است، استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان یا پمپ آب مخصوص، معاینه هر شش ماه دهان و دندان توسط داندانپزشک و قرقره با اب نمک میباشد . مصرف آدامسهای رژیمی بسیار مفید هستند زیرا محیط دهان را دائما مرطوب میکند و موجب ترشح مداوم بزاق دهان میگردد .

مشخصات ادرار : میتواند سوخت و ساز بدن را به ما نشان دهد ، مثلا بیماری PKU  : در این بیماری آنزیم لازمه برای متابولیت اسید آمینه فنیل آلانین وجود ندارد .

یا اگر انسولین بدن کم باشد ، قند خون بالا می رود و بدن مجبور است انرژی خود را از سوخت چربیها بشکل دائمی استفاده کند که محصول این عمل، تولید کتون است و موجب بیماری کتواسیدوز و بد بو شدن ادرار میگردد .

سوزش ادرار : یکی از علائم مهم در نشانه های بدن است که باید آن را جدی گرفت که ممکن است نشانه عفونت در مجاری ادراری باشد و در صورت برطرف نشدن آن باید به پزشک مراجعه کرد.

وجود خون در ادرار :یکی دیگر از نشانه های بدن که کمی نگران کننده است وچود خون در ادرار است که ممکن است نشانه تمرین سخت و شدید باشد که معمولا در مدت یک تا دو روز بهبود می یابد ولی اگر مدت زمان بیشتری خون در ادرار مشاهده شود باید خیلی زود به پزشک مراجعه نمود.

رنگ ادرار : اگر کدر باشد احتمال ایجاد عفونت زیاد است و اگر به این مسئله توجه نشود ممکن است عفونت به مثانه ، پروستات و کلیه گسترش یابد .در این شرایط درد در نواحی زیر شکم و کمر مشهود است . مصرف ویتامین C . A . B  ، آب هویج ، مارچوبه رنگ ادرار را پررنگ میکند و مصرف آب و نوشیدنی زیاد و داروهای دیورتیک و مواد طبیعی مثل آب هندوانه، چای ، عرق خارشتر، دم کرده دم گیلاس و آلبالو و .. رنگ ادرار را شفاف میکند .

خصوصیات مدفوع نیز نشانه خوبی برای وضعیت بدن است، افراد سالم با مصرف سبزیجات و میوه ، مصرف فیبر را در جیره غذائی خود کامل میکنند ولی اگر میزان این مواد در غذاها کم شود، مدفوع چسبنده میشود . چسبنده گی مدفوع همچنین نشانه جذب بیشتر مواد سمی توسط بدن است و سرعت دفع ، صحیح نیست.

بوی مدفوع بسته به غذائی که میخورید تغییر میکند (مثلا مصرف سیر، پیار ، حبوبات، تخم مرغ، کلم و ..) ولی اگر بوی مدفوع خیلی زننده باشد ممکن است بواسطه مصرف زیاد پروتئین باشد .

خون در مدفوع باید توسط پزشک بررسی شود زیرا یکی از علائم بیماریهای مهم دستگاه گوارشی است و یکی از خطرات احتمالی است که در نشانه های بدن وجود دارد.

رنگ مدفوع باید قهوه ای باشد در غیر اینصورت ابتدا باید به مصرف غذاهائی که میل کردیم توجه کنیم ، مثلا مصرف زیاد سبزی ممکن است رنگ مدفوع را سبز کند و یا مصرف مکملهای حاوی آهن ،مدفوع را سیاه کند (خونریزی در معده و ابتدای روده ، موجب سیاه شدن مدفوع به همراه چسبندگی میشود)، رنگ خاکستری مدفوع اغلب بدلیل قطع جریان صفرا به روده است .

دلایل بد بو شدن عرق بدن

تغییر در بوی عرق و بد بو شدن آن شاید بدلیل عفونتهای ریوی، پوستی و مجاری ادراری باشد. مصرف غذاها (سیر و برخی از اسید آمینه ها) و استفاده از برخی هورمونها مثل تستسترون ، نوشیدنیهای الکلی ،زیره، ادویه کاری، مصرف کم نوشیدنی و آب نیز بر بوی عرق موثر است. مصرف برخی هورمونها ، مزه و بوی عرق برخی از افراد را آنچنان تغییر میدهد که باکتریهای روی پوست تمایل بیشتری برای استفاده آن به عنوان غذا از خود نشان میدهند و نفوذ این باکتریها به روزنه های پوستی در قسمتهای ضخیم پوست (روی شانه ، خارج بازو ، پشت ) افزایش یافته و تولید مدفوع کرده و در بخشهای عمقی پوست حبس و ایجاد جوش چرکی میکنند . این مشکل ، وقتی که پوست چرب باشد ممکن است تشدید شود .فرزین جباری در این شرایط از داروئی کم عارضه بنام zenolip ساخت شرکت اسوه ، بهره میبرد .

تپش و تعداد ضربانات قلب در تمرین و استراحت خود نشانه ارزشمندی برای چگونگی پیشرفت ورزشکاران است، تپش قلب انواع مختلف دارد اگر به این عارضه دچار شده اید به سراغ شدت تمریناتتان بروید هر گاه شدت تمرینات زیاد باشد و ریکاوری شایسته ای نداشته باشید ممکن است دچار تپش قلب شوید، فرزین جباری ضربان قلب استراحت ورزشکاران تیم ملی را اندازه میگیرد و اگر متعادل نباشد خود دلیلی بر این امر است . استفاده زیاد و بی موقع از داروهای مقلد سمپاتیک، پتاسیم ، کم آبی ، غلظت خون زیاد، استرس، پمپ و ترکیبات آن، کافئین و آمفتامین و برخی از چربی سوزها، از دلایل تپش قلب هستند .

تغییر در خلق و خو : هر گاه رژیم افراد متناسب با شغل و مسئولیتهای روزمره و زمان استراحت و ریکاوری نباشد و یا رژیم کم نمک ، کم آب (برای روزهای آخر مسابقات بدنسازی)، کربوهیدرات کم داشته باشید بر خلق و خو تاثیر منفی میگذارد علاوه بر این، مصرف زیاد چربی سوزها ممکن است به افراد به شکل موقت ، حالت سرخوشی و فعال دهد و بعد از اتمام دوره حالت خمودگی و بی حوصله ای . مصرف هورمونها اگر از حد نرمال فراتر رود یا زمان مصرف طولانی شود ایجاد تند خویی و عصبانیت میکند .

مشخصات پوست : تمرینات شدید و رژیمهای خیلی سریع (کاهش وزن بیش از نیم کیلو در هفته ؛ در دوره دوم و سوم از رژیم چربی سوزی افراد عادی با عدد اندومورفی بالا) و مصرف هورمونهای جنسی و غذاهائی که با طبع بدن افراد متناسب نیستند ، موجب جوش و لکه های پوستی میگردد . بعضی از رفتارها که به کبد فشار می آورند و یا غلظت خون را بالا میبرد نیز ممکن است موجب بروز جوش و .. گردد . غذاهایی ناسالم که نگهدارنده و رنگ و طعم دهنده مصنوعی دارند و یا پرچرب هستند میتوانند سلامت پوست را به خطر بیاندارند .

تغییر اشتها: اشتها یکی از ارکان مهم اصول تغذیه است برای افرادیکه میخواهند وزن بگیرند یا کم کنند بسیار اهمیت دارد اگر سرعت هضم و جذب غذا کم شود افرادیکه میخواهند وزن بگیرند دچار مشکل خواهند شد و اگر اشتهای افراد چاق همچنان بالا باشد ، رژیم گرفتن در طولانی مدت مشکل خواهد شد . مصرف نوع غذا، عادات اشتباه غذا خوردن ، قند خون ، انسولین خون، میزان حساسیت سلولها به انسولین ، سن ، تیپ بدنی و .. همگی در اشتها موثرند و نشانه های خوبی به ورزشکار ارائه میکند . جباری افزود اغلب افرادیکه هنگام ناراحتی و عصبانیت اشتهایشان باز میشود ، دچار مشکل افزایش وزن هستند و اکثر افرادیکه هنگام تنشهای عصبی ، بی اشتها هستند ، کمتر مشکل افزایش وزن  دارند .

نفخ معده : در بخش علمی همین سایت اشاره شده است.

تغییر در ساعات خواب و بیداری

بهترین زمان خواب برای افراد عادی و ورزشکار ساعت 22:30 به وقت محلی است و اگر نشد حداقل تا ساعت 00:30  باید به خواب عمیق فرو رفته باشید و سحر گاه از خواب بیدار شوید و یک وعده غذای سبک میل کرده ، کمی مطالعه کرده و سپس تا قبل صبحانه بخوابید و بهتر است یک ساعت بعد از صرف ناهار نیز ، حدود 30 الی 60 دقیقه بخوابید . اگر زمان تمرین از ساعت 19 به بعد باشد خواب شما به احتمال قطع دچار اختلال خواهد شد و مصرف برخی دارو و مکملها ، این مسئله را تشدید میکند (اکثر مکملهای قبل تمرین که پمپ یا چربی سوز هستند و اکثر مکملها و داروهایی که بعد تمرین موجب ریکاوری میشوند ) به همین دلیل فرزین جباری پیشنهاد میکند بهترین ساعت تمرین 11 تا 12 و 30 : 17 الی 18 باشد . البته تمرین صبح زود هم حکایت خودش را دارد. فقط باید به این نکته توجه شود که زمان استارت تمرین صبح ، باید یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب باشد (تا بدن متابولیسم خود را به حد مناسب برساند و به اصطلاح از خواب بیدار شود).

تمایلات جنسی

تمایلات جنسی با تغییر برنامه غذا و تمرین ، مکمل و دارو باید همانند قبل حفظ شود و هرگونه تغییر در آن باید بررسی شود. تمرین های خیلی سنگین و استرس اجازه تولید هورمونهای جنسی را به بدن نمیدهد و هورمون کورتیزول که عضله سوز است و بدن را بی حال و آبدار میکند تولید می نماید . مصرف طولانی مدت استروئیدها خصوصا آنهائی که خواص آندروژنی بالا دارند موجب کاهش شدید FSH و LH میشود و تنبلی شدید اندامهای تولید کننده هورمونهای جنسی (در مردان: بیضه ها) را موجب میشود از طرفی بعضی از مردان به شکل ژنتیکی ، هورمونها را به استروژن تبدیل میکند که همین امر ، ضمن آبدار شدن ظاهر بدن، فرد را از نظر روحی بسیار حساس و شکننده میکند و تمایلات جنسی او را تحت تاثیر قرار میدهد . همچنین مصرف نا صحیح این هورمونها ممکن است موجب افزایش ترشح پرولاکتین شود و این مشکل ، کاهش شدید قدرت جنسی را موجب میگردد .

 

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید