ورزشهای قدرتی

اهمیت ورزشهای قدرتی به اندازه ورزشهای هوازی است

طبق جدیدترین یافته های تحقیقات علمی ورزشهای قدرتی به اندازه ی ورزش های هوازی (ایروبیک) مهم واساسی هستند.
تاریخ:اول نوامبر 2017
منبع:دانشگاه سیدنی
چکیده : تحقیقات جدیدی که با بیش ازهشتاد هزار شخص بالغ انجام شده است نشان می دهد ،انجام ورزشهای پوش آپ (شنارفتن ) و سیت آپ (دراز نشست) می تواند تا چندین سال به طول عمرما اضافه کند.

گسترده ترین تحقیقاتی که روی مقایسه ی تاثیر ورزش های مختلف بر افزایش طول عمر انجام شده نشان می دهد که کسانی که ورزشهای قدرتی انجام می دادند 23درصد کمتر به مرگ زودهنگام به دلایل مختلف دچار شدند،و مرگ براثر سرطان در آنها 31درصد کمتر از بقیه بود.
امانوئل ستاماتاکیس که نویسنده ی اصلی مقاله واستادیار دانشگاه سلامتی عمومی و مرکز پزشکی چارلزپرکینزاست می گوید با وجود این که ورزشهای قدرتی به دلیل مزایای کاربردی که درزمان بالارفتن سن دارد تا حدودی مورد توجه قرار گرفته، ولی تاکنون تحقیقات اندکی به تاثیر آن بر طول عمر پرداخته اند.
به گفته ی استادیار استاماتاکیس “این تحقیق نشان می دهد که ورزش هایی که قدرت عضلات را افزایش می دهند احتمالا به اندازه ی فعالیت های ایروبیک مانند دویدن و دوچرخه سواری ،برای سلامتی بدن مفید هستند.”
دستورالعمل فعالیت های جسمانی سلامتی سلامت جهانی ،برای افراد بالغ، 150 دقیقه فعالیت ایروبیک در هفته به اضافه ی دوروز فعالیت های تقویت کننده ی عضلات درهفته را پیشنهاد می کند. استادیار استماتاکیس می گوید دولت ها و مسئولین سلامتی عمومی درمورد اولویت بخشیدن به دستور العمل ورزش های قدرتی در جامعه کوتاهی کرده اند و جلوه ی نادرستی ازمیزان فعال بودن افراد جامعه ی ما ارائه داده اند.
او به مثالی از براورد تغذیه و فعالیت های جسمانی ملی استرالیا اشاره می کند،که فقط بر اساس فعالیت های ایروبیک ،53 درصد غیر فعال بودن جامعه را اعلام کرده است ،در صورتی که اگر دستورالعمل ورزشهای قدرتی سازمان جهانی سلامتی به حساب بیاید ،بر اساس آن 85درصد استرالیایی ها به نکات پیشنهادی آن عمل نمی کنند.
او می گوید،”متاسفانه کمتر از 19 درصد از بزرگسالان استرالیا ورزش های قدرتی پیشنهاد شده را انجام می دهند”
“تا به امروز پیام ما این بوده که فقط تحرک داشته باشید ،ولی این تحقیق جدید ،برانگیزاننده ی تجدید نظری است در مورد ورزش هایی که انجام آنهارا تشویق می کنیم ،و لازم است که در زمان مناسب، انواع این ورزش هارا به شکلی گسترش دهیم که در جهت افزایش سلامتی دائمی بدن و طول عمرو تندرستی بیشتر باشد.
این تحلیل ها همچنین نشان داده است که ورزش هایی که فقط با استفاده از وزن بدن و بدون دستگاه های خاص انجام می شوند به همان اندازه ی تمرین های با تجهیزات باشگاه تاثیرگذار هستند.
معمولا افراد وقتی به ورزشهای قدرتی فکر می کنند فورا یاد وزنه برداشتن در باشگاه می افتند، ولی لزوما نباید این طور باشد.
از دید خیلی از افراد، باشگاه ها، به دلیل بالا بودن هزینه ها و یا ترویج فرهنگ خاصشان تهدید آمیز به نظر می رسند.پس خوب است بدانیم که هرکسی می تواند حتی در منزل خودش یا پارک محله ، تمرینات کلاسیک قدرتی مثل تمرینات پشت بازو، پوش آپ (شنا رفتن) ،درازنشست ویا تمرینهای جهشی (لانجز) را انجام دهد واحتمالا به همان اندازه به سلامتیش سود برساند.
این پژوهش که در مجله ی امریکایی همه گیرشناسی امروز منتشر شده،برپایه ی نمونه ی اجتماع ترکیبی متشکل از هشتاد هزار و سیصدو شش بزرگسال وبا داده هایی برگرفته از دستورالعمل سلامتی ،سلامت انگلستان و اسکاتلند،در ارتباط با مرکز ثبت مرگ ومیر” ان اچ اس” انجام شده است.
این پژوهش بر اساس مشاهدات انجام شده، با این وجود ،برای پایین آوردن تاثیرفاکتورهای سن و سال وجنسیت ،وضعیت سلامت بدن، رفتارهای مرتبط با سبک زندگی و سطح تحصیلات ،اصلاحاتی هم صورت گرفته است. تمام شرکت کنندگانی که در ابتدا دچار بیماری های قلبی وعروقی و یا سرطان بودند وکسانی که در دوسال اول پی گیری های این تحقیقات فوت کردند ،از این پژوهش حذف شدند تا از احتمال تحریف شدن نتایج به دلیل تاثیر شرایط گذشته ی شرکت کنندگان بر کمتر ورزش کردن ،کاسته شود.

چکیده ی یافته های کلیدی:
*شرکت داشتن در هرکدام از ورزش های قدرتی ،با 23 درصد کاهش مرگ ومیر به هرگونه علت،و 31 درصد کاهش مرگ بر اثر سرطان ،در ارتباط بود.
*ورزش های بااستفاده از وزن بدن که درهر مکانی و بدون تجهیزات قابل انجام دادن هستند،نتایج قابل مقایسه ای با ورزش های باشگاهی نشان دادند.
*تبعیت از دستورالعمل ورزش های قدرتی سازمان سلامتی جهانی به تنهایی ،پایین آمدن ریسک مرگ براثر سرطان را نشان داد،ولی تبعیت ازدستورالعمل فعالیت های ایروبیک همان سازمان، این نتیجه را نشان نداد.
*تبعیت از دستور العمل ورزش های قدرتی و ایروبیک سازمان سلامتی جهانی به طور همزمان ، در مقایسه با فعالیت های ایروبیک تنها،با پایین آمدن بیشتر ریسک مرگ و میر در ارتباط بود .
**هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط بین ورزش های قدرتی ومرگ ومیر براثر بیماری های قلبی و عروقی وجود نداشت

منبع : ترجمه از
https://www.sciencedaily.com/releases/2017/11/171101102846.htm