آب و کاهش وزن

آب فراوان بنوشید و این گونه وزن بدن خود را کاهش دهید!

نوشیدن آب موجب حفظ تعادل مایعات بدنی می شود. طبق پژوهشهای انجام شده در چند ماه اخیر، نوشیدن آب را راهی برای کاهش کالری های دریافتی از مواد غذایی دانسته اند. دانشمندان در ایلینوی، در تحقیق خود که در نشریه انجمن تغذیه بریتانیا منتشر شده است، نوشته اند نوشیدن یک تا سه فنجان آب در روز باعث می شود جذب 68 تا 205 کالری در روز، کم شود. مزید بر این، با نوشیدن همین مقدار آب حدود 78 تا 232 گرم نمک از بدن دفع می شود. بررسی بر روی 18 هزار فرد بالغ در امریکا نشان داده است که این اشخاص با میزان مصرف آب ذکر شده در بالا، توانسته اند 1% از جذب کالری روزانه، چربی های اشباع، قند، سدیم و کلسترول خون را کاهش دهند. میزان کاهش قند خون در این اشخاص حدود 5 تا 18 گرم و در مورد کلسترول ارقام 7 تا 21 گرم بوده است.

مطالعه ای همزمان نشان داده است که غذای روزانه مردم در آمریکا فاقد مواد مغذی و پر از شکر، سدیم، چربی و کلسترول است. بنا بر این آمریکایی ها در دریافت و مصرف انرژی متعادل نیستند. همین مساله در مورد نوشیدنی های مضر نیز وجود دارد که آنها از شیرین کننده ها، قهوه ها و سایر نوشابه های انرژی زا در حد افراط استفاده می کنند و اولین پیامد آن، چاقی در بزرگسالان است.

شرکت کنندگان در پژوهشی که بین سالهای 2005 تا 2012 انجام شد، به طور میانگین روزانه 4.2 فنجان آب می نوشیدند که این مقدار آب، نزدیک به 30% آبی بود که از راههای مختلف به بدن آنها می رسید. میزان کالری دریافتی در برنامه غذایی آنها 2157 بود که 125 کالری از آن مربوط به نوشیدنی های شیرین و 432 کالری نیز از مواد غذایی تفننی مثل دسرها تامین می شد. مواد غذایی تفننی فاقد مواد مغذی و پرکالری هستند و در مورد همین مواد لازم است کاهش کالری توسط نوشیدن آب صورت بگیرد.

مطالعات قبلی در موسسه تحقیقات بیمارستان آکلند کالیفرنیا نشان داده بودند زنانی که مبتلا به اضافه وزن هستند، بدون نیاز به مواظبت غذایی و ورزش و فقط با نوشیدن آب می توانند وزن اضافی خود را کاهش دهند. یک دهه پیش نیز دانشمندان مراکز نظارت و پیشگیری بیماری ها در آتلانتا با انتشار گزارشی بیان کردند که بین 30 تا 59% افراد مبتلا به اضافه وزن، با نوشیدن آب، بخش بزرگی از وزن خود را کاهش داده اند.

تحقیقات علمی نشان می دهند ده دقیقه پس از نوشیدن آب مصرف انرژی در بدن به میزان 24 تا30 % افزایش می یابد و این سوخت و ساز به مدت یک ساعت در بدن فرد ادامه پیدا می کند. مطالعات دانشمندان سوئیسی نیز تایید می کند که متابولیسم در بدن کودکان پس از نوشیدن آب خنک، تا 25% افزایش می یابد.

نکته جالب توجه در گزارش جدیدتر این است که ملیت افراد آزمایش شونده در این آزمایش تاثیری بر میزان کاهش چربی و انرژی ندارد و روی همه یکسان است.

منبع : چمپکس نیوز